100% schone wagen bestaan niet. Je kan echter wel de uitstoot flink verlagen dankzij hybrides en plug-inhybrides.
Wagens die 100% schoon zijn, zit er niet meteen aan te komen. Nul-emissie wagens echter wel. Ideaal gezien rijden die op elektriciteit (of waterstof) afkomstig van hernieuwbare bronnen. Tot het zover is, bieden (plug-in)hybrides zowel een laag verbruik als een lage uitstoot.
Wat is een hybride?
Even herhalen wat een hybride precies is: de combinatie van een klassieke verbrandingsmotor (meestal een benzine, maar soms ook een diesel) en een of meerdere elektromotoren. De elektrische motor wordt doorgaans enkel bij lage snelheden gebruikt en maakt het mogelijk om – voor een beperkte afstand – zuiver elektrisch te rijden.
Plug-ins zijn dan weer hybrides die kunnen worden opgeladen aan de stekker. Hun batterijen zijn zwaarder dan bij een doorsnee hybride, wat 100% elektrisch rijbereik oplevert, goed voor zo'n 50 km. Voldoende, met andere woorden, voor het gebruik in de stad. Hybrides zijn een stuk goedkoper dan plug-inhybrides.
Tip: wil je echt zo weinig mogelijk verbruiken, dan raden we je zeker een cursus brandstofbesparend rijden aan. Op die manier leveren zowel hybrides als plug-inhybrides uitstekende resultaten op.
Hybrides en plug-ins: kosten en fiscaliteit
In Wallonië en Brussel: (plug-in)hybrides voor particulieren genieten niet echt fiscale voordelen, behalve dan dat de belastingen worden berekend op het aantal kW van de verbrandingsmotor.
In Vlaanderen: hybrides worden sterk bevoordeeld doordat de fiscaliteit focust op het verbruik en de impact op het milieu. Bovendien worden voertuigen met een uitstoot van minder dan 50 g/km vrijgesteld van BIV en van de jaarlijkse verkeersbelasting.
Verschillend gebruik
Aan de benzinepomp wordt het verschil tussen een hybride en een plug-in al snel duidelijk. We nemen een concreet voorbeeld – de Toyota Prius – om beide te vergelijken.
- Hybride: het verbruik bedraagt ongeveer 5 l/100 km.
- Plug-in: duikt daar (in reële omstandigheden) een heel stuk onder tot zo'n 3 l/100 km.
Plug-in moet natuurlijk ook opgeladen worden. De batterij van 8,8 kWh is goed voor een volledig elektrisch rijbereik van ongeveer 50 km. Is die leeg, dan neemt de verbrandingsmotor het over. Het probleem is natuurlijk dat de wagen 180 kg meer weegt dan een 'gewone' Prius.
Conclusie: meer nog dan een hybride is een plug-inhybride dus geschikter voor korte ritten dan voor de snelweg.
Hybride en plug-inhybride wagens: stevig kostenplaatje
Hybrides zijn duurder dan benzinewagens, wat voor particulieren een belangrijk obstakel kan zijn. Voorbeeld: de Prius wordt aangeboden vanaf 30.310 euro in hybrideversie en vanaf 41.980 euro in plug-in versie. Niet evident dus om zo'n verschil terug te verdienen door het gebruik van de wagen.
Voordelen van hybrides en plug-ins
- Rijplezier, stille werking van de elektromotor
- Lager verbruik dan een gewone benzinemotor
- Lagere CO2-uitstoot (belastingen)
- Gevoel van kracht (2 motoren)
- Lagere onderhoudskosten (minder remmen, geen koppeling, banden enz.)
- Technologie die aanmoedigt om minder te verbruiken
Nadelen van hybrides en plug-ins
- Nog altijd vrij duur (zeker de plug-ins)
- Soms lawaaierige verbrandingsmotor (continu variabele transmissie)
- Geen motorrem
- Beperkte mogelijkheden voor aanhangwagen
- Verbruik schommelt (sterk) volgens de rijstijl
Meest recente artikelen
All-in riviercruise: VIVA Cruises legt de lat hoog
De populariteit van riviercruises schuilt voornamelijk in de bijzondere reiservaring die ze bieden. De formule in een notendop? Ontspannen van stad naar stad en van land naar land reizen, terwijl je maar één keer je koffers hoeft uit te pakken.
Europa-Park bestaat 50 jaar maar glanst als nieuw
Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland, viert zijn vijftigste verjaardag en pakt groots uit met talrijke nieuwigheden en evenementen voor jong en oud.
Calabrië is niet zomaar een bestemming, maar een ervaring
Partnerinfo - Calabrië is geen plek die je louter bezoekt, het is een ervaring die begint nog voor je er voet aan land zet. Deze zuidelijke regio van Italië intrigeert met zijn vele verhalen, legendes en eeuwenoude tradities en dat prikkelt om je koffers te pakken, toch?
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash