Image
crashtests
In 30 jaar tijd is de crashtest onmisbaar geworden om de veiligheid van de voertuigen te evalueren en … het aantal verkeersslachtoffers te verminderen.

Vandaag is veiligheid een cruciale vereiste bij de aankoop van een auto. Het prijskaartje van een tweedehandswagen zal misschien gelijk zijn aan de prijs van een nieuwe wagen van een eenvoudiger model, maar die nieuwe wagen heeft een onmiskenbaar voordeel: hij zal veiliger zijn.

Dankzij de crashtests wordt de veiligheid van inzittenden en zwakke weggebruikers geëvalueerd en worden de autofabrikanten aangespoord om te investeren in onontbeerlijke, veiligere uitrustingen om het aantal verkeersslachtoffers te doen dalen.

De weggebruikers informeren

Europese autoclubs hebben zich 30 jaar geleden verenigd om onafhankelijke crashtests uit te voeren met als doel:

  1. De consumenten informeren over de veiligheid van wagens die ze willen aanschaffen
  2. Autofabrikanten stimuleren om in veiligheidsuitrustingen te investeren
  3. Officiële instanties adviseren (regeringen, Europese Commissie, …)

Verrassende resultaten

Het ADAC, de Duitse collega van Touring, organiseerde recent een vergelijkende crashtest met twee modellen van de bekende VW Golf:

  • de 1983-editie
  • de 2012-editie

De crashtest werd uitgevoerd aan 64 km/uur met een frontale overlapping van 50%. Het verschil tussen de resultaten is verbazingwekkend!

Vervorming van het koetswerk Model 1983 Model 2012
Stuur en stuurkolom Het stuurwiel is vervormd en dringt ver in de cabine door. 

De airbags voorkomen dat het hoofd en de borstkas in contact komen met het stuurwiel dat naar beneden wordt geduwd.

Dashboard Werd volledig vernield en scherpe onderdelen hebben de bestuurder verwond.  Nagenoeg intact.
Voetzone Volledig vernield, het voorste deel is totaal vervormd en dringt ver door in de cabine.  Nauwelijks vervormd, geen indringing van de pedalen. 
Cabine De centrale as van de cabine is volledig naar achter geplooid.  De cabine bleef stabiel en gevrijwaard. 
Risico’s op letsels    
Hoofd Zeer hoog risico omdat het hoofd tegen het stuurwiel smakt. 

Zeer laag risico dankzij de airbags. 

Nek Hoofd en borstkas komen in contact met harde onderdelen. Harde schok op de nek.  Zeer laag risico op een whiplash. 
Bovenbenen Zeer hoog risico omdat de benen naar boven worden geduwd doordat het dashboard volledig binnendringt in de cabine.  Zeer laag risico omdat de onderdelen de cabine niet binnendringen. 
Onderbenen Omwille van het plooien van de voetzone en de vervorming van de zitruimte, is er weinig plaats voor de benen met zware letsels tot gevolg.  Laag tot zeer laag risico. De impact heeft weinig invloed. 
Voeten Zeer hoog risico: het rem- en versnellingspedaal dringen centimeters naar binnen.   Zeer laag risico: de pedalen dringen niet in de voetzone binnen. 

Steeds veiliger

De hierboven beschreven resultaten bewijzen de doeltreffendheid van deze tests. Touring en andere Europese mobiliteitsclubs zullen zich dus in de toekomst verder blijven inzetten voor deze noodzakelijke missie: “de consumenten zo goed mogelijk informeren over de karakteristieken van de wagen die ze willen aanschaffen”.

Deel deze inhoud