Vandaag is veiligheid een cruciale vereiste bij de aankoop van een auto. Het prijskaartje van een tweedehandswagen zal misschien gelijk zijn aan de prijs van een nieuwe wagen van een eenvoudiger model, maar die nieuwe wagen heeft een onmiskenbaar voordeel: hij zal veiliger zijn.
Dankzij de crashtests wordt de veiligheid van inzittenden en zwakke weggebruikers geëvalueerd en worden de autofabrikanten aangespoord om te investeren in onontbeerlijke, veiligere uitrustingen om het aantal verkeersslachtoffers te doen dalen.
De weggebruikers informeren
Europese autoclubs hebben zich 30 jaar geleden verenigd om onafhankelijke crashtests uit te voeren met als doel:
- De consumenten informeren over de veiligheid van wagens die ze willen aanschaffen
- Autofabrikanten stimuleren om in veiligheidsuitrustingen te investeren
- Officiële instanties adviseren (regeringen, Europese Commissie, …)
Verrassende resultaten
Het ADAC, de Duitse collega van Touring, organiseerde recent een vergelijkende crashtest met twee modellen van de bekende VW Golf:
- de 1983-editie
- de 2012-editie
De crashtest werd uitgevoerd aan 64 km/uur met een frontale overlapping van 50%. Het verschil tussen de resultaten is verbazingwekkend!
Vervorming van het koetswerk | Model 1983 | Model 2012 |
---|---|---|
Stuur en stuurkolom | Het stuurwiel is vervormd en dringt ver in de cabine door. |
De airbags voorkomen dat het hoofd en de borstkas in contact komen met het stuurwiel dat naar beneden wordt geduwd. |
Dashboard | Werd volledig vernield en scherpe onderdelen hebben de bestuurder verwond. | Nagenoeg intact. |
Voetzone | Volledig vernield, het voorste deel is totaal vervormd en dringt ver door in de cabine. | Nauwelijks vervormd, geen indringing van de pedalen. |
Cabine | De centrale as van de cabine is volledig naar achter geplooid. | De cabine bleef stabiel en gevrijwaard. |
Risico’s op letsels | ||
Hoofd | Zeer hoog risico omdat het hoofd tegen het stuurwiel smakt. |
Zeer laag risico dankzij de airbags. |
Nek | Hoofd en borstkas komen in contact met harde onderdelen. Harde schok op de nek. | Zeer laag risico op een whiplash. |
Bovenbenen | Zeer hoog risico omdat de benen naar boven worden geduwd doordat het dashboard volledig binnendringt in de cabine. | Zeer laag risico omdat de onderdelen de cabine niet binnendringen. |
Onderbenen | Omwille van het plooien van de voetzone en de vervorming van de zitruimte, is er weinig plaats voor de benen met zware letsels tot gevolg. | Laag tot zeer laag risico. De impact heeft weinig invloed. |
Voeten | Zeer hoog risico: het rem- en versnellingspedaal dringen centimeters naar binnen. | Zeer laag risico: de pedalen dringen niet in de voetzone binnen. |
Steeds veiliger
De hierboven beschreven resultaten bewijzen de doeltreffendheid van deze tests. Touring en andere Europese mobiliteitsclubs zullen zich dus in de toekomst verder blijven inzetten voor deze noodzakelijke missie: “de consumenten zo goed mogelijk informeren over de karakteristieken van de wagen die ze willen aanschaffen”.
Meest recente artikelen
Verkeersregels voor fietsers
Theater aan Twater, het grootste familiefestival van het land
Tutorial: lekke band vervangen in 6 stappen
Een lekke band? Zelfs als je nog nooit een reservewiel geplaatst hebt, is er geen reden tot paniek. Volg de uitleg van onze wegenwachter in de video, en leer in zes stappen hoe je een wiel vervangt!
Een beschadigde voorruit: vervangen of herstellen?
Een steentje in de voorruit, hoe miniem ook, kan de ruit doen barsten. Of erger: een sterretje kan je veiligheid in gevaar brengen. Wat moet je doen? De voorruit herstellen of vervangen? Volg de gids!
Zijn de gebruikskosten van elektrische wagens buitensporig hoog?
Consolidatie bij de concessiehouders: zijn er ook voordelen voor de klant?
Er lijkt geen einde te komen aan de consolidatie binnen de autodistributienetwerken - integendeel! Maar is dit in het voordeel van de automobilist?