Image
Batavus Finez E-go Power
De Batavus Finez E-go Power is een elektrische fiets die stijl en functionaliteit verzoent. Hij ziet eruit als een stadsfiets, maar is geschikt voor allround gebruik.


Het Nederlandse fietsenmerk Batavus maakt al meer dan een eeuw degelijke en comfortabele stadsfietsen. Combineer die ervaring met de nieuwste technologie, en je krijgt de Batavus Finez E-go Power.


De Batavus Finez E-go Power is een elektrische fiets die stijl en functionaliteit verzoent. Als ik het jeansblauwe testexemplaar van de Finez E-go Power voor het eerst zie, valt eigenlijk amper op dat het een e-bike is. Alleen het grote en overzichtelijke Bosch Intuvia scherm centraal op het stuur verraadt dat het om een elektrische fiets gaat.


De belangrijkste kenmerken van de Batavus Finez E-go Power

  • Allround e-bike van 25,4 kg
  • Afneembare 400 Wh accu, autonomie tot 110 km (500 of 625 Wh optie)
  • Bosch Active Line Plus middenmotor
  • Shimano Nexus 8 naaf, 8 versnellingen
  • Ketting
  • Prijs: 2.999 euro


Veelzijdige versnellingen

De Bosch Active Line Plus middenmotor in de Finez E-go Power levert vier niveau's van trapondersteuning (Eco, Tour, Sport en Turbo). Je selecteert deze via de drukknoppen links op het stuur. Vooraan op de schakelaar zit een knopje om de Walk Assist of loophulp te activeren: deze biedt een lichte ondersteuning zonder dat je moet trappen. Dat is bijvoorbeeld handig als je met de 25 kg zware fiets aan de hand een helling op moet.


In het achterwiel van de Finez E-go Power zit een Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf. Met acht versnellingen ga je geen Pyreneeëncols bedwingen, maar dat is dan ook niet wat je met dit soort fiets zal doen. Het is wel een voordeel in heuvelachtig terrein of als je een brug over een snelweg over moet.


Schakelen gaat vlot door de schakelaar aan het rechter handvat te verdraaien. De aandrijving gebeurt met een klassieke ketting die verborgen zit in een kettingkast – je riskeert geen vuile broekspijpen door het smeer van de ketting. (De Exclusive-variant van deze fiets heeft een Gates CDX riemaandrijving).


Fraai afgewerkt

De accu zit netjes in de onderbuis van de Finez E-go Power ingebouwd, en wordt beschermd door een klep die perfect op het frame aansluit. Daardoor is de accu onzichtbaar, in tegenstelling tot een accu die bovenop het frame of onder de bagagedrager zit. Het betekent wel dat er twee stappen nodig zijn om de accu uit de fiets te halen: eerst de klep openen, dan de accu verwijderen.

Mijn testfiets bevat een 500 Wh accu.


Maar dankzij een aansluiting bovenop het frame kan je de accu ook laden terwijl ze in de fiets zit. Een voordeel van het systeem is dat je de batterij kan verwijderen als je de fiets achter op een auto transporteert, zodat er minder gewicht op de fietsdrager rust. De klep beschermt dan de elektronica in de fiets tegen regen - geen overbodige luxe in België!


Ook voor langere afstanden

Standaard wordt de Finez E-go Power geleverd met een 400 Wh accu, goed voor een bereik tot 110 km (afhankelijk van ondermeer de lading, het reliëf en hoeveel ondersteuning je gebruikt). Wil je een grotere autonomie, dan kan je kiezen voor een 500 of 625 Wh accu, voor respectievelijk 150 of 175 km. In stadsverkeer kom je niet vaak aan dat soort afstanden.


Dan betekent de grotere accu vooral dat je meer dagen kan rijden zonder dat je ze hoeft op te laden. Maar door de hoge autonomie is de Finez E-go Power veelzijdiger dan een gewone stadsfiets en kan je hem ook gebruiken voor langere dagtrips.


Comfortabel rijden

De Finez E-go Power is uitgerust met een verende voorvork – een onderdeel dat je eerder op een mountainbike zou verwachten dan op een stadsfiets. Het is echter meer dan zinvol, want niet alle straten zijn uitgevoerd in fietsvriendelijk asfalt. Wanneer ik over de kasseien dokker die in sommige Belgische steden het historisch verantwoord wegdek vormen, zorgen de voorvork, het geveerde zadel en de brede Schwalbe Marathon Active Plus banden voor optimaal rijcomfort.

De geveerde voorvork van de Finez E-go Power is een meerwaarde op kasseien in de stad.


Met de Bosch Active Line Plus middenmotor in Eco-ondersteuning rijdt de Finez E-go Power fluisterstil. Voor stadsverkeer misschien zelfs iets té stil, want andere weggebruikers horen me niet aankomen.


Volledig uitgerust

Mijn testfiets is uitgerust met een stevige bagagedrager met een profiel voor het MIK kliksysteem. Hierop past een adapter, waarop je dan weer een fietsmand, fietstas of kinderzitje bevestigt. Bij gebrek aan compatibele accessoires kan ik dat niet uitproberen, maar ik kan wel een doos vol boodschappen vastmaken met de snelbinder.

De Finez E-go Power is uitgerust met een stevige bagagedrager met profiel voor het MIK-systeem.


Aan het stuur komt nog een boodschappentas. Ook met deze lading laat de Finez E-go Power zich goed sturen. Met de schijfremmen kan ik gedoseerd remmen. Een keer voorkomen de schijfremmen erger, wanneer ik een noodstop moet maken voor een onoplettende autobestuurder die uit een parkeerplaats rijdt.

Het V-Light achterlicht projecteert een rode V op het wegdek (foto Batavus).


Nog een leuke extra: de elektrische fietsen uit de Finez-serie zijn uitrust met een V-Light achterlicht. Daarbij wordt achter je fiets een rode V op het wegdek geprojecteerd. Zo ben je in het donker extra goed zichtbaar voor achteropkomend verkeer, en creëer je een soort psychologische veiligheidszone achter je fiets.


Verdict: Finez E-go Power

De Finez E-go Power is een degelijke en discrete fiets die geen concessies doet aan rijcomfort. De afwerking is topklasse en ook met een zware lading laat hij zich goed besturen. Voor wie zijn fiets alleen van stal haalt om op zondag een ritje naar de bakker te maken, is dit hoge afwerkingsniveau overkill. Wie een stevige allroundfiets zoekt voor woon-werkverkeer, om boodschappen te doen en voor uitstapjes in het weekend, zal niet teleurgesteld zijn.

Via Batavus

De Batavus Fines E-go Power voelt zich thuis in de stad, maar is ook voor woonwerkverkeer en fietstochten bruikbaar.