Image
Brandstoffen: nieuwe etiketten vanaf 12 oktober
9 oktober 2018

Vanaf 12 oktober verschijnen er nieuwe etiketten op de brandstofpompen. Europa wil dat de aanduidingen overal in Europa gelijk zijn, en daarom verdwijnen de klassieke benamingen ‘Super 95’ en ‘Diesel’. Met op termijn minder vergissingen bij het tanken?

Heb jij aan de pomp ooit al de verkeerde brandstof getankt? Je zou niet de eerste automobilist zijn die deze vergissing maakt. In de toekomst moet de Europese richtlijn 2014/94/EU dat probleem oplossen. Overal in de Europese Unie verschijnen er vanaf 12 oktober namelijk nieuwe brandstofstickers op de pompen. Op termijn moet je gewoon kijken of het etiket op jouw voertuig overeenstemt met de sticker op de pomp die je wil gebruiken.

Wie wordt erdoor getroffen?

Iedereen, want de etiketten worden aangebracht op de brandstofpistolen en de pompen. Benzinestations moeten de nieuwe aanduidingen invoeren vanaf 12 oktober 2018. Er is wel een overgangsperiode voorzien om iedereen te laten wennen. Pas dan verdwijnen de klassieke etiketten.

Vanaf 12 oktober worden de labels ook gebruikt op alle nieuwe voertuigen. De constructeurs moeten het etiket vlak bij de klep van de benzinetank of van de brandstofdop plaatsen, evenals in de handleiding van het voertuig. Auto’s die net vóór die datum van de band rollen, vallen dus niet onder de nieuwe regel.

In welke landen vind ik de brandstofetiketten?

De etiketten zijn niet alleen bestemd voor Europa. Uiteraard worden ze gebruikt in de 28 lidstaten van de Europese Unie, maar daarnaast ook in de landen van de Europese Economische Ruimte (IJsland, Liechtenstein en Noorwegen), Macedonië, Turkije, Servië en Zwitserland. En zolang de Brexit niet rond is, moet het Verenigd Koninkrijk de richtlijn eveneens naleven.

Wat betekenen de etiketten?

  • Een ronde vorm voor benzine. Op de sticker wordt de letter E aangevuld met het percentage ethanol in de benzine. Concreet wordt dat E5 voor SP98, E10 voor SP95 en E85 voor superethanol.
  • Een vierkante vorm voor diesel. Op de sticker wordt de letter B aangevuld met het maximumpercentage specifieke biobrandstoffen die aanbevolen zijn voor jouw voertuig (7 of 10). Reguliere diesel wordt aangeduid met B7. Overigens krijgt XTL, synthetische diesel, eveneens een vierkant label, met de vermelding ‘XTL’.
  • Een ruitvorm voor gas: H2 (waterstof), CNG (aardgas), LPG (Liquefied Petroleum Gas) of LNG (Liquefied Natural Gas).
Image
brandstof - beteken van de etiketten


 

Wat verandert er voor mij?

Niets: de brandstof blijft gelijk. Alleen de etikettering wijzigt. Tijdens de overgangsperiode kun je wennen aan die nieuwe stickers, want ze worden naast de oude labels geplaatst. Let op:

  • In België werd SP95 aan de pomp al sinds 1 januari 2017 vervangen door 95 E10. Als je SP95 gebruikt, moet je dus brandstof met de sticker ‘E10’ tanken.
  • Als je op diesel rijdt, moet je waarschijnlijk de brandstof met de sticker B7 gebruiken, want dat is de meest gangbare diesel. B10 en XTL verwijzen naar nieuwe brandstoffen, namelijk diesel met bio-ethanol en synthetische diesel.

Wat als ik me vergis?

Weet dat de vulmond van een benzinetank smaller is dan een dieseltankpistool, net om dat soort vergissingen te vermijden. Het risico is groter dat automobilisten hun dieseltank vullen met benzine. In 2017 moest Touring bijstand leveren aan 2.836 automobilisten die zich van brandstof vergist hadden. En dit jaar tellen we al 1.970 gevallen … Als je de verkeerde brandstof tankt, doe je er goed aan niet te vertrekken, want je zou je motor beschadigen.

De verkeerde brandstof getankt? Of je nu Touring-lid bent of niet, Touring Fuel Rescue verhelpt de pech snel en voordelig!

Touring Fuel Rescue: 070 344 777

Goed om te weten

Touring-leden genieten voortaan van een korting van 10 eurocent per liter op de officiële brandstofprijs in driekwart van de Belgische tankstations. Hoe? Dankzij de Touring Total-tankkaart  en nu ook dankzij de nieuwe Touring Fuel & Energy Card, waarmee je zelfs je elektrische of hybride voertuig kan opladen. Beide kaarten zijn gratis!

Deel deze inhoud
17 februari 2020

Elektrische auto: ideaal … of toch bijna!

Elektrische auto's staan volop in de belangstelling. Ze zouden dé mirakeloplossing zijn om het probleem van de CO2-uitstoot op te lossen. Maar zijn ze wel voor iedereen geschikt?

In het verkeer veroorzaken elektrische auto’s inderdaad nauwelijks vervuiling. Alleen de banden en remmen produceren fijn stof, maar dat geldt ook voor andere auto’s. Vraag is natuurlijk hoe de elektriciteit wordt geproduceerd. Als de stroom afkomstig is van hernieuwbare bronnen, is er geen vuiltje aan de lucht, maar anders klopt het ecologische plaatje niet meer. Ook de productie van de batterijen gebeurt trouwens niet bepaald milieuvriendelijk.

17 februari 2020

Dieselwagens: redelijk blijven

België is lang een dieselland geweest. Diesel stoot immers weinig CO2 uit, is goedkoper en presteert beter. Toch wordt diesel tegenwoordig met alle zonden van de wereld overladen. Zijn dieselwagens vandaag dan nog een goed idee? Alles hangt af van hoe je ze gebruikt!

13 februari 2020

Benzinemotoren hebben de wind in de zeilen!

Benzine is uitgegroeid tot de populairste brandstof in ons land. Waar diesel vijf jaar geleden nog een grote voorsprong had, zagen we in 2019 een heel ander beeld, met 62% van de nieuwe inschrijvingen voor benzinemodellen en iets meer dan 30% voor diesels. De populariteit van benzine heeft natuurlijk te maken met de antidieselcampagne. En de trend lijkt zich ook door te zetten. Waarom?