Image
Google autonoom auto’s
Als het van de VS afhangt, wordt ‘software’ binnenkort gedefinieerd als ‘chauffeur’ in zelfrijdende auto’s.

Het is een precedent dat kan tellen: Google heeft de NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration) ervan overtuigd dat software in bepaalde auto’s kan beschouwd worden als chauffeur.

De bal ging vorig jaar aan het rollen toen Google zich in een lijvig document afvroeg welke de veiligheidsvoorschriften zouden zijn voor zelfrijdende auto’s.

Die auto’s hebben immers geen stuur, geen pedalen, geen achteruitkijkspiegels… geen zitplaats voor de ‘chauffeur’. De NHTSA liet in zijn antwoord uitschijnen dat als er geen chauffeur in de traditionele betekenis van het woord ‘aan het stuur zit’, het aannemelijk is dat we niet langer veronderstellen ‘wie’ er rijdt, maar ‘wat’ er rijdt.

Bronnen binnen de NHTSA bevestigen ook dat alle wetgevingen er momenteel vanuit gaan dat de chauffeur van een voertuig altijd menselijk is. Dat dit moet en zal veranderen, staat buiten kijf.

Wie interesse heeft in het Self-Driving Car Project van Google, klikt hier voor meer informatie. Behalve Google testen nog een rist andere autofabrikanten dergelijke voertuigen. Grote namen zijn onder meer BMW, Ford, Honda, Mercedes, Tesla, Toyota en Volkswagen.

In Europa gonst het achter de coulissen maar ook op de weg worden steeds meer zelfrijdende wagens getest. In sommige Europese landen werden al wetten aangepast en richtlijnen op papier gezet.

Maar universele regels zijn er vooralsnog niet waardoor sommige fabrikanten voorlopig nog even op de rem staan. De industrie is echter unaniem: eenmaal de wetgevingen aangepast, zullen de zelfrijdende auto’s heel snel in het straatbeeld verschijnen.