Het is een precedent dat kan tellen: Google heeft de NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration) ervan overtuigd dat software in bepaalde auto’s kan beschouwd worden als chauffeur.
De bal ging vorig jaar aan het rollen toen Google zich in een lijvig document afvroeg welke de veiligheidsvoorschriften zouden zijn voor zelfrijdende auto’s.
Die auto’s hebben immers geen stuur, geen pedalen, geen achteruitkijkspiegels… geen zitplaats voor de ‘chauffeur’. De NHTSA liet in zijn antwoord uitschijnen dat als er geen chauffeur in de traditionele betekenis van het woord ‘aan het stuur zit’, het aannemelijk is dat we niet langer veronderstellen ‘wie’ er rijdt, maar ‘wat’ er rijdt.
Bronnen binnen de NHTSA bevestigen ook dat alle wetgevingen er momenteel vanuit gaan dat de chauffeur van een voertuig altijd menselijk is. Dat dit moet en zal veranderen, staat buiten kijf.
Wie interesse heeft in het Self-Driving Car Project van Google, klikt hier voor meer informatie. Behalve Google testen nog een rist andere autofabrikanten dergelijke voertuigen. Grote namen zijn onder meer BMW, Ford, Honda, Mercedes, Tesla, Toyota en Volkswagen.
In Europa gonst het achter de coulissen maar ook op de weg worden steeds meer zelfrijdende wagens getest. In sommige Europese landen werden al wetten aangepast en richtlijnen op papier gezet.
Maar universele regels zijn er vooralsnog niet waardoor sommige fabrikanten voorlopig nog even op de rem staan. De industrie is echter unaniem: eenmaal de wetgevingen aangepast, zullen de zelfrijdende auto’s heel snel in het straatbeeld verschijnen.
Meest recente artikelen
All-in riviercruise: VIVA Cruises legt de lat hoog
De populariteit van riviercruises schuilt voornamelijk in de bijzondere reiservaring die ze bieden. De formule in een notendop? Ontspannen van stad naar stad en van land naar land reizen, terwijl je maar één keer je koffers hoeft uit te pakken.
Europa-Park bestaat 50 jaar maar glanst als nieuw
Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland, viert zijn vijftigste verjaardag en pakt groots uit met talrijke nieuwigheden en evenementen voor jong en oud.
Calabrië is niet zomaar een bestemming, maar een ervaring
Partnerinfo - Calabrië is geen plek die je louter bezoekt, het is een ervaring die begint nog voor je er voet aan land zet. Deze zuidelijke regio van Italië intrigeert met zijn vele verhalen, legendes en eeuwenoude tradities en dat prikkelt om je koffers te pakken, toch?
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash