Image
Connected cars
De connected car is een begrip dat vele ladingen dekt. Gaande van een verbinding tussen auto en smartphone tot autonoom rijdende voertuigen. Welke van die toepassingen blijven toekomstmuziek en wat is er morgen mogelijk? Een overzicht.

Inhoud

Technologiesector doet mee >>
Bediening aan boord >>
Compatibel of niet >>
Samsung vrachtwagen helpt voorbijsteken >>
Parkeren met de smartphone of de sleutel! >>
Porsche navigatie integreert intelligente routes >>
Rolls Royce: de satelliet rijdt mee >>
Rijden zonder handen >>
De auto die zelf rijdt >>
Connected cars gaan veel geld opbrengen! >>
Worden de netwerken straks overbelast? >>

De digitale technologie betekent een revolutie voor onze auto en onze mobiliteit. Denken we maar aan wifi, radars die ongevallen helpen voorkomen en communicatie tussen voertuigen onderling. En dan zijn er nog de duizenden toepassingen waardoor we vandaag op een andere manier reizen dan pakweg vijf of tien jaar geleden. Ook voor de transportsector is de impact groot.

Technologiesector doet mee

Volgens het gereputeerde Amerikaanse studiebureau Gartner zal een intern wifinetwerk binnen de 5 jaar een aanzienlijk deel van de nieuwe auto’s en vrachtwagens verbinden met internet. Andere analisten stellen dat veel van die gebruikers data zullen zoeken, uploaden en delen op het web. Dat extra internetverkeer zal logischerwijze invloed hebben op de snelheid en vooral de kwaliteit van de netwerken. Kenners vrezen dat die netwerken al binnen enkele jaren aan hun maximale capaciteit zullen zitten.

Steeds meer belangrijke spelers uit de technologiesector zoals Google, Apple of Samsung zullen in de komende jaren gaan samenwerken met autoconstructeurs. Sommige van hen zullen zelfs een eigen auto ontwikkelen zoals de Google Car en straks ook de Apple Car. Zij werken immers aan de autonoom rijdende wagens van morgen.

Image
Mercedes F015 US BASE

Nog volgens Gartner zullen tegen 2030 een kwart van de voertuigen geheel of gedeeltelijk zelfstandig kunnen rijden. Deze vernieuwingen stimuleren de economie en zullen ook in de toekomst geld blijven opbrengen. Volgens bepaalde bronnen gaat het alleen al in de komende drie jaar om 40 miljard dollar.

Image
 zelfrijdende auto

Bediening aan boord

Vandaag sturen we de functies in onze wagen vooral aan met klassieke knoppen, aanraakschermen en stembediening. Straks zal voor een aantal zaken een eenvoudig gebaar volstaan! Deze technologie is geïnspireerd op een spelconsole en bestaat al in de BMW 7-reeks. Zo kan je met een handgebaar het volume van de radio regelen en een inkomend telefoongesprek opnemen of weigeren.

Image
BMW parking

Trillend scherm

Continental ontwikkelt als toeleverancier een vergelijkbaar systeem. Hier moet je een scherm aanraken, het “Haptic Feedback Display”. Het scherm oefent bij aanraking een beetje kracht uit op je vinger (zachte trilling).

Image
haptic feedback display

Compatibel of niet

De automotive sector vormt een belangrijke uitdaging voor de technologiegiganten.

Apple lanceerde Carplay en Google reageerde met de “Open Automotive Alliance”. Daarin zitten tal van grote spelers uit de auto-industrie, zoals belangrijke constructeurs. Maar ook Apple aast op die merken! Het ziet er dus naar uit dat elke wagen compatibel zal zijn met beide systemen.

Image
carplay opel

Maar wat als je een nieuwe smartphone koopt en bijvoorbeeld overschakelt van een iPhone naar een telefoon op Android? In dat geval kan de compatibiliteit problemen geven. Het zal kwestie zijn van voldoende info in te winnen en de ontwikkeling van de nieuwe systemen goed op te volgen.

Samsung vrachtwagen helpt voorbijsteken

Een vrachtwagen inhalen kan gevaarlijk zijn. Om het veiligheidsrisico in te dammen werkt Samsung in Argentinië aan een experiment met de “Safety Truck”. Het idee is even eenvoudig als geniaal. Het Zuid-Koreaanse technologiemerk monteerde HD-camera’s op het radiatorrooster van de vrachtwagens. Deze filmen alles wat er zich voor de wagen afspeelt. De beelden worden in real time geprojecteerd op een groot scherm achteraan de vrachtwagen. Zo kan de automobilist die achter de vrachtwagen rijdt, de verkeerssituatie voor de vrachtwagen zien. Hij ziet dus ook eventuele tegenliggers en kan op een veilige manier inhalen. Dit systeem werkt zowel ’s nachts als overdag en is uiterst interessant in landen met veel wegen met slechts één rijvak in elke rijrichting zoals Argentinië. Daar sneuvelt gemiddeld elk uur een automobilist die het risico verkeerd inschatte bij een inhaalmanoeuvre! Hopelijk doorstaat dit systeem de experimentele fase met glans.

Image
samsung truck

Parkeren met de smartphone of de sleutel!

Met je wagen “spelen” om hem in en uit een parking te rijden, is niet langer toekomstmuziek. Op dit ogenblik zijn er al prototypes van Volvo en Mercedes die dit kunnen. BMW gaat bij de nieuwe 7-Reeks nog een stapje verder met de intelligente sleutel.

Via deze “BMW Display” afstandsbediening laat de eigenaar zijn wagen in of uit een enge parking rijden. Zelf heeft hij op die manier ruimte genoeg om moeiteloos in of uit te stappen. Het systeem werkt slechts over een erg beperkte afstand. De auto rijdt via dit systeem slechts anderhalve koetswerklengte.

Image
BMW parking

Ook minder luxueuze auto’s zullen dit nuttige ‘gadget’ graag zien komen.

Porsche navigatie integreert intelligente routes

Alle nieuwe wagens met het “Porsche Communication Management” (PCM 3.1) en de optie “online services” kunnen zonder extra kosten gebruik maken van de nieuwe “Trafic”service. Enige vereiste is dat ze aan een smartphone gelinkt zijn. Voordeel is dat Porsche Communication Management niet alleen de TMC en de TMCpro data gebruikt. Het heeft een nog veel grotere databank door het gebruik van de GPS-informatie van talloze mobiele telefoons.

Image
Porsche navigation

De firma INRIX stelt die  data ter beschikking. Het is een technologiebedrijf met specialisatie in het verzamelen en analyseren van realtime rij-informatie. Zo krijgt de bestuurder permanent informatie over de verkeersdensiteit in zijn onmiddellijke omgeving, op de plaats van bestemming én langs de route die het navigatiesysteem berekende. Omdat de data continu verzameld worden, krijgen de gebruikers alle info in realtime. Dit betekent een aanzienlijke verhoging van de kwaliteit en de snelheid waarmee het systeem een dynamische route kan berekenen.

Rolls Royce: de satelliet rijdt mee

De Rolls Royce Wraith is het summum op vlak van luxe en nieuwe technologieën. Deze wagen beschikt standard over het SAT of Satellite Aided Transmission systeem. Door dit systeem kan de achttrapsautomaat (ZF) de info van het navigatiesysteem (GPS) interpreteren.

Op die manier kan de boordcomputer de versnelling kiezen die best anticipeert op de wegsituatie. Zo zal de versnellingsbak bijvoorbeeld niet schakelen voor een bocht omdat de bestuurder het gaspedaal toch zal moeten lossen. Dit systeem werkt niet enkel comfortverhogend, het bespaart ook brandstof omdat men beter anticipeert op het traject dat nog komt.

Een toepassing om ook in de ‘meer betaalbare’ segmenten naar uit te kijken.

Image
Rolls Royce satelliet

Rijden zonder handen

Iedereen heeft de mond vol over de autonoom rijdende auto maar deze zal pas tegen 2025/2030 in het straatbeeld verschijnen. In afwachting zijn er heel wat auto’s die al een voorsmaakje geven van autonome besturing. Denken we bijvoorbeeld aan de noodremhulp van een VW Lupo of een Peugeot 308. Mercedes heeft een intelligente snelheidsregelaar en een Volvo herkent fietsers en voetgangers. Er is al heel wat op de markt en er komen voortdurend nieuwe toepassingen bij.

Image
autonoom rijdende auto

De meest geavanceerde “intelligente auto” van de klas is zonder twijfel de Mercedes S-Klasse. Hij biedt tal van elektronische rijhulpmiddelen en andere geautomatiseerde systemen. Het meest indrukwekkend is de “Stop & Go Pilot”, een functie die tussenkomt bij de snelheidsregelaar en de stuurassistent. In fileverkeer kan hij de taak van de bestuurder overnemen. Tot een snelheid van maximum 30 km/u kan de auto autonoom met de file meerijden dankzij de radar en de camera’s die de situatie 360° rond de wagen in de gaten houden. 

Image
capture stop and go pilot

Volgens Dieter Zetsche - de grote baas bij Mercedes - zet deze S-Klasse “met zes ogen en zes oren” nieuwe bakens uit op vlak van technologie.

De auto die zelf rijdt

De grote constructeurs werken vandaag actief aan de ontwikkeling van een autonome wagen. Deze auto zal alle stuurcommando’s zelf in handen nemen en zal autonoom zonder bestuurder deelnemen aan het verkeer. Zowel Mercedes als Volkswagen hebben al tests gedaan op de weg. En onlangs liet Audi een RS7 tegen topsnelheid over een circuit scheren.

Ook Google werkt met de Google Car aan een autonome auto. Volvo ziet de autonome auto als een uitgelezen kans om de verkeersveiligheid te vergroten. Ongevallen worden immers hoofdzakelijk door menselijke fouten veroorzaakt. Nog volgens het Zweedse merk zal de autonome auto het verkeer vlotter maken en de emissies beperken.

Image
Volvo drive me

Vanaf 2017 wil Volvo een vloot van 100 autonoom rijdende wagens in het verkeer brengen. Het merk zal bestuurders uitkiezen die deze auto’s mogen huren. Dit “Drive Me”-project kwam tot stand in samenwerking met de Zweedse overheid. Het experiment gaat door in een straal van 50 km rond Goteborg.

Radar Laser

De testwagens zullen de nieuwe Volvo XC90 zijn die aangepast werden om autonoom te rijden. De toegepaste technologie vinden we vandaag ook al op andere wagens terug:

  • Navigatiesysteem
  • Camera’s (die de wegmarkeringen lezen)
  • Radar (is al beschikbaar in wagens met een actieve snelheidsregelaar of een automatische noodremhulp)
  • Ultrasone sensoren (zoals parkeersensoren)
  • Een systeem dat automatisch bijstuurt of remt (zoals bij systemen die automatisch achteruit parkeren of de wagen binnen hun rijstrook houden)
Image
volvo drive me

Aan die elementen wordt een Lidar toegevoegd (dat is een radar die lichtpulsen gebruikt in plaats van radiogolven). Precies dit onderdeel jaagt de prijs van een autonome auto fors de hoogte in.

Het experiment start in 2017 zij het met enkele beperkingen. Het traject mag enkel hoofdwegen bevatten waar geen zijstraatjes op uitkomen. De bestuurder mag ook geen siësta doen aan het stuur want de sensoren zullen dit opmerken en de auto doen stoppen. Het systeem zal ook niet werken in de stad of op een plaats waar de reacties van de andere weggebruikers te onvoorspelbaar zijn. En dan is er ook nog de verantwoordelijkheid bij een eventueel ongeval. Kortom: de autonome auto zal er komen, ook bij ons. Het exacte tijdstip is echter nog niet helemaal duidelijk …  

Connected cars gaan veel geld opbrengen!

Volgens een studie van het internationaal onderzoeksbureau AlixPartners zal de “connected car” binnen drie jaar een zakencijfer van 40 miljard dollar kunnen voorleggen. Fictie of realiteit?

Een zekerheid is dat onze auto’s in de komende jaren steeds meer zullen gelinkt worden aan onze smartphones. AlixPartners schuift tegen 2018 een cijfer van ongeveer 78 miljoen “connected cars” naar voor. Dat is meer dan de helft (58 %) van het wereldwijde wagenpark. China zal een voortrekkersrol spelen, nog voor de Verenigde Staten en Europa.

Image
smartphone mirror link

Verder wijst het onderzoek van AlixPartners uit dat deze voertuigen flink wat geld zullen opbrengen! Vanaf 2018 zou het al om 40 miljard dollar gaan tegenover slechts 20 miljard vandaag.

Wie strijkt dat geld op? Een detail:

  • Fabricage van het informaticamateriaal in de wagen: 7 miljard dollar
  • Telematica services: 5 miljard dollar
  • Applicaties en diensten die je kan kopen zoals b.v. verkeersinformatie in realtime en streaming van muziek: 25 miljard dollar
  • Gegevensverwerking (big data)*: 4 miljard dollar. Connected cars zullen in de mogelijkheid zijn info over de gewoontes van de gebruikers door te verkopen aan commerciële bedrijven of zelfs aan… verzekeraars. Privacy wordt ongetwijfeld nog een onderwerp van discussie.

Worden de netwerken straks overbelast?

We kunnen steeds meer doen met onze smartphones en we gebruiken ze overal: thuis, op kantoor en zelfs in de wagen! Heel wat van de gebruikte functies hebben een wifi- of een mobiel netwerk nodig. Wanneer auto’s in de toekomst ook met elkaar “car to car” gaan communiceren, zal de vraag naar bandbreedte verder toenemen. Volgens het onderzoeksbureau “Machina Research” riskeren we een verzadiging van de netwerken tegen 2023. Een aantal zendmasten zal in de komende 10 jaar een verhoging van  97 % van het aantal aanvragen tot verbinding te verwerken krijgen. 5G kan dan voor uitkomst zorgen, maar dat is een ander verhaal!

Deel deze inhoud