België is lang een dieselland geweest. Diesel stoot immers weinig CO2 uit, is goedkoper en presteert beter. Toch wordt diesel tegenwoordig met alle zonden van de wereld overladen. Zijn dieselwagens vandaag dan nog een goed idee? Alles hangt af van hoe je ze gebruikt!
Tien jaar geleden was het al diesel wat de klok sloeg. De overheid gaf zelfs CO2-premies aan diesels, ook voor modellen die nooit meer dan 5000 km/jaar reden … in de stad! Dat had echter nefaste gevolgen voor het milieu. De nieuwste motoren (vanaf de Euro 6-norm) vervuilen echter minder dan ooit en staan mijlenver van die oude diesels zonder roetfilter en uitstootverbeteraars zoals Adblue.
Ja, een diesel stoot nog altijd giftige gassen en fijn stof uit, hoewel de hoeveelheden ondertussen sterk gedaald zijn. Voor een gelijk vermogen heeft een diesel echter een lagere CO2-uitstoot dan een benzine, dankzij het betere rendement (en dus het lagere verbruik). Fiscaal zijn diesels ondertussen wel een pak minder interessant dan vroeger.
Toch kiezen voor diesel?
Afhankelijk van je profiel als bestuurder kan een dieselmotor nog steeds een goede keuze zijn. Om dat te bepalen moet je rekening houden met de volgende elementen:
- Je rijdt minstens 30.000 km/jaar.
- Je doet vooral lange, dagelijkse trajecten (meer dan 40 km) bij een constante snelheid. Pas dan zijn het rijplezier, het lage verbruik en de lagere CO2-uitstoot echte troeven.
- Je rijdt met een grote wagen (terreinwagen, SUV …), die sowieso meer verbruikt.
- Je trekt regelmatig een zware aanhangwagen.
Diesel blijft overigens nog altijd de logische keuze voor bedrijfsvoertuigen zolang de auto-industrie geen betere alternatieven biedt.
Dieselmotor: kosten en fiscaliteit
Op drie jaar tijd is de prijs van diesel aan de pomp gestegen met 40%. Intussen zijn de accijnzen op benzine licht gedaald, waardoor een liter super 95 (E10) vandaag goedkoper is dan diesel.
- In Vlaanderen hangt de fiscaliteit af van de emissienorm, de CO2-uitstoot, de brandstof, het fiscale vermogen en de ouderdom van het voertuig. Voor de jaarlijkse verkeersbelasting worden dezelfde criteria gehanteerd als voor de BIV.
- In Wallonië en Brussel: zoals voor benzinewagens wordt de BIV berekend op basis van het fiscale vermogen en de motor. De jaarlijkse verkeersbelasting hangt af van het aantal fiscale pk’s.
Evolutie van de dieselprijs:
Voordelen van een dieselmotor
- Lagere CO2-uitstoot
- Verbruik nog altijd lager dan benzine of gas
- Gevoel van kracht en koppel dankzij turbo
- Langere (theoretische) levensduur
Nadelen van een dieselmotor
- Hogere accijnzen
- Duurder in aankoop en onderhoud
- Komt trager op temperatuur dan benzine, met een impact op het verbruik en de betrouwbaarheid bij korte ritten in de kou
- Gevoelige en dure roetfilters
- Steeds duurdere technologie in de toekomst door de steeds striktere normen
- Oudere voertuigen worden steeds vaker uitgesloten (LEZ)
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Consultez les villes en France qui appliquent une zone de basses émissions ou une zone à trafic limité (ZTL). Où se trouvent-elles et comment éviter les amendes?
Bekijk Zuid-Afrika met andere ogen
Zuid-Afrika is een prachtig land met indrukwekkende landschappen en een levendig dierenrijk. Reis van Kaapstad naar het befaamde Krugerpark in het noorden.
Op zoek naar de Maltese winterzon!
Winterdip? Malta, de zonnige parel in de Middellandse Zee, kent milde temperaturen, een rijke geschiedenis en een heerlijke keuken. Waar wacht je op?
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.