Met de Honda ADV 350 willen de Japanners ook de middenklasse scooterfans een scooter bieden met een meerwaarde. Lukt dat?
Honda’s X-ADV 750 is een van de populairste scooters op de planeet. Zijn veelzijdigheid en avontuurlijk uiterlijk zorgen ervoor dat hij net dat tikkeltje anders is dan de anderen. Nu komt er ook een Honda ADV 350 op de markt, en daarmee willen de Japanners ook de middenklasse scooterfans een scooter bieden met een meerwaarde. Lukt dat?

Familiegelijkenis
Na een uitgebreide testrit van pakweg 170 km op Sicilië kunnen we met zekerheid stellen: de nieuwe Honda ADV 350 mag je - net zoals grote broer X-ADV - met recht en reden omschrijven als een tweewielige SUV. Z’n grote broer gooide in 2017 alle regels overboord en herdefinieert sindsdien het concept motorscooter. De Honda ADV 350 doet eigenlijk net hetzelfde: het is een karaktervolle tweewieler die perfect past in Honda’s succesformule. Met iets andere ingrediënten, maar met uitstekende rijeigenschappen. De ADV 350 heeft meer inhoud dan z’n motor doet vermoeden, biedt een geweldige prijs/kwaliteitsverhouding en is klaar om elk soort terrein aan te kunnen.

Veel ruimte
De overeenkomsten met de grotere X-ADV zijn legio. De rijpositie doet sterk denken aan de grote offroadscooter: ook de Honda AD V350 heeft een hoog en breed stuur dat onmiddellijk een comfortabel gevoel van controle geeft. Verder levert de 350 een andere rijsensatie dan je zou verwachten van een scooter met deze cilinderinhoud. De aandacht voor detail in de cockpit is top, het lcd-scherm ingetogen en helder, maar volledig en overzichtelijk. De Honda is subtiel gestijld, maar straalt een en al functionaliteit uit. De knoppenclusters op het stuur zijn slim geplaatst en zien er robuust en goed geconstrueerd uit. De ADV 350 heeft een smart key, wat de scooter gevoelsmatig richting premiumsegment duwt. En er is ook Bluetooth-connectiviteit voorzien.

Elektronische rijhulp
Ook aan elektronische rijhulpjes is er geen gebrek. Zo kan je de tractiecontrole instellen op twee niveaus en zelfs uitschakelen. Ondanks het gladde asfalt als gevolg van de ietwat lage temperaturen, die bepaald niet zomers waren, reageerde de Honda ADV 350 altijd onberispelijk op het opendraaien van de gashendel, zonder ooit het gevoel van kalmte te verliezen dat al vanaf de eerste meters merkbaar is. Het windscherm kan je vanuit het zadel, maar stilstaand, in drie standen over 133 mm verzetten. Je kan je goed bewegen in het getrapte zadel, er is voldoende beenruimte en zelfs na vele kilometers in het zadel voel je niet de behoefte de benen te strekken.

Opwindend
Een 350cc-scooter als opwindend bestempelen, lijkt vloeken in de kerk. Maar de waarheid is dat je op de Honda ADV 350 vaak vergeet dat je op een scooter rijdt. Geen enkele concurrent in dit segment is in staat om je dezelfde rijsensaties te leveren, zijn wendbaarheid is ongeëvenaard en Honda’s keuze om de ADV 350 uit te rusten met een upside-down voorvork voel je bij elke afgelegde meter. De ADV gaat vlot de bocht door, met een wendbaarheid die een en al vertrouwen uitstraalt. Het resultaat van een mix van een hoger dan gemiddelde zitpositie en een erg laag zwaartepunt.

Veelzijdigheid troef
De ADV 350 doet eigenlijk alles wat de Forza ook doet, maar kan net dat tikkeltje extra aan. Een grindweg, een licht zandpad, ... de Honda ADV 350 doet er niet moeilijk over. De vering reageert adequaat, maar niet te strak. Zelfs niet op het ruwste asfalt waarmee Sicilië bezaaid ligt. De lange veerwegen hebben een toegevoegde waarde die de ADV 350 tot een prima reisgezel maakt voor alledaagse ritjes. Onder alle omstandigheden is het totale remvermogen ruim voldoende om de 186 kilo – inclusief volle tank – van de ADV 350 tot stilstand te brengen. Ook de balans zit daarbij goed: gevoelsmatig is er iets meer bijtkracht achteraan, wat gezien de offroad-ambities niet onlogisch is. Een agressievere voorrem zou minder wenselijk zijn als je je op het onverhard waagt.

Praktisch
De ADV 350 biedt gelijkaardige sensaties als de X-ADV, maar tegen een lagere prijs. En toch heb je ook op deze Honda ADV 350 nooit het gevoel dat je op een slome scooter rijdt. De ADV 350 heeft een pak potentieel, beschikt over evenwichtige rijeigenschappen en is uiterst praktisch in het dagelijks gebruik. Daarbij scoort ook het grote bagagevak onder het zadel, waarin makkelijk een integraalhelm past. En mocht de bagageruimte toch niet volstaan, dan heeft Honda als accessoire een Smart Box-topkoffer in de catalogus staan.

Premium
De ADV 350 blijkt een goede reisgezel voor wie een tweewieler zoekt waarmee je alles kan doen, ook met je portemonnee in het achterhoofd. Hij is meer dan comfortabel genoeg om zelfs voor veeleisende ritten ingezet te worden en biedt een laadvermogen waar het zelfs toermotoren vaak aan ontbeert. Offroad kan je doen wat geen enkele andere scooter van deze cilinderinhoud kan. Hoewel de ADV 350 nog altijd een middelzware scooter is, slaagt hij er toch in om te allen tijde een premium gevoel over te brengen. En dat is een groot compliment aan Honda.
De Honda ADV 350 is leverbaar in de kleuren Silver Metallic, Carbonium Grey Metallic en Carnelian Red Metallic.
Meer info over de Honda ADV 350 vind je op de website van Honda en op motorprijzen.be.
Foto’s: MotoMedia

Onder het zadel
- Motor: vloeistofgekoelde viertakt mono
- Vermogen: 29 pk
- Topsnelheid: +/-145 km/u
- Rijklaar gewicht: 186 kg
- Zadelhoogte: 795 mm
- Verbruik: 4,3 l/100 km
- Prijs: 6.599 euro
Meest recente artikelen
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Het dagelijkse leven in Portugal
Voor je naar Portugal vertrekt, lees je best even deze weetjes over het leven daar.
Het dagelijkse leven in Frankrijk
Voor je naar Frankrijk vertrekt, is het verstandig om deze nuttige informatie na te lezen.
Alles over vignetten en tol in Zwitserland
Voertuigen tot en met 3,5 ton moeten een vignet kopen om gebruik te mogen maken van de Zwitserse autosnelwegen en autowegen. In Zwitserland zijn er ook tol- en spoorwegtunnels.
Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming
La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.
Lage-emissiezones in België: wat moet je weten?
Tout savoir sur les trois zones à faibles émissions (ZBE) en Belgique: leur localisation, les critères d'accès, les amendes, les dérogations.