Image
fietsen in de sneeuw
Om de batterij van je e-bike tijdens de wintermaanden in topvorm te houden, moet je op een paar zaken letten.

Met een elektrische fiets kan je ook in de winter blijven fietsen. Maar om de batterij van je e-bike tijdens de koude maanden in topvorm te houden, moet je wel op een paar zaken letten.

Tijdens de wintermaanden is een elektrische fiets nog nuttiger dan wanneer het goed weer is. De ondersteuning door de elektrische motor maakt het vooruitzicht om bij koud weer te fietsen immers minder onaantrekkelijk. Kleed jezelf warm aan, en je kan vertrekken.

Er is één onderdeel van een elektrische fiets dat niet echt van de winter houdt. Dat is de herlaadbare batterij of accu. De accu van een e-bike bevat lithium-ioncellen, en die bieden bij koud weer niet dezelfde prestaties. Wanneer de temperatuur onder het vriespunt zakt, zal de batterij tot een kwart minder efficiënt werken. Dus als je onder normale omstandigheden 60 km kan afleggen met een volle batterij, wordt dat bij vriesweer pakweg 45 km.

Hier volgen onze tips om je accu door de winter te helpen.


1. Bewaar je accu warm

Een herlaadbare batterij voelt zich het best op kamertemperatuur. Staat je fiets in een onverwarmde garage of fietsenstalling? Of moet je hem op je werk buiten parkeren? Haal de batterij dan uit je fiets en neem ze mee naar binnen. Pas wanneer je vertrekt, neem je de accu weer mee naar buiten.


2. Kleed je accu aan

Doe voor je vertrekt een neopreen hoesje rond je batterij. Zo zal ze minder snel afkoelen. Meer nog: het hoesje slaat een deel van de warmte op die de accu afgeeft. Zo zit je accu in een warm jasje en blijft ze langer efficiënt werken. Extra bonus: het hoesje beschermt de accu ook tegen neerslag en krassen.

Batterij met hoesje
Een neopreen hoesje houdt je batterij warm. © www.fahrer-berlin.de | pd-f


3. Laat je rijden

Je zou denken dat je in de winter best in eco-modus rijdt om de batterij te sparen. Maar dat is niet zo: je gebruikt best een hogere ondersteuning. Daarbij wordt meer stroom uit de accu gehaald, wat ervoor zorgt dat de accu warmer wordt dan in eco-modus. Hou uiteraard wel rekening met de autonomie die je accu levert, want die gaat bij een hogere ondersteuning achteruit.


4. Koop een extra accu

Doe je vaak lange afstanden waarvoor één batterij niet volstaat? Dan kan je altijd een extra accu aanschaffen en die in een fietstas meenemen. Pak die extra accu ook goed in tot je ze gebruikt. En neem ze ook mee naar binnen als je je fiets ergens buiten moet laten staan.

Reserve accu
Als je lange afstanden doet, kan een reserve-accu handig zijn. © Phil Pham


5. Wacht met laden

Het laden van een lithium-ionbatterij doe je best wanneer de cellen op kamertemperatuur zijn. Als je na een ritje door de kou thuiskomt, laat je de accu dus eerst op kamertemperatuur komen. Sommige batterijsystemen laten zelfs niet toe dat je de accu oplaadt als ze te koud is.

Nog even ter herinnering: je laat een accu best niet op een onbewaakte plaats laden, of 's nachts terwijl je slaapt. Het risico op ontbranding is klein, maar als het toch gebeurt wil je er snel bij zijn.


6. Laat de accu niet leeglopen

Er is één ding waar lithium-ionbatterijen niet tegen kunnen, en dat is wanneer ze volledig leeglopen. Bij normaal gebruik zal dat niet gebeuren, want het batterijssysteem zorgt ervoor dat de accu altijd nog wat reserve heeft. Als je display aangeeft dat de accu leeg is, betekent dat dus eigenlijk ‘bijna leeg’.

Maar als je je fiets maandenlang ongebruikt in de garage laat staan, kan je accu wel volledig ontladen. En dat wil je absoluut vermijden. Als je lange tijd niet gaat fietsen, laad de batterij dan eerst op tot 50 à 60% en bewaar ze op kamertemperatuur. Controleer na twee of drie maanden of de accu niet te veel ontladen is, en laad indien nodig bij. Sommige batterijen hebben zelfs een ‘slaapstand’, die je kan activeren als je ze lange tijd niet gaat gebruiken.


7. Onderhoud je fiets

Je accu presteert minder wanneer het koud is. Daarom is het zaak om voor de rest zo weinig mogelijk vermogen te verliezen bij het fietsen. Zorg ervoor dat je ketting en versnellingen schoon en goed gesmeerd zijn. Heb je een e-bike met riemaandrijving? Maak de riem dan schoon met een droge doek. Controleer ook je bandenspanning: te zachte banden veroorzaken meer rolweerstand, waardoor de motor harder moet werken.

Smeer je ketting, zodat je geen energie verliest door wrijving. © www.pd-f.de / Gunnar Fehlau


Om veilig te fietsen in de wintermaanden is het een goed idee om een kleine onderhoudsbeurt in te plannen, waarbij de verlichting, het rem- en versnellingssysteem, de bandenspanning en de stuurinrichting gecontroleerd worden. Bij een groot onderhoud kijkt men ook de naven, de assen en het balhoofd na. En indien nodig laat je de ketting, de tandwielen en de derailleur vervangen. Dit alles kan zelfs bij jou thuis gebeuren, met Tourings mobiele herstel- en onderhoudsdienst voor fietsen. In plaats van je fiets naar de fietsenmaker te brengen, maak je gewoon een afspraak.

Tol in Frankrijk

Image
Frankrijk tolwegen

En France, la plupart des autoroutes sont à péage. Quel est le moyen le plus simple de payer et comment les tarifs sont-ils calculés?