Image

De batterij blijft in de winter het grootste probleem op de lijst met pechgevallen. Hier zijn bovenop dit elektrisch onderdeel nog een paar nuttige tips.

De top 5 van meest voorkomende pechgevallen op onze wegen in de winter is al jaren onveranderd. Alhoewel ze met een paar voorzorgsmaatregelen gemakkelijk te voorkomen zijn. Touring geeft je een aantal praktische, eenvoudige en goedkope tips.

Winter
Onmisbare kabels!


1. De batterij

De batterij krijgt het in de winter zwaar te verduren. Veel batterijen zijn te zwak en beschikken over onvoldoende reserves om bij koud weer de motor te starten. Onze pechverhelpers helpen elk jaar ruim 85.000 automobilisten met batterijpech. Bij zowat de helft van de tussenkomsten is de batterij aan vervanging toe.

Tips:

  • Hou in het achterhoofd dat de gemiddelde levensduur van een batterij zo'n 5 à 6 jaar is.
  • Zet bij het starten alle lichten en energieverbruikers uit, zoals ventilatie, achterruitverwarming, radio, zetelverwarming en ruitenwissers.
  • Na een moeilijke start of na geholpen te zijn door een wegenwachter moet je minstens 20 minuten of 30 kilometer rijden.
  • Leer een paar trucjes om de batterij van je auto te sparen en ze langer te laten meegaan.
  • Rij je met een motorfiets of een scooter? Hier lees je hoe je je batterij in topvorm houdt, ongeacht het seizoen.


2. Het koelsysteem

Winter
Gebruik altijd koelvloeistof die geschikt is voor je auto.


Controleer de koelvloeistof van de motor nog voor het kwik een duik neemt. Er zijn eenvoudige en goedkope testers op de markt waarmee je het niveau van antivriesbescherming van de wagen kan controleren. Antivries geeft je motor bescherming tot ca. -30 °C. De additieven in de koelvloeistof helpen bovendien interne corrosie te voorkomen.

Tips:

  • Gebruik geen gewoon water, maar specifieke koelvloeistof. Ga bij twijfel voor de producten die door de fabrikant aanbevolen worden in de gebruiksaanwijzing van je auto.
  • Laat voor de winter de concentratie van antivries en de thermostatische klep van het koelsysteem controleren door een specialist.


3. De brandstof

De diesel wordt aangepast in functie van het seizoen.


Vooral dieselauto’s hebben in de winter last van de koude. De recentste generatie dieselmotoren is vrijwel ongevoelig voor vorst, maar alleen op voorwaarde dat ze regelmatig gecontroleerd en onderhouden worden door een specialist.

Tips:

  • Vanaf november schakelen de tankstations over op 'winterdiesel'. Dat is een generatie brandstof die additieven bevat die actief blijven tot -25 à -30 °C.
  • Voeg vooral geen benzine toe aan een moderne dieselwagen. Dit werd vroeger bij oudere dieselmotoren wel eens gedaan, maar bij de huidige motoren is dit schadelijk en mogelijk zelfs gevaarlijk voor het injectiesysteem.


4. De banden

Ze zijn in België niet verplicht, maar kunnen heel goed van pas komen.

In België vertegenwoordigt het aandeel van de winterbanden nauwelijks 40%. Reden is uiteraard het relatief kleine gevaar voor ijzel en/of aanhoudende sneeuwval. Toch zijn winderbanden beduidend veiliger, vooral als de temperatuur zakt tot onder de 7 graden.

Goed om te weten: zelfs als je winterbanden gebruikt bij een temperatuur van:

  • 0 °C, vermindert de remafstand met 6%.
  • -5 °C, vermindert ze met 12%
  • -10 °C, vermindert ze met 20%

Een van de belangrijkste eigenschappen van winterbanden is dat ze soepel blijven. Gebruik jouw winterbanden echter niet het hele jaar door. Wanneer de temperatuur weer stijgt, worden winterbanden minder efficiënt en slijten ze ook sneller af.

Tips:

  • Monteer vier identieke banden (winter- of vierseizoenenbanden) op de wagen om een correct weggedrag te garanderen.
  • Controleer de bandendruk.
  • De profieldiepte is erg belangrijk, vooral op winterbanden. De diepte van de inkepingen van een nieuwe band bedraagt ongeveer 8 mm. Bij 6 mm neemt de remafstand op sneeuw toe met 20%, bij 4 mm met 50% en bij 2 mm met maar liefst 70%.


5. Het starten

Winter
Blijf niet te lang aandringen ...

Als de motor moeilijk start: niet forceren. Zet eerst kort de koplampen aan om de batterij op te warmen. Schakel ze vervolgens uit, net als alle andere elementen die stroom verbruiken. Duw het koppelingspedaal in (ook al staat de pook in vrije stand) en probeer te starten. Als het nog altijd niet lukt, probeer dan te starten met geschikte startkabels. En in geval van twijfel of bij problemen: bel Touring!

Tips:

  • Laat de motor niet te lang draaien voor je vertrekt: dat is niet alleen slecht voor de motor, maar ook voor het milieu.
  • Stal je auto 's nachts in de garage als je er één hebt.
  • Druk het koppelingspedaal in bij het starten. De batterij wordt dan minder belast omdat de motor minder weerstand ondervindt.


Slaapt je auto buiten in de winter?

Volg dan deze tips tegen de koude om ’s morgens ontspannen te kunnen vertrekken!

En nog een laatste tip: anticipeer op winterpech met de pechverhelping van Touring Go België. Zo blijf je kalm in weer en wind.

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …