Image
Check
28 oktober 2015
Laat de batterij van je auto het afweten en wil je zelf je auto weer starten met startkabels? Wij vertellen je waarop je moet letten.

Weigert je wagen dienst ? Als een lege batterij aan de basis ligt van de startproblemen, kunnen startkabels helpen. Wij geven enkele tips die je snel weer op weg zetten.

 

Materiaal

Wat je voor deze interventie nodig hebt:

  • een set startkabels voorzien van krokodilklemmen aan de uiteinden. Beide kabels hebben een verschillende kleur, meestal rood en zwart. Je kan ze in een gespecialiseerde zaak voor autotoebehoren kopen maar je vindt ze ook op internet of soms zelfs in grootwarenhuizen. Kabels met een dikkere koperen kern zijn beter. Ga goed na of vraag aan de verkoper of de kabels geschikt zijn voor de capaciteit van jouw batterij.

  • een goed geladen donorbatterij van een andere wagen

Werkwijze

Voor je van start gaat, kan je best de handleiding van de wagen er even bijnemen. Zo kan je makkelijker de onderstaande instructies volgen en voorkom je schade aan de talrijke elektronische componenten van je wagen.

  • Plaats beide voertuigen (donor en ontvanger) met de neus naar elkaar zonder dat ze elkaar raken.

  • Open de motorkap van beide wagens.

  • Verwijder de beschermkap van beide batterijen.

  • Elke batterij beschikt over twee polen: een positieve (“+” in het rood) en een negatieve (“-” in het zwart).

  • De spanning van beide accu’s moet gelijk zijn (bijvoorbeeld 12 volt).

  • Bij beide wagens moeten alle stroomverbruikers (zoals verwarming, radio,…) uitgeschakeld worden.

  • Verbind vervolgens het ene uiteinde van de rode “+”kabel met de “+”pool van de batterij die moet opgeladen worden.

  • Sluit het andere uiteinde van de rode kabel aan op de positieve pool van de donorbatterij.

  • Sluit de zwarte “-”kabel aan op de negatieve pool van de donorbatterij.

  • Sluit het andere kabeleinde van de zwarte kabel aan op de negatieve pool van de batterij van de wagen die in panne staat.

  • Zorg ervoor dat de startkabels de ventilator of de ventilatorriem niet kunnen raken.

  • Start de donorwagen en laat hem 2 minuten draaien.

  • Start vervolgens de wagen die in panne staat.

  • Ontkoppel vervolgens eerst de zwarte kabels en maak pas dan de rode kabels los.

Waarop letten?

  • Zorg ervoor dat de voertuigen mekaar niet raken.

  • Zorg ervoor dat je de twee klemmen nooit gelijktijdig op dezelfde accu monteert.

  • De twee klemmen mogen elkaar nooit raken (risico voor kortsluiting en vonken).

Als je voertuig nog steeds niet start, dan kan je beter onze wegenwachter bellen op 070/344.777.
Onze medewerkers beschikken over gespecialiseerde startapparatuur die ook batterijen in slechte staat weer tot leven wekken.
Mocht je batterij defect zijn, dan kan onze medewerker je meteen een nieuw exemplaar leveren met garantie.

Deel deze inhoud
17 februari 2020

Elektrische auto: ideaal … of toch bijna!

Elektrische auto's staan volop in de belangstelling. Ze zouden dé mirakeloplossing zijn om het probleem van de CO2-uitstoot op te lossen. Maar zijn ze wel voor iedereen geschikt?

In het verkeer veroorzaken elektrische auto’s inderdaad nauwelijks vervuiling. Alleen de banden en remmen produceren fijn stof, maar dat geldt ook voor andere auto’s. Vraag is natuurlijk hoe de elektriciteit wordt geproduceerd. Als de stroom afkomstig is van hernieuwbare bronnen, is er geen vuiltje aan de lucht, maar anders klopt het ecologische plaatje niet meer. Ook de productie van de batterijen gebeurt trouwens niet bepaald milieuvriendelijk.

17 februari 2020

Dieselwagens: redelijk blijven

België is lang een dieselland geweest. Diesel stoot immers weinig CO2 uit, is goedkoper en presteert beter. Toch wordt diesel tegenwoordig met alle zonden van de wereld overladen. Zijn dieselwagens vandaag dan nog een goed idee? Alles hangt af van hoe je ze gebruikt!

13 februari 2020

Benzinemotoren hebben de wind in de zeilen!

Benzine is uitgegroeid tot de populairste brandstof in ons land. Waar diesel vijf jaar geleden nog een grote voorsprong had, zagen we in 2019 een heel ander beeld, met 62% van de nieuwe inschrijvingen voor benzinemodellen en iets meer dan 30% voor diesels. De populariteit van benzine heeft natuurlijk te maken met de antidieselcampagne. En de trend lijkt zich ook door te zetten. Waarom?