Lege batterij? Gemakkelijk starten met startkabels

Image
Image

Lege batterij? Gemakkelijk starten met startkabels

Weigert je wagen dienst? En ligt een lege batterij aan de basis ligt van de startproblemen? Dan kunnen startkabels helpen. Wij geven enkele tips die je snel weer op weg helpen.


Wat heb je nodig voor deze interventie?

  • Een set van twee batterijkabels (met krokodilklemmen aan de uiteinden), ook wel startkabels genoemd. Beide kabels hebben een verschillende kleur, meestal rood en zwart. Je kan ze kopen in een gespecialiseerde zaak voor autotoebehoren, op het internet of zelfs in een grootwarenhuis.
  • Vraag aan de verkoper of de startkabels geschikt zijn voor de capaciteit van jouw batterij.
  • De kabels moeten (minstens) 16 mm2 dik zijn voor benzineauto's en idealiter 25 mm2 voor dieselauto's.
  • Een werkende donorbatterij van een andere auto




Hoe gebruik je deze startkabels?

  • Voordat je begint met deze relatief eenvoudige operatie, kan je best de handleidingen van de wagens er even bij nemen, om schade aan de talrijke elektronische componenten te voorkomen ...
  • Zet beide auto’s (donor en ontvanger) met de neus naar elkaar, zonder dat ze elkaar raken.
Op zich een simpele operatie, maar toch neem je best een paar voorzorgsmaatregelen om niks te beschadigen.
  • Open de motorkap van beide auto’s.
  • Verwijder de beschermkap van beide batterijen.
  • Elke batterij beschikt over twee polen: een positieve (“+” in het rood) en een negatieve (“-” in het zwart).
  • De spanning van beide accu’s moet gelijk zijn (bijvoorbeeld 12 volt).
  • Alle stroomverbruikers van beide wagens (verwarming, radio, …) moeten uitgeschakeld zijn.
  • Zet de motor van het donorvoertuig af.
  • Verbind het ene uiteinde van de rode kabel (+) met de iets dikkere “+” pool van de donorbatterij.
  • Sluit vervolgens het andere uiteinde van de rode kabel aan op de positieve pool van de ontvangende batterij.
  • Verbind het ene uiteinde van de zwarte kabel (-) met de “-” pool van de donorbatterij.
  • Sluit het andere uiteinde van de zwarte kabel aan op een aardingspunt of op een niet-geverfd stuk van de motor. Als je twijfelt, kan je dit nakijken in de gebruikershandleiding van de auto.
  • Zorg ervoor dat de startkabels de ventilator of de aandrijfriem niet raken.
  • Start de donorwagen en laat hem 2 minuten draaien.
  • Start vervolgens de wagen die in panne staat. Lukt het niet van de eerste keer, wacht dan 30 à 40 seconden voor je het opnieuw probeert. Hetzelfde geldt voor de derde poging. Blijf niet proberen als het niet lukt, maar bel ons.


Als de auto die in panne staat start ...

  • Laat beide motoren gedurende 2 à 3 minuten stationair draaien, zonder de kabels los te koppelen!
  • Schakel 2 of 3 grote stroomverbruikers in (van de auto die in panne stond), zoals de achterruitontdooier, de ventilatie of de zetelverwarming, om een mogelijke spanningspiek te vermijden.
  • Verwijder de zwarte kabel van de donorauto, en daarna de zwarte kabel van de ontvangende auto.
  • Verwijder ook de rode kabels.
  • Schakel alle stroomverbruikers uit die je had ingeschakeld.
  • Rijd, bij voorkeur op de snelweg of op wegen buiten de stad, minstens 20 minuten om de batterij weer op te laden.
  • Als je batterij binnen de paar dagen opnieuw leeg is, zullen het laadcircuit en de batterij zelf een onderhoudsbeurt moeten krijgen (gemiddelde levensduur +/- 5 jaar).

Een 100% elektrische auto en een auto met verbrandingsmotor: mag je startkabels gebruiken?

Hoewel auto's met verbrandingsmotor en elektrische auto's op verschillende manieren worden aangedreven, hebben ze een gemeenschappelijk kenmerk: allebei beschikken ze over een batterij van 12 volt. Die wordt voornamelijk gebruikt om de accessoires van stroom te voorzien. Maar mag je er ook startkabels op aansluiten om een van beide auto’s te depanneren?

Het is mogelijk om de batterij van een elektrische auto te voeden vanaf een auto met verbrandingsmotor, ook al is dit ten zeerste af te raden omdat de elektronische systemen kwetsbaar zijn en beschadigd kunnen raken als je er verkeerd mee omgaat. Als de 12-voltbatterij volledig ontladen is, kan dit bovendien wijzen op een storing in het laadproces. Daarom kan je je maar beter wenden tot een gekwalificeerde garagist, die een diagnose kan stellen en het onderliggende probleem kan oplossen.

Opgelet, want er bestaan tegenwoordig 12-volt- en zelfs 16-voltlithiumbatterijen. Hier moet je heel voorzichtig zijn met de manier waarop je die start/oplaadt. Je kan dan ook beter een beroep doen op Touring.

Het andere scenario, het voeden van een batterij van een auto met verbrandingsmotor vanaf een elektrische auto, raden we zelfs nog meer af! De batterij van een elektrische auto gebruiken om een auto met verbrandingsmotor te starten is immers niet alleen inefficiënt vanwege het verschil in vermogen (elektrische auto's leveren over het algemeen minder vermogen dan auto's met verbrandingsmotor), maar kan ook leiden tot schade aan de elektrische batterij of de vermogensomzetter. Kortom, in zo'n geval kan je beter een auto met verbrandingsmotor zoeken om een andere auto met verbrandingsmotor te ‘helpen’. Of, nog eenvoudiger, de hulp inroepen van onze wegenwachters!


Voorkomen is beter dan genezen

Heb je twijfels over deze procedure? Aarzel dan niet om een beroep te doen op onze diensten, want er bestaat wel degelijk een risico op kortsluiting. En in dat geval zouden de elektronische componenten van je auto wel eens de dupe kunnen zijn!


Wil je auto nog altijd niet starten?

Met de Touring pechverhelpingsformule komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ben je al Touring klant? Dan kan je online om bijstand vragen via de Touring website. Onze wegenwachters hebben alles bij om nieuw leven te blazen in platte batterijen. En als je batterij stuk is, zorgen wij voor een gloednieuw exemplaar, mét garantie.

Ontdek onze tweedehandswagens op Touring CarSelect.