Image

Banden zijn essentieel voor je veiligheid. Maar hoe controleer je hun slijtage? Door de profieldiepte van het loopvlak te controleren bijvoorbeeld ...

Banden zijn essentieel voor onze veiligheid, dat weten we allemaal. Maar hoe kan je zeker zijn dat ze zich nog wel in goede staat bevinden? Heel eenvoudig: door regelmatig hun slijtage en de diepte van het loopvlak te controleren ...

De profieldiepte van je banden geeft de mate van slijtage aan en is zo bepalend voor je veiligheid op de weg.


Je banden zijn het enige onderdeel van je auto dat in contact komt met het wegdek. Veel hangt uiteraard af van hoe je ze gebruikt, maar hoe meer kilometers je aflegt, hoe meer ze zullen verslijten. Dat is logisch. Maar hoever mag die slijtage gaan? De profieldiepte is essentieel om als het regent of bij een nat wegdek aquaplaning te voorkomen. Kortom, zorg ervoor dat je banden op zijn minst voldoen aan de minimumeisen. Zo kan je dit controleren ...


1. Controleer de slijtage-indicatoren

Bandenfabrikanten hebben in de hoofdgroeven van hun banden slijtage-indicatoren geplaatst, in de vorm van kleine rubberen blokjes van 1,6 mm hoog. Zolang het loopvlakprofiel van je banden hoger is dan deze indicatoren, is alles in orde. Maar van zodra het profiel die markering bereikt, is het hoog tijd om je banden te vervangen. Tot slot willen we nog opmerken dat de slijtage gelijkmatig moet zijn over de hele breedte en de hele omtrek van de band.

Slijtage-indicatoren kan je vaak herkennen aan dit soort gekleurde strepen
Slijtage-indicatoren kan je vaak herkennen aan dit soort gekleurde strepen.


2. Controleer de slijtage met een speciale meter

Er bestaan kleine dieptemeters om de bandenslijtage nauwkeurig te controleren, verkrijgbaar in speciaalzaken of doe-het-zelfwinkels. Met dit kleine instrumentje - makkelijk te gebruiken en helemaal niet duur - kan je zelf de slijtage van je banden meten.

Met een kleine dieptemeter kan je zelf de slijtage van je banden checken
Met een kleine dieptemeter kan je zelf de slijtage van je banden checken.


3. Vervang je banden voor de wettelijke limiet

De wet schrijft een minimale profieldiepte voor van 1,6 mm. Maar met het oog op jouw veiligheid adviseren wij een minimale profieldiepte van 4 mm voor winterbanden en 3 mm voor zomerbanden. Ter info: als een band nieuw is, heeft hij een profieldiepte van ongeveer 9 mm. Kortom, wacht niet tot je het minimumprofiel bereikt om te reageren, maar vervang je banden ruim op tijd.

De slijtage moet rondom de band hetzelfde zijn; anders laat je dit best nakijken door je garagist
De slijtage moet rondom de band hetzelfde zijn; anders laat je dit best nakijken door je garagist.


Een bandenprobleem?

Onze wegenwachters staan dag en nacht voor je klaar. Denk aan de pechverhelping Go België van Touring. Deze formule heeft ook een optie voor al jouw bandenproblemen, of je nu onderweg bent of voor je deur staat!


Zin om zelf nog meer onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan je auto of je fiets? Bekijk dan zeker onze andere doe het zelf videos, in een paar eenvoudige stappen.


Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …