Hoe de levensduur van je banden verhogen?

07/12/2018
Levensduur banden /  La durée des pneus

Door Vincent Hayez

Goed onderhouden banden zijn essentieel om je veiligheid in de wagen te garanderen, maar ze vernieuwen blijft natuurlijk altijd een investering. Gelukkig bestaan er manieren om de levensduur van je banden te verlengen.

Rijd voorzichtig

De belangrijkste regel is: probeer je banden niet te beschadigen.

 

  • Vermijd overdreven snelheid, hard remmen en te snel draaien in de bochten. Het zijn stuk voor stuk zaken die ervoor zorgen dat je banden sneller verslijten.
  • Rijd voorzichtig over bepaalde obstakels: stoepranden, hoge randen op de weg, kuilen op de rijweg enzovoort. Als je er te bruusk overheen rijdt, kunnen je banden vervormen en vergroot het ontploffingsgevaar. Pas je snelheid aan en probeer zo recht mogelijk over obstakels en oneffenheden te rijden.

 

Let op: schade aan je banden is niet altijd meteen zichtbaar. Maar je banden kunnen na verloop van tijd wel erger beschadigd raken en er kan zelfs een lek ontstaan. Controleer daarom regelmatig je banden op scheurtjes, inkepingen, deuken of vreemde voorwerpen.

 

Controleer regelmatig de bandenspanning

De juiste bandenspanning is belangrijk om je banden zo lang mogelijk te laten meegaan. Volgens studies uitgevoerd door Touring blijkt dat ongeveer de helft van de automobilisten rondrijdt met banden die niet hard genoeg opgeblazen zijn.

 

We geven je enkele tips om die taak correct uit te voeren:

  • Controleer de spanning altijd als je banden koud zijn. Als je banden nog warm zijn, moet je 0,3 bar bij de aanbevolen druk tellen.
  • Je vindt de aanbevolen bandenspanning op de zijkant van de bestuurdersdeur of op het klepje van je brandstoftank. Als dit niet het geval is, kun je deze informatie terugvinden in de handleiding van je auto.
  • Controleer ook de spanning van je reserveband. Zo vermijd je heel wat extra frustraties wanneer je een platte band hebt.
  • Werd je auto geproduceerd in 2014 of later? Deze nieuwe wagens zijn uitgerust met een bandenmetingsysteem. De Europese wetgeving heeft deze maatregel verplicht.
  • Je krijgt eerst een ‘indirecte’ waarschuwing: er zal een lichtje op je dashboard branden als de band niet meer dezelfde afmetingen heeft als een band die perfect opgeblazen is.
  • De tweede controle, die nauwkeuriger en betrouwbaarder is, is een directe meting. Het meettoestel zit in je wiel en geeft de exacte druk weer. Een grote hulp, maar door de elektronische meting niet altijd helemaal foutloos.

 

Bij twijfel controleer je alles best nog even met een klassieke manometer. Als het controlesysteem in je wagen niet meer werkt of onnauwkeurig is, breng dan een bezoekje aan je garagist!

 

Verwissel en vervang je banden

  • Afhankelijk van factoren als je rijgedrag en het gebruik beginnen je banden na een aantal kilometer slijtage te vertonen. Om ervoor te zorgen dat het slijtageniveau overal hetzelfde is, mag je de voorste en achterste banden verwisselen. Let hierbij wel goed op de draairichting.
  • Bij voorkeur vervang je meteen alle vier je banden op hetzelfde moment, om het rijgedrag van je auto niet te veel veranderen. Als je er maar twee vervangt, plaats dan de nieuwe banden achteraan, nooit vooraan!
  • Als laatste is het belangrijk om nooit winter-, zomer en vierseizoenenbanden te ‘mengen’. Ze hebben allemaal verschillende eigenschappen, en dat zou ten koste gaan van je veiligheid! Je moet ze steeds per vier monteren.

 

Laat je wielen balanceren

Als er iets niet evenwichtig is, heeft dat meestal te maken met het punt waar de onderdelen rond de as draaien. Een slechte balancering betekent dat er een ongelijke verdeling is van het gewicht rond de wielas. Daardoor ontstaan vibraties in de wielen en zullen je banden sneller verslijten. Als je voorste wielen niet goed gebalanceerd zijn, kun je aan het stuur een kleine trilling voelen.

 

Dé oplossing? Laat het vervangen van je banden over aan een expert die op dat moment ook je wielen kan balanceren. Als je zelf je banden vervangt, breng dan toch nog even een bezoek aan je garagist om de balancering na te kijken.

 

Controleer de geometrie van je banden

Bij een ongelijke slijtage op het voorvlak van je band is er waarschijnlijk een probleem met de geometrie van je wagen. Je gaat hiervoor best naar een autospecialist, omdat je er aangepast en kostelijk materiaal voor nodig hebt. In de volgende situaties moet je sowieso de geometrie laten nakijken en in orde brengen:

 

  • Na een ongeval;
  • Als een van je banden abnormale slijtage vertoont aan de schouderzone;
  • Als je voelt dat je onstabiel rijdt;
  • Als je stuur trilt op een abnormale manier;
  • Als je verbruik stijgt zonder verklaarbare reden.

 

Vervang de ventielen bij het verwisselen van je banden

Als je met een constante snelheid rijdt, is de centrifugale kracht op je ventielen erg hoog. Ventielen zullen daarnaast op termijn ook verslijten en een risico op lekken met zich meebrengen. Wanneer je je banden vervangt, kun je daarom ook nieuwe ventielen laten plaatsten. Het is een goedkope veiligheidsmaatregel en een investering in de levensduur van je banden!

 

Draai de bouten van je wielen goed vast!

Als je zelf de wielen van je wagen vervangt, bijvoorbeeld na een platte band of als voorbereiding op de zomer/winter, let er dan op dat je de bouten goed vastdraait. Draai de eerste toeren best gewoon met je handen. Gebruik daarna een dynamometrische moersleutel met de juiste koppelafmetingen voorgeschreven door de autobouwer om alles stevig vast te draaien.

 

Verwissel op tijd voor de zomer- of winterperiode

Het rubber van winterbanden is aangepast aan de koude dagen. Testen hebben aangetoond dat rijden met winterbanden in de zomer ervoor zorgt dat je remafstand veel langer is op een nat wegdek, en zelfs nóg langer op een droog wegdek. Het rubber van zomerbanden is dan weer niet aangepast aan de winterse weeromstandigheden, waardoor je heel wat minder grip hebt op de weg.

 

Let op de leeftijd van je banden

Hoe ouder je banden, hoe minder goed ze hun werk doen. Bij aankoop mogen de banden maximum 1 à 2 jaar oud zijn, wat bij ‘serieuze’ verkopers meestal het geval zal zijn. Gelukkig kun je de productiedatum zelf aflezen op de band, dankzij de eerste vier cijfers van het DOT-nummer op de zijwand. De eerste twee cijfers geven de week aan, de laatste twee het jaar van productie. Een band met DOT-nummer 4017 werd dus geproduceerd in de 40ste week van het jaar 2017.

 

Als je ‘nieuwe’ banden koopt en je merkt aan het DOT-nummer dat de banden zes jaar of ouder zijn, dan mag je die zeker weigeren. Voor je eigen veiligheid wordt het afgeraden om nog rond te rijden met banden die ouder zijn dan 10 jaar.

 

Het kost niet veel moeite om je banden in goede staat te houden voor een lang gebruik, wat je veiligheid alleen maar ten goede zal komen. Natuurlijk kun je bij pech op de weg steeds rekenen op Touring om je uit de nood te helpen. We kunnen je zelfs helpen met ons universele ‘Multi Fit’ wiel als je geen reservewiel zou bijhebben (wat in nieuwe auto’s steeds vaker het geval is). Onze wegendienst zul je snel weer op weg helpen!

Vincent Hayez

Vincent Hayez

Kennis en technische bagage maken van Vincent Hayez dé referentie in de autowereld, waarin veiligheid en ecologie steeds belangrijker worden.

Ook door Vincent Hayez: Hoe de slijtage van je banden controleren en aflezen? | Vijf tips om verblindende grootlichten te bestrijden | Vier tips om je zelfvertrouwen aan het stuur te boosten! | Winterbanden 2018, TCS onthult zijn top drie | De herfst, vier tips om beter te zien en gezien te worden! | Meer info...

Verwante inhoud