23 april 2019
Je bent plots het slachtoffer of getuige van een ongeval. Wat nu? Eerst en vooral kalm blijven en niet in paniek raken. Onze tips zullen je handig van pas komen.
1. Beveilig de plaats en de betrokken personen
- Parkeer in een veilige zone of - bij gebrek aan een veilige zone - vorm een barrière met je voertuig zodat het verkeer in de directe nabijheid van het ongeval wordt onderbroken.
- Plaats je gevarendriehoek en zet je waarschuwingsknipperlichten aan.
- Breng eventuele passagiers en getuigen in veiligheid buiten de gevarenzone, bijvoorbeeld achter de vangrails, terwijl je op de hulpdiensten wacht. Beter doordrenkt zijn in een regenbui dan nog een bijkomend ongeval te riskeren!
- Zijn er al hulpverleners of bevoegde personen ter plaatse? Ontruim dan als getuige de gevarenzone zo snel mogelijk. Ben je zelf betrokken bij het ongeval, dan dien je wel ter plaatse te blijven.
- Zijn er nog geen hulpverleners, doe dan zo snel mogelijk een oproep. Onthoud enkel het nummer 112 om je niet te vergissen. Het nummer werkt in België en overal elders in Europa.
2. Welke informatie moet je aan de hulpdiensten melden?
Geef een nauwkeurige en beknopte beschrijving van de situatie:
- Geef de exacte locatie van het ongeval door, de kilometerpaal, de dichtstbijzijnde op- of afrit, de rijrichting (van X naar Y).
- Openbare weg of in de stad: vermeld de gemeente, straatnaam, kruispunt, …
- Vermeld het aantal betrokken voertuigen en (eventueel) het aantal slachtoffers en hun zichtbare toestand.
3. Verleen hulp en blijf kalm
- Zijn er geen zwaargewonden betrokken bij het ongeval, breng de betrokken personen dan zo snel mogelijk in veiligheid, zoals bijvoorbeeld achter de vangrails van de autosnelweg.
- Zijn er meerdere gewonden, zorg dan eerst voor diegenen die bewusteloos zijn of zich slecht kunnen uitdrukken.
- Is de gewonde een motorrijder, verwijder NOOIT zijn helm!
- Verplaats de zwaargewonde slachtoffers niet tenzij er brand is uitgebroken of er gevaar voor explosie bestaat. Je loopt het risico dat mogelijke letsels alleen maar erger worden (wervelkolom, …).
- Zorg dat de luchtwegen vrij zijn: verwijder een kunstgebit, open de kraag van een hemd, maak een stropdas los, …
- Plaats de bewusteloze slachtoffers in een zijdelingse veiligheidsligging zodat ze niet kunnen stikken (bloed, overgeven, …).
- Laat de slachtoffers niets drinken of eten voor de hulpdiensten aankomen.
- Stop een bloeding door druk uit te oefenen op of boven de wonde.
- Bij een ademstilstand van een slachtoffer pas je een mond-op-mondbeademing toe, indien mogelijk gecombineerd met hartmassage.
- Blijf ter plaatse als de hulpdiensten zijn aangekomen, en leg je interventie uit.
Meest recente artikelen
23 april 2024
Verkeersregels voor fietsers
Net als andere weggebruikers dienen fietsers zich te houden aan de geldende verkeersregels. Het verkeersreglement bevat specifieke voorschriften voor fietsers. Ontdek hier welke handelingen wel of niet zijn toegestaan met je fiets op de openbare weg.
23 april 2024
Theater aan Twater, het grootste familiefestival van het land
Partnerinfo - Theater aan Twater belooft 'dat je niet alles kunt zien'. © Fotografie Lexooo
19 april 2024
Tutorial: lekke band vervangen in 6 stappen
Een lekke band? Zelfs als je nog nooit een reservewiel geplaatst hebt, is er geen reden tot paniek. Volg de uitleg van onze wegenwachter in de video, en leer in zes stappen hoe je een wiel vervangt!
19 april 2024
Een beschadigde voorruit: vervangen of herstellen?
Een steentje in de voorruit, hoe miniem ook, kan de ruit doen barsten. Of erger: een sterretje kan je veiligheid in gevaar brengen. Wat moet je doen? De voorruit herstellen of vervangen? Volg de gids!
19 april 2024
Zijn de gebruikskosten van elektrische wagens buitensporig hoog?
Duur in aankoop, onbetaalbare batterijen na een ongeval, verzekering, banden ... Zijn de gebruikskosten van elektrische wagens echt exorbitant hoog?
19 april 2024
Consolidatie bij de concessiehouders: zijn er ook voordelen voor de klant?
Er lijkt geen einde te komen aan de consolidatie binnen de autodistributienetwerken - integendeel! Maar is dit in het voordeel van de automobilist?