Image

De ZR-V neemt de 'cleane' designtaal over van de nieuwste Honda-modellen. Deze fraaie SUV zal vooral bij gezinnen in de smaak vallen.

Honda vond dat er tussen de HR-V en de CR-V voldoende ruimte zat voor een extra model. Die ZR-V, een gloednieuwe cross-over, deelt heel wat kenmerken met de recentste Civic.

Honda
Het design is meer ingetogen dan bij veel andere Honda-modellen.


Met zijn lengte van 4,57 m is de ZR-V 23 cm langer dan de jongste HR-V en 32 cm korter dan de nieuwe CR-V. De Japanse constructeur lijkt bij dit model zijn stilistische frivoliteiten bovendien helemaal achterwege te laten. De HR-V neemt de 'cleane' designtaal over van de nieuwste Honda-producten, met vloeiende, gladde lijnen en afgeronde hoeken. De wagen pakt ook uit met een uitgebreide standaarduitrusting, zoals 18-inchvelgen, een achteruitrijcamera, gps-navigatie en een digitaal instrumentenbord van 7 inch. Optioneel (of standaard op de duurdere uitvoeringen) is ook een exemplaar van 11 inch beschikbaar, dat dan de volledige ruimte achter het stuur inneemt.


Tot in de puntjes verzorgd

Honda
Zoals gewoonlijk is de afwerking van hoge kwaliteit.

Het ontwerp van het dashboard doet meteen denken aan dat van de nieuwste Honda Civic. De volledig horizontale opstelling zal misschien geen originaliteitsprijzen winnen, maar is wel bijzonder ergonomisch, niet in het minst omdat de airco met gewone knoppen bediend kan worden.

Binnenin hebben de inzittenden meer dan voldoende ruimte, zeker achteraan, hoewel de achterbank iets te laag geplaatst is. We hadden ook een wat groter koffervolume verwacht: 390 liter is een beetje teleurstellend voor een wagen van deze afmetingen. Onder de motorkap kunnen we de vergelijking met de Civic voortzetten.

Geen bijzonder grote koffer!

De Honda ZR-V beschikt namelijk over dezelfde hybride e:HEV-aandrijflijn met 184 pk. Afhankelijk van de behoeften kan de 2.0 l grote benzinemotor gebruikt worden om de batterij van de elektromotor op te laden, bijvoorbeeld bij het versnellen. Daarnaast kan de verbrandingsmotor ook zelf de wagen aandrijven (bij een stabiele snelheid) of uitgeschakeld worden in de stad, waar de ZR-V dan volledig elektrisch rijdt. Alles gebeurt automatisch om het brandstofverbruik te optimaliseren. Honda kondigt op dat vlak een gemiddelde aan van 5,7 l/100 km, en dat bleek ook perfect haalbaar tijdens onze testrit.

Doordat hoofdzakelijk de elektromotor gebruikt wordt, reageert de wagen heel snel en lineair en rijdt hij bovendien heel stil. Dankzij een prima compromis tussen comfort en dynamiek en de beperkte rolbewegingen is de ZR-V tot slot ook een zeer aangename auto om mee te rijden. De prijs varieert van 41.750 (Elegance) tot 46.300 euro (Advance).


De Honda ZR-V e:HEV in een notendop

  • Motor: viercilinder, hybride; 1993 cm³; 184 pk - 315 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: eCVT-automaat
  • L/b/h (mm): 4.568/1.840/1.620
  • Leeggewicht (kg): 1.589
  • Koffervolume (l): 390
  • Tankinhoud (l): 57
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 7,8
  • Topsnelheid (km/u): 173
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 5,7
  • CO2-uitstoot (g/km): 130
  • Prijs (€): vanaf 41.750

Troeven

  • Stille en snel reagerende motor
  • Instelling energierecuperatie aan het stuur
  • Ergonomisch dashboard
  • Ruimte achterin
  • Standaarduitrusting

Minpunten

  • Beperkt koffervolume
  • Te lage achterbank
  • Mechanisch wat te weinig karakter voor een Honda
  • Meerprijs vergeleken met de Civic

Andere automodellen ontdekken? Lees hier alle autotests van Touring.