Image
Hyundai i10_N_Line

De stadsauto van Hyundai komt nu in een nieuwe i10 N-versie. Die ziet er niet alleen fraai uit, hij brengt ook een beetje plezier in deze vreemde tijden.


De nieuwe generatie van de stadsauto van Hyundai kwam al bijna een jaar geleden op de markt, en nu is er ook een i10 N-versie die er niet alleen fraai uitziet, maar ook erg fijn rijdt. Nood aan een beetje plezier in deze vreemde tijden? Hier is een mogelijkheid.

Hyundai i10 N line
De basis was al goed, maar deze sportieve versie brengt nog meer pit.


De essentie

De nieuwe generatie van de i10 werd op het jongste Autosalon van Brussel voorgesteld als instapmodel van het Hyundai-gamma. Zijn nieuwe, meer verfijnde look lijkt aan te slaan, want er zijn al meer dan 1.000 stuks van verkocht, terwijl de vorige i10 toch al 2.600 kopers had gevonden ... in zes jaar tijd. De constructeur brengt nu de N-Line versie op de markt. Het is dus geen radicaal sportieve "N", eerder een wat opgepepte i10. Maar opgelet, het is niet allemaal puur voor de schijn, want deze versie is meteen ook de krachtigste van het gamma. Kortom, een kleine pretauto met het karakter van een mini-GTI, aangeboden door Hyundai.

i10 N-Line


Het segment

Met een lengte van 3,67 meter zit de i10 in de categorie van de mini-stadsauto's, in het gezelschap van onder meer de Renault Twingo, de Fiat Panda, de VW Up (en zijn neven van Seat en Skoda) en de Toyota Aygo (en zijn neven bij Peugeot en Citroën). Een vrij druk bezet segment dus, met al die neven. Ook de i10 heeft trouwens een neef, de Kia Picanto. Omdat het hier echter over de N-Line versie gaat, blijft de lijst van concurrenten beperkt tot twee modellen: de Kia Picanto GT-Line en de VW Up GTI.


Wat er verandert

Waarin kunnen een i10 en een i10 N-Line verschillen? De look, natuurlijk. Al heeft Hyundai hier niet in overdreven, om geen al te hoge verwachtingen te scheppen. De verandering blijft daarom beperkt tot expressievere bumpers met een heerlijk agressieve eigen dagrijverlichting. Verder zien we een dubbele verchroomde uitlaatpijp, kleine lichtmetalen zestienduimsvelgen met een kunstig design en nog wat kleine details in de passagiersruimte. Daar hebben we het later nog over. En we komen straks ook terug op wat misschien wel de belangrijkste verandering is in de N-Line: de motor, de krachtigste in het i10-gamma.

i10 N-Line


Design

Deze nieuwe, sportievere aankleding past de auto als een handschoen. Tegenover zijn voorganger heeft de nieuwe i10 immers zoveel meer présence. Een gespierdere motorkap, een assertievere uitstraling, minder "kinderlijke" proporties, ... Door dit alles straalt de auto simpelweg meer vertrouwen uit. Naar onze mening dankt deze nieuwe generatie haar succes dan ook in grote mate aan haar design.


Binnenin

Dezelfde opmerkingen gelden voor het interieur. Het dashboard ziet er volwassener en verzorgder uit. De passagiersruimte geeft duidelijk niet de indruk van een “kleine auto”. Hij is misschien wel klein, maar voelt helemaal niet klein aan. Ondanks zijn compacte afmetingen biedt de i10 plaats aan vier (of zelfs vijf) volwassenen, al mogen die wel niet te lang zijn en uiteraard niet in tijden van sociale afstand. Zijn koffer van 252 liter is in deze categorie lang niet slecht.

Hyundai i10 N-Line


En dan nu terug naar deze N-Line versie. Hyundai heeft niet gewoon hier en daar wat rood aangebracht om hem sportiever te doen lijken. Natuurlijk is er wel wat rood te zien, maar opvallend zijn vooral een dashboard met een specifiek honingraatdesign en een kloeke versnellingspook die met stevige hand wil worden vastgegrepen. In de i10 N-Line heerst echt een sfeer die de andere i10's niet hebben.

i10 N-Line


Uitrusting

De uitrusting is een beetje naar keuze, aangezien de N-Line versie verkrijgbaar is in de twee topuitvoeringen (van drie) Twist en Sky. De duurste versie voor iets meer dan € 18.000 heeft zowat alles: verwarmde voorzetels en verwarmd stuurwiel, automatische airconditioning, getinte achterruiten, gps-multimediasysteem met 8'' aanraakscherm, cruisecontrol, inductielader voor smartphone, rijstrookassistent, achteruitrijcamera, noem maar op. Hij haalt dus de norm in de categorie van stadsauto's, met overschot zelfs. Dat is het voordeel als je in dit segment de nieuwste op de markt bent.

i10 N line


Onder de motorkap

Het hart van de i10 N-Line is de motor, die zijn sportieve uiterlijk echt wel rechtvaardigt. Tot hiertoe hebben we de spanning zodanig opgedreven dat je misschien iets spectaculairs verwacht. Voetjes op de grond maar weer. Onder de motorkap bevindt zich een driecilinder turbobenzinemotor van 1,0 liter en ... 100 pk. Akkoord, dat lijkt vrij pover. Maar vergeet niet dat de auto slechts 920 kilo op de weegschaal zet. Van o naar 100 km/u in 10,5 seconden en een top van 185 km/u zijn natuurlijk niet duizelingwekkend. Maar neem het van ons aan: plezier achter het stuur draait niet alleen rond cijfers.

i10 N-Line


Onderweg

Waar het om gaat, is wat de auto je laat voelen. Dankzij de pit van de kleine motor, het schakelplezier van de uitstekende manuele vijfbak, de voelbare lichtheid van de auto, de wendbaarheid en het comfort met precies voldoende steun biedt de Hyundai i10 N-Line een hoop echt rijplezier. We waren bijna vergeten hoeveel vreugde je kan beleven met slechts 100 pk. Want al is het vermogen van auto’s de laatste tijd enorm gestegen, deze Hyundai leunt dicht aan bij de GTI’s waar we vroeger zo gek op waren. En die sportieve inborst heeft ook deze kleine Koreaan. Jaag hem in de toeren en voel de sensatie, maar zonder de snelheden die de wet verbiedt. Gewoon tonnen rijplezier, en dat doet deugd.

Hyundai i10 N-Line


Verbruik

Kleine motor, laag gewicht: de Hyundai i10 kan niet anders dan zuinig zijn. De technische fiche vermeldt 5,5 l/100 km (voor 123 g CO2/km) volgens de WLTP-normen. In het dagelijks verkeer zal dit cijfer zeer dicht bij de werkelijkheid liggen. Alhoewel ... al snel zal blijken dat hij smeekt om een sportieve rijstijl, dus het verbruik zal merkelijk hoger zijn. Dat was alvast het geval tijdens onze test, maar zelfs met veel moeite is het ons niet gelukt om er meer dan 7,5 l/100 km door te jagen. Niets aan te doen, hij wil niet gulzig zijn. Dat is het verschil met de GTI's van weleer, die met gemak ruim 10 liter slikten.


Budget

De prijs van een glimlach? Vanaf € 17.999. Daarbij moeten we opmerken dat je voor dit bedrag geen speelgoed voor het weekend krijgt, maar een zeer veelzijdige stadsauto, 365 dagen per jaar leuk en gedekt door een garantie van 5 jaar, zonder kilometerbeperking.


Conclusie

Voor één keer richten we onze conclusie op één categorie van lezers in het bijzonder: jongeren. Voor wie zich een auto van € 18.000 kan veroorloven, het volgende advies. Vlei je ego niet en probeer geen indruk te maken op je vrienden door dit bedrag te besteden aan een tweedehands luxe-Duitser. Die kost je bij het geringste probleem een fortuin en nog belangrijker, hij zal je niet leren wat echt rijplezier is. Geef je geld liever hieraan uit. Hij zal je wapenen als chauffeur, ten minste 5 jaar gegarandeerd zonder zorgen. Voor de rest: het wachten loonde de moeite!


Technische fiche

Hyundai i10 N-Line

  • Motor: driecilinder turbobenzine, 998 cc; 100 pk - 172 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: manuele vijfbak
  • L/b/h (mm): 3.675/1.680/1.483
  • Leeggewicht (kg): 920
  • Koffervolume (l): 252 - 1.050
  • Tankinhoud (l): 40
  • 0 tot 100 km/uur (sec.): 10,5
  • Topsnelheid (km/uur): 185
  • Gem. verbruik (l/100 km): 5,5
  • CO2 (g/km): 123
  • Prijs (€): 17.999


Troeven

  • Sportieve look
  • Sfeer in het interieur
  • Pittige motor
  • Veel leuks voor weinig geld


Minpunten

  • Goedkope kunststoffen
  • Krappe ruimte achterin (uiteraard)
  • Matige klank
  • Nog beter met een zesbak?