Image
Hyundai i10
27 februari 2020

De Hyundai i10 zit in het nieuw en oogt met zijn fraaie moderne lijn heel wat aantrekkelijker dan vroeger. Bovendien is hij ook nog eens praktisch, ruim en geconnecteerd. Daar staat wel tegenover dat het model aardig wat duurder is geworden ...

Image
Hyundai i10

 

De essentie

Waar is de tijd dat je vlot een nieuwe stadswagen vond voor minder dan 10.000 euro? Door de steeds strengere regels op het vlak van veiligheid (elektronische hulpsystemen) en milieu worden ook deze modellen steeds duurder en de i10 is daar jammer genoeg geen uitzondering op. Wel krijg je voor je geld meer uitrusting en comfort. Onderweg blijkt de i10 een leuke wagen om mee te rijden. Dat geldt niet alleen voor stadsomgevingen, hoewel die natuurlijk zijn favoriete speelterrein blijven.

Image
Hyundai i10

 

Het segment

In tegenstelling tot in heel wat andere Europese landen heeft het segment van de kleine stadswagens (het zogenaamde A-segment) bij ons niet het grootste marktaandeel, zeker na de opmars van de compacte SUV’s. Om een voorbeeldje te geven: in 2010 werden in ons land nog meer dan 30.000 wagens van dit type verkocht. Vorig jaar liep dat echter terug tot iets meer dan 8.000 (of nauwelijks 1,5% van de markt!). Toch blijven stadswagens op het vlak van mobiliteit een interessante keuze. Doordat ze klein (3,67 meter) en licht (921 kg) zijn, vervuilen ze minder en passen ze ook beter binnen een stedelijke omgeving. De i10 heeft echter flink wat concurrenten, zoals zijn neefje bij Kia (de Picanto), de Renault Twingo, de VW Up en de drieling Citroën C1 / Peugeot 107 / Toyota Aygo. Andere voormalige concurrenten, zoals de Smart of de VW Up-broertjes bij Seat en Skoda (de Mii en de Citigo), stappen over naar een 100% elektrische aandrijving, wat voor deze i10 niet het geval is.

 

Wat er verandert

De in 2008 gelanceerde Hyundai i10 is flink geëvolueerd. Het oorspronkelijke model was vrij flets, maar kreeg extra persoonlijkheid na een volledige make-over in 2013. Dankzij de prima uitrusting en onmiskenbare troeven wist het aantrekkelijke model heel wat kopers te overtuigen. Voor de derde generatie gaat Hyundai verder op de ingeslagen weg, met een aantrekkelijk en modern design dat sommige concurrenten er plots verouderd doet uitzien.

 

Image
Hyundai i10

 

Binnenin

 

 

Image
Hyundai i10

 

De nieuwe i10 is praktischer dan zijn voorganger en haalde zijn interieurinspiratie bij andere Hyundai-modellen. Hoewel sommige kunststofelementen (en dan vooral de deurpanelen) wat te hard uitvallen, stellen we vast dat de afwerking een flinke sprong voorwaarts heeft gemaakt. Hetzelfde geldt overigens voor de ergonomie. De i10 is niet alleen 20 mm lager dan de vorige generatie, maar ook 20 mm breder. Ook de wielbasis (de afstand tussen voor- en achterwielen) is 4 centimeter groter geworden, wat de ruimte voor de inzittenden uiteraard ten goede komt. De Hyundai is gehomologeerd voor het vervoer van 5 personen, maar dat betekent niet dat de koffer van de kleine Koreaan werd opgeofferd. Met een volume van 252 liter kan er zelfs meer in dan de spreekwoordelijke golftas. Gezien de afmetingen van de auto (zeker in de breedte) mag je nu ook niet denken dat er achterin drie gespierde rugbyspelers passen. Twee van deze jongens kunnen er echter comfortabel plaatsnemen, met voldoende ruimte voor hoofd en benen. Het ruime interieur gaat bovendien gepaard met een vlotte instap, dankzij deuren die heel wijd opengaan.

 

Image
Hyundai i10
Image
Hyundai i10

 

 

Onder de motorkap

We kunnen bij Hyundai niet bepaald spreken van een revolutie in het vooronder. De i10 neemt namelijk gewoon de motoren over van het vorige model, zijnde de 1.0 met 67 pk (driecilinder) en de 1.2 met 84 pk (viercilinder), telkens met een handmatige vijfbak. Optioneel is er ook een vijftrapsautomaat beschikbaar. Aan de pomp zit er niet zo veel verschil tussen de twee motoren, die allebei vrij zuinig zijn (minder dan 6 l/100 km) als je ze niet te hard op de staart trapt. Er is echter ook gedacht aan wie van wat pit houdt. Later dit jaar zal Hyundai namelijk een N-Line-versie van de i10 introduceren. Die krijgt een heel eigen sportieve look met speciale voorbumpers, specifiek radiatorrooster, achterdiffusor, zestienduimsvelgen enzovoort. De motor van de N-Line wordt een 1.0 GDI turbo met 100 pk en moet het model de nodige power geven die bij de basismotoren enigszins ontbreekt.

 

Image
Hyundai i10

 

Uitrusting

Het beeldscherm van het infotainmentsysteem is groter geworden (8 inch), wat zeker een troef is voor de leesbaarheid. Voor het eerst beschikt het model nu ook over Bluelink-telematica. Hierdoor krijgt de bestuurder in realtime info over het weer, de situatie op de weg enzovoort. Bovendien kan je een route plannen via je smartphone en die vervolgens doorsturen naar de wagen. Verstrooide professors kunnen hun auto dan weer opsporen met behulp van de toepassing ‘Find my car’. De basisversie (zie ook het hoofdstukje ‘Budget’) is vrij royaal uitgerust, met manuele airco en de nieuwste versie van DAB+, die een perfecte radio-ontvangst garandeert. De hogere afwerkingsniveaus bieden je de mogelijkheid om deze stadsrakker uit te rusten als een topmodel, met onder meer stoelverwarming, handsfree starten of volledig automatische airconditioning. Bovendien valt de eindfactuur best mee!

 

Image
Hyundai i10

 

De koning te rijk in de stad

Dankzij z’n pocketformaat geraak je met deze stadswagen overal door en langs. Bovendien zorgt de prima afgestelde vering qua comfort voor een aangename ervaring. De stad is de natuurlijke speeltuin van de i10, maar ook daarbuiten slaat hij geen mal figuur, tenminste wat wegligging betreft. Het onderstel is namelijk prima afgeregeld en de kleine Hyundai blijkt het bochtenwerk goed te verteren. We willen trouwens graag even aanstippen dat de stuurprecisie er in vergelijking met de vorige generatie sterk op verbeterd is. De testrit met de nieuwe i10 was dan ook een aangename verrassing: de responsieve motoren, goede geluidsisolatie en lage CO2-uitstoot zijn ideaal voor in de steden. Buiten de stad wordt het gebrek aan power en koppel echter al snel duidelijk zodra de eerste helling zich aandient. Het verschil tussen de twee beschikbare motoren is niet zo groot en na de testrit moeten we concluderen dat de 1.0 ons met zijn levendigheid en alertheid het meest heeft overtuigd.

Image
Hyundai i10

 

Budget

Herinner je je nog dat je vroeger voor een kleine stadswagen zo’n 8000 tot 10.000 euro neertelde? Ook de vorige generatie van de i10 viel nog net binnen die prijsvork, maar vandaag moet je met 13.499 euro voor de basisversie flink wat meer neertellen. Toegegeven, de Hyundai is ondertussen een pak beter uitgerust (manuele airco, DAB+, noem maar op) en beschikt bovendien over allerlei veiligheidssystemen die de factuur vanzelf de hoogte in jagen. De best uitgevoerde versies halen zo zelfs bijna de kaap van 20.000 euro!

Image
Hyundai i10

 

Conclusie

Dit is nu eens een leuke wagen! De Hyundai i10 ziet er om te beginnen vanuit elke hoek geslaagd uit. Ondanks zijn compacte afmetingen is het bovendien geen ‘klein autootje’. Met zijn zuinige motoren en precieze sturing is de i10 een uitstekende keuze voor gebruik in de stad. Binnenin is er voldoende ruimte en ook de koffer is (voor dit type wagen) groot genoeg. Alleen de prijs is in vergelijking met de vorige generaties sterk gestegen. Ook kleine wagens zitten vandaag immers tjokvol technologie, en dat heeft helaas een impact op het budget.

 

Technische fiche

Hyundai i10 1.0 MPI

 

Motor: driecilinder benzine, 998 cm³, 67 pk – 96 Nm

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: manuele vijfbak

L/b/h (mm): 3.670/1.680/1.480

Leeggewicht (kg): 921

Koffervolume (l): 252 - 1.050

Tankinhoud (l): 36

Topsnelheid (km/u): 155

Verbruik (l/100 km): 5 tot 5,5

CO2-uitstoot (g/km): 114

Prijs: € 13.499 tot € 19.199

 

Image
Hyundai i10

 

Troeven

  • Toffe look
  • Uitgebreide uitrusting
  • Stille werking
  • Laag verbruik

 

Minpunten

  • Duurder geworden
  • Motoren net toereikend
  • Kwaliteit van bepaalde kunststoffen
  • Geen opties, enkel packs

 

Video

 

Deel deze inhoud