Image
Is het een goed idee om met een elektrische auto op wintersport te vertrekken? Of spelen rijbereik en laadstress je parten? Wij zochten het voor je uit.

Met een elektrische auto op wintersportvakantie … pionierswerk is dat vandaag niet meer, maar gebruikelijk is het evenmin. Vakantiegangers laten de stekkerauto soms bewust thuis, afgeschrikt door laadstress onderweg en op de vakantiebestemming, een hoog energieverbruik door het rijden op de snelweg én het feit dat winterkoude stevig knabbelt aan het rijbereik. Is dat voorbehoud terecht?

Om die vraag te beantwoorden, trok Touring met een elektrische Polestar voor een shortski richting Tirol. Wat wij leerden? Dat elektrisch rijden heerlijk is, maar ook dat langere ritten een kwestie zijn van de juiste rij- en laadsnelheid én van een slimme planning.

elektrische auto

Heenweg - met de kop in het zand

100 procent opgeladen én met voorverwarmd interieur, zo namen we het stuur van onze elektrische Polestar. Klaar voor een trip van 900 kilometer richting Tirol. Eerste stop, om er een medereiziger op te pikken: Hasselt. En dus een half uur eerder weg om alvast in Hasselt de accu weer vol te kunnen pompen. Dat lukte overigens net niet helemaal, en dit is meteen een eerste les: boven de 80% lading vertraagt het laadproces aanzienlijk en het duurt ellendig lang om de laatste percentjes energie in de batterij te krijgen.

Niet getreurd, ook met 96% in de accu raken we moeiteloos tot in Boppard, net ten zuiden van Koblenz, zo adviseert Google ons via de boordcomputer. Die keuze van de on-board routeplanner viel overigens tegen. De laadpaal bleek maar half zo snel als beloofd en stond godvergeten in een hoekje van een desolaat parkeerterrein. Na een kwartier hielden we het voor bekeken en gingen we op zoek naar ander en beter. Het begin van een trip die niet onoverkomelijk was, maar eigenlijk ook nooit helemaal zorgeloos. We botsten later op de dag nog op defecte laadpalen en op infrastructuur die onze laadpas niet wilde valideren. En bij de luchthaven van Stuttgart bleken de beloofde laadpalen niet eens bereikbaar. Telkens was het dus opnieuw een betere laadplak zoeken.

elektrische auto
De laadpaalsuggesties van de boordcomputer bleken niet altijd even gelukkig ...

Kortom, in totaal hadden we twee en een half uur meer nodig dan wat je in het beste geval met een benzine- of dieselwagen zou kunnen. Vrolijk werden we er niet van. Ook met een ‘gewone’ auto hadden we natuurlijk wel wat pauzes ingelast; alleen gaf deze trip ons de indruk dat het echt niet opschoot. Ook lekker doorsjezen op de Duitse Autobahn was er trouwens niet bij. We hielden de snelheid op of onder de 120 om niet nodeloos veel stroom te verbruiken.

Terugweg - probleemloos, mits een beetje planning

Eerder dan opnieuw te vertrouwen op de boordcomputer, kozen we er op de terugweg voor om te vertrouwen op het netwerk van Ionity, een van de grotere spelers op het vlak van snelladers. Dat bleek een gouden zet. Het laden ging lekker snel, tegen de maximale snelheid die onze auto aankan. Zo hadden we voor de hele terugreis genoeg aan 3 laadpauzes van precies een half uur om de accu van onder de 20% opnieuw tot 80% gevuld te krijgen. Bovendien bleek elk van de laadplekken prima bereikbaar en hadden we steeds de mogelijkheid om een hapje te eten of wat te drinken.

In totaal deden we er zo een uur minder lang over dan tijdens de heenrit. Geen wereld van verschil, maar het gaf ons wel de indruk nergens echt tijd te hebben verloren. Belangrijker nog: de goeie ervaring overtuigde er ons echt van dat ook wie elektrisch reist, een probleemloze trip kan beleven. Dat is dan toch alvast één belangrijk obstakel minder voor wie nu of later overweegt om met de stekkerauto op vakantie te vertrekken.

elektrische auto
Ook wie elektrisch reist, kan een probleemloze trip beleven.


Polestar 2 – Overtuigende rijervaring

Wat alvast een flink deel van de frustratie over de verliestijd door de laadstops goedmaakte, was het elektrisch rijden zelf. De Polestar 2 die wij voor deze trip ter beschikking kregen, rijdt heerlijk stil en comfortabel en is zoals elke elektrische auto desgewenst ook buitenissig snel in de acceleratie. Maar dat patsergedrag laat je al snel achterwege. Omdat het energie vreet én omdat genieten van de ontspannen rijervaring gewoon veel prettiger is en het lange reizen merkelijk minder vermoeiend maakt. Wat ook helpt, zijn de efficiënte rijhulpsystemen in de auto die over de schouder meekijken en een geruststellend gevoel geven. Zen en geborgen, zo voelde de lange rit in de Polestar aan.

Met een verbruik dat net boven de 20 kWh per 100 kilometer uitkwam, is de auto echter niet de zuinigste in zijn klasse en bleef het praktische en veilige rijbereik op de snelweg beperkt tot een goeie 300 kilometer. Dat maakt dat we eigenlijk nooit veel langer reden dan de aanbevolen twee uur aan een stuk. Veilig en verantwoord reizen dus.

10 tips van Touring om zorgeloos te reizen met een elektrische auto

  1. Zoek voor je vertrek alvast uit waar je onderweg kan laden en kies voor laadstations met hoge laadsnelheid. Zo hou je de laadstops zo kort mogelijk. Je laadpas-app of de Touring-routeplanner kunnen hierbij erg nuttig zijn.
  2. Neem indien mogelijk laadpasjes van verschillende aanbieders mee. De zogenaamde ‘interoperabiliteit’ is immers nog niet overal 100% verzekerd.
  3. Rij aan een gematigde snelheid, gebruik de eco-verwarmingsstand van je auto en activeer het regeneratief remmen. Zo maximaliseer je het rijbereik.
  4. Reserveer een laadpaal op je vakantiestemming, of ga na of je er publiek kan laden.
  5. Neem een laadkabel voor een gewoon stopcontact mee. Zo kan je in geval van uiterste nood via het stopcontact laden, al gaat dat vreselijk traag.
  6. Laad op tijd, en wacht niet tot je accu minder dan 10% capaciteit over heeft. Je weet immers nooit of je onverwacht moet uitwijken naar een andere laadplek.
  7. Laad je accupack tot circa 80% vol. Boven de 80% gaat het laden steeds trager; dat is niet efficiënt meer en je houdt de laadplek langer bezet dan nodig.
  8. Probeer de drukste routes en verkeersknooppunten te vermijden om er te laden. Op piekdagen is daar immers meer kans op lange wachttijden aan de laadstations.
  9. Een dakkoffer, een aanhangwagen of een caravan doen het energieverbruik fors toenemen. Dat maakt de reis dus evenredig langer.
  10. Ook een elektrische auto ontsnapt niet aan vignetten en milieustickers.

Evenmin onmisbaar: winterbanden, reisverzekering en pechbijstand.