Image
Yamaha heeft goed geluisterd naar zijn klanten om de al succesvolle T700 nog beter te maken. Maak kennis met de avontuurlijke Ténéré 700 World Raid.

Uitblinken in eenvoud. Dat is zowat de perfecte verklaring voor het succes van Yamaha’s adventure middenklasser. Toch bleek de T700 ondanks het overweldigende succes niet voor iedereen perfect. Vooral de kleine tank (16 liter) en de net iets te eenvoudige vering waren voor verbetering vatbaar. Enter de Yamaha Ténéré 700 World Raid. De Ténéré 2.0, zeg maar!


Yamaha Ténéré 700


Goed geluisterd

Gelukkig staat Yamaha erom bekend heel goed te luisteren naar de wensen van hun klanten, en dat hebben ze ook voor de ontwikkeling van deze World Raid gedaan. De nieuwe World Raid wordt boven de Ténéré 700 en de T700 Rally gepositioneerd, en zal met een prijs van € 13.199 in België ook een stukje duurder worden. Daarvoor krijg je wel effectief meer motor in de plaats. En zelfs een beter uitgeruste motor, want Yamaha zet op deze World Raid ook stappen met de elektronica. Het hart blijft echter ongewijzigd, en daar zijn we blij om.

Yamaha Ténéré 700


Weergaloos blok

De kern is en blijft het weergaloze CP2-blok, een tweecilinder met veel pit onderin en een soepele vermogensafgifte. Wat ons betreft, is dit de beste twin ter wereld. Heerlijk speels, pittig onderin en toch ‘maar’ een 700 cc. Het frame, de achtervork en de wielen werden (gelukkig) vrijwel zonder wijzigingen overgenomen van de T700. De nieuwe look wordt vooral bepaald door de nieuwe tweedelige 23-litertank en het verder op de tank doorlopende zadel. De tank bestaat uit twee afzonderlijke delen, met elk een eigen tankdop. Een pomp in de linkertank zorgt ervoor dat het vloeistofniveau altijd identiek is in beide tanks.


Stevige upgrades

Dat komt vooral van pas als je lang rechtdoor rijdt en er geen overdracht van vloeistof is door het links en rechts overhellen van de motor. Ook al lijkt adventure rijden één grote rush, soms is het ook gewoon lang rechtdoor rijden tussen punt A en punt B, en dan is een handig dingetje als deze pomp welgekomen. Het laat zien dat Yamaha heel doordacht de wijzigingen heeft doorgevoerd. Dit is dus niet zomaar een upgrade, maar een 2.0-versie van een motor die ook in de standaardtrim al overladen werd met lof. De zitpositie zelf mag dan wel ongewijzigd zijn, door de nieuwe tank en het verder doorlopende zadel is het gevoel beter. Ondanks de veel grotere tank is Yamaha erin geslaagd om de machine ter hoogte van de knieën smal te houden en je op deze World Raid zowaar meer bewegingsvrijheid te geven.

Yamaha Ténéré 700


Persoonlijk instelbaar

De tweede ingrijpende wijziging vinden we bij de vering. Die wordt nu door Kayaba geleverd en is voortaan zowel vooraan als achteraan volledig instelbaar. Ze wordt aangevuld met een Öhlins-stuurdemper. Handig voor wie net iets sneller wil gaan of op een meer geavanceerd niveau met de Ténéré aan de slag wil. In een of andere competitie bijvoorbeeld. In deze uitvoering is de Yamaha immers in staat om rallyraids aan te vatten ... en ze ook nog eens succesvol te beëindigen. De Kayaba-ophanging is een merkbare meerwaarde en de instelmogelijkheden zorgen ervoor dat je de motor volledig naar je hand kan zetten


Meer luxe, meer mogelijkheden

Voorts wordt het wel heel eenvoudige lcd-scherm van de T700 op de WR vervangen door een nieuw 5-inch tft-kleurenscherm. Mooi en duidelijk afleesbaar, ook wanneer je rechtstaat tijdens het rijden. Dat laatste was trouwens ook zo voor het lcd-schermpje op de originele Ténéré, maar op het tft-dashboard zie je een pak meer informatie. Yamaha kreeg lovende kritieken voor de eenvoud waarmee de standaard Ténéré 700 te berijden was. Op deze World Raid gaan ze iets verder qua mogelijkheden en opties, maar ze zorgden er wel voor dat het gebruiksgemak aanwezig blijft. Ook de connectiviteit met je smartphone speelt daar een rol in. Mooi zo.


Meer dan 400 km

De vermogensafgifte van de CP2 is zo soepel dat je zelfs in moeilijke omstandigheden kan spelen en de World Raid mooi driftend de bocht kan doorsturen. Heerlijk verslavend. Offroad krijgen we snelle passages afgewisseld met moeilijke technische stukken en telkens opnieuw word ik verbaasd door het gemak waarmee deze toch stevige motorfiets te rijden is. Ronduit indrukwekkend. Het frame zorgt voor wat beweging, maar de combinatie van de strakke vering en de goede Brembo-remmen in het vooronder geven veel vertrouwen. Ondanks het hoge tempo van de dag staat er op het dashboard een gemiddeld verbruik van slechts 5,4 liter. Dat is best zuinig. Zelfs in offroad omstandigheden zoals we ze op onze test kenden, kom je dus heel ver met de World Raid. 400 km is totaal geen probleem. Precies wat veel T700-eigenaars wensten ...

Yamaha Ténéré 700


Meer keuze voor de klant

Yamaha voorziet dat de nieuwe World Raid voor 35% van de totale Ténéré-verkopen zal zorgen. Dat wil zeggen dat de T700 en de T700 Rally er binnen de eigen rangen een stevige concurrent bij krijgen. Vooral voor de Rally zou de verkoop hierdoor wat moeilijk kunnen worden. Het prijsverschil tussen de Rally (€ 11.999) en de World Raid bedraagt immers slechts 900 euro, en dat is gelet op de uitrusting van de World Raid eigenlijk een no brainer. Het prijsverschil met de standaard T700 (€ 10.599 in België) is wel voldoende groot en zal er allicht voor zorgen dat ook de basic T700 het bijzonder goed blijft doen. In elk geval is de keuze voor de avontuurlijke Yamaha-klanten er een stuk ruimer op geworden. En daar kan niemand rouwig om zijn!

Foto’s: MotoMedia/Yamaha

Yamaha Ténéré 700


Meer info op de website van Yamaha België en op motorprijzen.be