De Vern Adventure Power 8.1 van O2feel is een kruising tussen een stadsfiets en een mountainbike. Hij voelt zich dan ook even goed thuis op asfaltwegen als op offroad veldweggetjes.
Een kruising tussen een stadsfiets en een mountainbike: dat is de Vern Adventure Power 8.1 van de Noord-Franse fietsenmaker O2feel. Deze veelzijdige fiets voelt zich even goed thuis op asfaltwegen in de stad als op offroad veldweggetjes. Daardoor is het een ideale fiets voor wie tijdens de week braaf van en naar het werk pendelt, maar in het weekend graag wat avontuurlijkere paden opzoekt.
Discrete motor
De Vern Adventure Power 8.1 gebruikt een krachtige middenmotor van Shimano, gecombineerd met 10 versnellingen en Shimano-schijfremmen. De batterij zit netjes weggewerkt in het frame. De standaardaccu levert een flinke autonomie van 155 km in eco-modus; voor 300 euro meer krijg je de 720 Wh-accu die het maar liefst 240 km uitzingt. Met normale ondersteuning haal je de helft daarvan, en als je constant in turbo-modus wil rijden een derde.
Opvallend zijn de bijzonder brede banden met diep profiel: ideaal als je offroad wil gaan. Ook de geveerde voorvork, de brede handgrepen en het gelzadel zorgen voor een hoog rijcomfort op ruw terrein en tijdens lange ritten. Maar net als een stadsfiets is de Vern Adventure Power 8.1 standaard uitgerust met spatborden, bagagedrager en zijdelingse steun.

De Vern Adventure Power 8.1 in gebruik
Mijn eerste rit met de Vern Adventure Power 8.1 (de 720 Wh-versie) voert me door de straten van Leuven. Door de hoge rijhouding heb ik een goed overzicht over de weg, en dankzij het brede stuur is de fiets erg wendbaar. De voorvork weet de schokken van kasseien en boordstenen prima te absorberen.
Om de fiets echt op de proef te stellen, gaat de tweede, lange rit over gemengd terrein in Vlaams-Brabant: modderige bospaden, grindpaden, landwegen, kasseien en asfalt. Het is wat zoeken naar de juiste trapfrequentie en kracht om de Shimano-motor optimaal te laten draaien. Maar eenmaal ik die gevonden heb, vliegt de fiets vooruit.

Op vlak terrein zit ik zonder hard te moeten trappen vlot aan 25 km/u – sneller kan ook, maar dan stopt de ondersteuning. In eco-modus moet je (logisch) zelf wat harder trappen, maar heb je wel een enorm bereik. De steile klim over de kasseien van de Moskesstraat is het signaal om de ondersteuning op maximum te zetten, waarna ik vlot een puffende wielertoerist inhaal.
Op lange asfaltstroken voelt de Vern Adventure zich iets minder in zijn element. De brede banden zorgen voor een hogere rolweerstand, en dus rij je minder efficiënt dan met dunnere banden. Als je vooral op geasfalteerde wegen rijdt, is de Vern Urban Power van O2feel dan ook een betere keuze.
Technische fiche Vern Adventure Power 8.1
- Motor: Shimano EP8 middenmotor
- Batterij: 432 of 720 Wh, ingebouwd in het frame
- Opladen: 100% in 5 uur
- Autonomie: 155 km (432 Wh) of 240 km (720 Wh)
- Rijwielgedeelte: aluminium frame, geveerde voorvork, Shimano Deore 10 versnellingen, Shimano MT400 schijfremmen, 27,5 x 2.4 tubeless wielen
- Gewicht: 22 kg
- Prijs: vanaf € 3.799
- Verkoopkanaal: dealers, te vinden op www.o2feel.be
- Testritten: te boeken op www.o2feeltestride.com
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.