Kinderen, maar vooral peuters die met de ouder(s) meegaan tot aan de schoolpoort, zijn gevoeliger voor fijn stof dan doorgaans wordt aangenomen. Dat stellen Britse wetenschappers van de Universiteit van Surrey. In hun rapport verwijzen ze onder meer naar cijfers van de WHO: jaarlijks sterven 570.000 kinderen jonger dan 5 rechtstreeks aan een of andere vorm van luchtvervuiling.
De doelgroep is extra gevoelig voor fijn stof omdat hun lichaam nog niet is volgroeid, stelt de universiteit. Volgens de cijfers van het onderzoek zijn peuters minstens twee keer zo gevoelig voor luchtvervuiling dan volwassenen.
Onrustwekkende meetresultaten
De wetenschappers hebben daartoe metingen gedaan in buggy’s op de weg van en naar de school. Behalve aan de schoolpoort werden ook pieken van fijn stof gemeten ter hoogte van bushaltes en kruispunten, kortom plaatsen met veel stationaire voertuigen.
Volgens de onderzoekers moeten kinderen fysiek afgeschermd worden van de uitlaatgassen en dat kan bijvoorbeeld door de buggy af te sluiten met een hoes. De metingen werden verricht in Surrey (Verenigd Koninkrijk) maar men mag voorzichtig veronderstellen dat de toestand bij ons niet beter is.
Bron: de University of Surrey.
Meest recente artikelen
Verkeersregels voor fietsers
Theater aan Twater, het grootste familiefestival van het land
Tutorial: lekke band vervangen in 6 stappen
Een lekke band? Zelfs als je nog nooit een reservewiel geplaatst hebt, is er geen reden tot paniek. Volg de uitleg van onze wegenwachter in de video, en leer in zes stappen hoe je een wiel vervangt!
Een beschadigde voorruit: vervangen of herstellen?
Een steentje in de voorruit, hoe miniem ook, kan de ruit doen barsten. Of erger: een sterretje kan je veiligheid in gevaar brengen. Wat moet je doen? De voorruit herstellen of vervangen? Volg de gids!
Zijn de gebruikskosten van elektrische wagens buitensporig hoog?
Consolidatie bij de concessiehouders: zijn er ook voordelen voor de klant?
Er lijkt geen einde te komen aan de consolidatie binnen de autodistributienetwerken - integendeel! Maar is dit in het voordeel van de automobilist?