Image
kind met gebroken arm op het strand
12 mei 2017
Dek jezelf in tegen onvoorziene vakantieperikelen, neem een annulatieverzekering op jaarbasis.

Onvoorziene omstandigheden zijn dé reden waarom velen zich genoodzaakt zien om hun reisplannen op te bergen. Schijnbaar onschuldige ongemakken zorgen in de praktijk vaak voor veel grotere (financiële) problemen. Nochtans kosten annulatieverzekeringen slechts een fractie van het vakantiebudget.

Onvoorziene kosten

Volgens studiebureau GFK sluit slechts 12% van de verzekerden een jaarpolis af en 53% neemt telkens opnieuw een tijdelijke verzekering via het reiskantoor of het web. Zoals gezegd, verzuimt ruim 65% een dergelijke verzekering af te sluiten waardoor alle onvoorziene kosten voor eigen rekening zijn.

Dat geldt ook voor de verzekering van bagage: 36% van de reizigers blijkt niet verzekerd tegen diefstal en 28% weet eenvoudigweg niet of ze verzekerd zijn.

Beter gedekt met jaarpolis

Het spreekt voor zich dat een jaarpolis goedkoper uitvalt dan individuele verzekeringen afsluiten per trip. Met een jaarpolis ben je bovendien ook gedekt voor de trips die heel vaak niet als ‘reis’ bestempeld worden. Zoals een trip met de kinderen naar een pretpark net over de grens bijvoorbeeld of een weekendje in de Champagne, een citytrip naar Parijs of Londen. Ook trips in eigen land komen in aanmerking. Maar opgelet: het moet in dat geval gaan om minstens 3 overnachtingen na elkaar en het budget per persoon moet minimaal 150 euro bedragen (of 250 euro voor de ganse familie).

6 voorbeelden uit de praktijk

Vermits verzekerden vaak niet weten om welke reden ze hun reis mogen annuleren, hieronder zes concrete voorbeelden als je gebruik maakt van de Touring No Stop annulatieverzekering.

  1. ​Je baas trekt een dag voor jouw vertrek alle vakanties in. Met Touring No Stop worden de reeds betaalde kosten terugbetaald.
  2. Je zoon of dochter breekt een week voor het surfkamp een been. Ook hier brengt deze verzekering soelaas.
  3. Je boekt een vlucht - kostprijs 375 euro - en die wordt op het laatste moment geannuleerd. Neem in dat geval onmiddellijk contact op met Touring die op zijn beurt alle formaliteiten in orde brengt. Het ticket wordt vergoed met een maximum van 600 euro/persoon/vlucht.
  4. Je komt aan op je bestemming en je koffers zijn beschadigd of zoek. Je krijgt een schadevergoeding tot maximum 1500 euro/persoon.
  5. Je hebt een appartement gehuurd in het buitenland en plots krijg je het nieuws dat een familielid dringend moet opgenomen worden in het ziekenhuis. In dat geval kan je vroeger huiswaarts keren en het equivalent van de niet opgenomen vakantiedagen terugkrijgen via je annulatieverzekering.
  6. Ziekte, tweede zit, aanslag of overlijden van een naaste? Als je de vakantie moet annuleren, kun je tot maximaal € 2.500 per persoon of € 12.500 per reis terugkrijgen.

Opmerking: Touring No Stop bestaat in verschillende versies aangepast aan jouw specifieke noden. De uitgekeerde bedragen variëren al naargelang de gekozen formule. Er is al een No Stop verzekering vanaf 33 euro/persoon.

Deel deze inhoud
18 maart 2020

Mobiliteit, reizen: Wat het coronavirus verandert

De crisis rond het coronavirus brengt belangrijke veranderingen in ons dagelijks leven met zich mee.  Als belangrijke speler in de mobiliteit en de toerismesector, wil Touring je informeren en adviseren over de gevolgen qua mobiliteit en reizen. Vind hier de recente nieuwsitems over de epidemie en de impact ervan op je verplaatsingen en reizen.