Image

Test van de eerste elektrische Japanse motorfiets, de Kawasaki Z e-1. De mobiliteitsoplossing van Kawasaki met een handige dubbele uitneembare batterij.

Kawasaki Z e-1


Kawasaki is het eerste Japanse merk dat zich op elektrische motoren richt. Met een unieke hybride motorfiets, maar ook met de Kawasaki Z e-1. Dat is een elektrische motor die qua pk’s aanleunt bij een 125cc, maar door het hogere elektrische koppel een stuk beter presteert.


Hetzelfde, maar dan anders

Kawasaki beloofde een dik jaar geleden dat ze tegen 2025 een reeks CO-vriendelijke alternatieven op de wereld zouden loslaten. Dat is dus de Kawasaki Z e-1 geworden. De Z-benaming is een klassieker in het gamma van het merk en dus weet je ook in dit geval – de Z – dat het om een naked bike gaat. Kawasaki bewandelt met zijn eerste elektrische motorfiets de weg van het verstand. Dit is géén concurrent voor een andere motor uit het gamma. En zelfs niet voor gelijk welke ‘klassieke’ motorfiets. Zie het gerust als een klasse apart. “It’s a motorcycle Jim, but not as we know it …”

Kawasaki Z e-1


Slimme Z

De Kawasaki Z e-1 is een erg slimme motorfiets. Hij richt zich op gebruiksgemak en omzeilt door zijn bouw en doelstellingen de tekortkomingen waar bij een elektrische motorfiets wel eens over gezeurd wordt. Op deze motor is de autonomie van secundair belang, want hij is gebouwd voor de stad en secundaire wegen. Dat wil zeggen dat niemand de elektrische Kawasaki zal gebruiken om honderden kilometers op een dag mee af te malen. En dus zal het evenmin nodig zijn om halverwege de dag ergens de batterijen op te laden.

Jawel, we hebben het hier over batterijen, want er zitten er maar liefst twee in de Kawa. En die kan je ook nog eens gewoon uit de motor halen en ze opladen waar je maar wil. In je garage, maar ook in de keuken of op de slaapkamer. Ook wie geen garage heeft, moet zich dus geen zorgen maken over het opladen. Al kan je de batterijen natuurlijk ook gewoon opladen terwijl die in de motor blijven. Dat laden gaat trouwens best snel, want op anderhalf uur ga ja van 20 naar 85 procent. Even bijladen op kantoor kan dus perfect. En het regeneratieve systeem op de elektromotor zorgt er ook nog eens voor dat je bij het afremmen de batterij al rijdend weer oplaadt.


Plus

Stellen dat dit nieuwe model evenveel met Kawasaki-motoren te maken heeft als pakweg de olietankers, helikopters, treinen of jetski’s die het merk bouwt, is te kort door de bocht. Want het blijft natuurlijk een gemotoriseerde tweewieler, ook al is hij totaal anders. Hij maakt immers gebruik van de ervaring en technologie die Kawa in meer dan een halve eeuw ontwikkeld heeft. En dan hebben we het niet alleen over de remmen en de elektronica, maar ook over de service en het dealernetwerk. Wie kiest voor de elektrische Kawasaki Z e-1 kan rekenen op de structuur en service van het dealernetwerk dat Kawa in de laatste halve eeuw heeft opgebouwd. En dat is een plus.

Kawasaki Z e-1


Rijbewijs B

Net zo slim: op de plaats waar zich normaal de benzinetank bevindt, is nu een opbergruimte van meer dan 5 liter, perfect om een regenjas, je smartphone of andere spullen in op te bergen. Kawasaki voegt hier kennis van meer dan een halve eeuw motorbouwen aan toe, dus ook met het rijwielgedeelte en de uitrusting zit het helemaal snor. Omdat dit het equivalent is van een 125 cc, mag je hier in ons land mee rijden met een rijbewijs B. Afhankelijk van wanneer je dat rijbewijs haalde, moet je al dan niet 4 uur extra rijles volgen om met een B-rijbewijs op pad te kunnen met de motor.


Vlot

We reden met de Z e-1 in Brussel, en die stedelijke omgeving is precies waar de eerste elektrische Japanner voor gebouwd is. Secundaire wegen lukken perfect – en dan vooral in Vlaanderen, waar de maximumsnelheid in regel tot 70 km per uur beperkt is – maar in de stad voelt hij zich pas echt als een vis in het water. En dat water was er nog ook, want tijdens de test viel het met bakken uit de lucht. Het belette ons niet om te voelen hoe vlot de Kawa door Brussel laveerde en … hoe de barslechte wegen toch vlotjes onder de wielen door gleden. Een pluim voor de ophanging is hier op zijn plaats.


Mobiliteitsoplossing

De klassieke bezwaren die al eens geopperd worden voor elektrische motoren vallen bij de elektrische Kawasaki weg. Want men mikt op een publiek dat andere prioriteiten heeft dan – als die al bestaat – de doorsnee motorrijder. Korte afstanden, beperkt woon-werkverkeer, een rit in en rond de stad … noem maar op. Dit is dan ook net zo goed een mobiliteitsoplossing als een motorfiets. Verder hoef je het samenspel tussen koppeling en versnellingsbak niet onder de knie te hebben. Ook al is deze complexe coördinatie iets waar motorrijders van houden, voor beginners of leken is het vaak een drempel. Als het iets sportiever mag, is er naast de Z ook nog een gekuipte Ninja-versie met dezelfde specificaties.

Kawasaki Z e-1


Besluit

De Kawasaki Z e-1 (en Ninja e-1) is dus laagdrempelig, handig en goedkoop in gebruik. Het zijn niet dé verkoopargumenten voor een klassieke motorfiets, maar voor een tweewieler die mobiliteit beoogt, zijn het erg belangrijke kenmerken. Door een elektrische motor te lanceren die focust op de vlakken waar elektrische motoren sterk op scoren, doet Kawasaki een slimme strategische zet. Want de elektrische troeven worden uitgespeeld en de minpunten weggewerkt of geminimaliseerd. Voor wie 8439 euro veil heeft voor urban mobility, komt de eerste e-Japanner zeker in aanmerking.

Meer informatie vind je op www.kawasaki.be en op www.motorprijzen.be.


Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.

Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming

La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.