Image
Honda Forza 750
Hoewel hij op sommige vlakken meer aan een motor doet denken, is de Honda Forza 750 wel degelijk een scooter. Een maxiscooter zeg maar. Tijd voor een test.


Bij Honda gaan ze voor een strategische naamsverandering, van de Integra naar de Forza 750. Was dit een juiste keuze van de Japanners? Tijd voor een eerste test!


21YM HONDA FORZA 750


Van Integra naar Forza

Terwijl de Integra 700 en vervolgens 750 relatief succesvol waren, zijn er van de Forza-familie in Europa al meer dan 100.000 stuks verkocht. De eerste Forza, een 200, maakte zijn debuut in Japan in 2000 voordat hij in 2005 als 250 in Europa arriveerde. In 2013 maakte de Forza 300 een opmerkelijke entree, en in 2015 verscheen ook de 125. Sindsdien hebben de Forza’s het de concurrentie erg moeilijk gemaakt. 2021 zal een jaar van evolutie zijn voor de Forza-familie, met de 300 die evolueert naar 350 en de komst van de 750.


21YM HONDA FORZA 750


Bekende basis

Als je de Forza 750 van dichtbij bekijkt, zal je merken dat de ontwerpers zich toch lieten inspireren door de Integra-voorganger. De Forza heeft een look die er hard op lijkt en dat is vreemd, want de 750 heeft ook een zekere gelijkenis met andere Forza-modellen. In een notendop zou je deze 750 scooter kunnen omschrijven als de combinatie van een Forza-voorkant en een Integra-achterkant.

Hoe dan ook, deze Forza leent het frame van de X-ADV 750. Hetzelfde chassis dus, behalve de vering, de voorrem en de motor. Hij is duidelijk meer GT dan de X-ADV, die een avontuurlijk karakter heeft. Dit betekent ook dat de Forza de grootste fout van de X-ADV erft, namelijk een 22-liter koffer onder het zadel. Net genoeg ruimte voor een volwaardige helm, en daar houdt het mee op. Je zal dus de optionele topkoffer of zijkoffers moeten gebruiken om met wat meer bagageruimte te kunnen reizen.


Gelijkenissen en verschillen

De Forza 750, die de technische evolutie van de 2021 X-ADV overneemt, wordt aangedreven door een 745cc Euro5-tweecilindermotor met 58,5 pk bij 6.750 tpm en 69 Nm bij 4.750 tpm. Deze 270 graden motor is vergezeld van een DCT-6-versnellingsbak en zelfs een ketting voor de eindoverbrenging als erfenis van de Integra. Kenmerken die eerder aan een motor doen denken dan aan een scooter. Een A2-versie staat ook nog altijd in de catalogus.

In onze test van de 2021 Honda Forza 750 maxiscooter stelden we vast dat ie qua uitrusting niet moet onderdoen voor zijn rivaal, de Yamaha T-Max. Te beginnen met een prachtig dashboard met een 5-inch TFT-kleurenscherm van de nieuwste generatie. Het is compleet, goed leesbaar en het toont duidelijk de gegevens van de verschillende rijhulpmiddelen en al hun instellingen. Verder zijn er vier thema’s waaruit je kan kiezen. De twee remhendels zijn in afstand verstelbaar.



Test in vertrouwen

Na een paar kilometer ben je helemaal vertrouwd met het karakter van de tweecilinder. Zonder aarzelen trekt hij rustig door in alle versnellingen. Nooit indrukwekkend, maar wel altijd aanwezig. De DCT-gestuurde versnellingsbak is ongelooflijk volgzaam. Alles verloopt vlot, zowel in de manuele als in de automatische modus.

Door de toepassing van een TBW (Throttle By Wire) elektronisch geregelde gasklep kan je vier rijmodi selecteren. Rain, Standard en Sport zijn in de fabriek voorgeprogrammeerd, maar in de USER-modus kan je de de keuze voor het vermogen en de motorrem helemaal naar je hand zetten.


21YM HONDA FORZA 750


Prestaties en comfort

Hoewel de topsnelheid geen doorslaggevende factor is voor dit type machine, is het vermeldenswaard dat de Forza 750 meer dan 180 km/u haalt op de Duitse snelwegen, met nog slechts 1.000 tpm te gaan tot de rode zone. Tijdens deze test noteerden we een gemiddeld brandstofverbruik van 4,5 l/100 km en we moeten toegeven dat we zelden lief waren voor de gashendel. De fabrikant kondigt 3,6 liter aan (gemeten op de testbank). Het zal dus realistischer zijn om te rekenen op een brandstofverbruik van ongeveer 4 liter. De 13,2-liter tank moet volgens ons dan ook een bereik van een dikke 300 kilometer mogelijk maken.


21YM HONDA FORZA 750


Atypisch, maar het werkt

Zoals hierboven uitgelegd is de Forza 750 gebaseerd op de avontuurlijke X-ADV, die uitgerust is met een 17-inch voorband die meer geschikt is voor licht offroadwerk. De Forza erft deze 17-inch band. Dat is vrij ongebruikelijk voor een weggerichte scooter, en voor zover wij weten zelfs uniek. Of het nu gaat om de Yamaha TMAX, de Kymco AK 550 of de Maxsym TL, alle drie zijn ze uitgerust met twee 15-inch wielen. Ondanks deze ongewone combinatie, toonde de Forza 750 zich in deze test net zo makkelijk te berijden als een scooter met twee keer 15 inch.

De Forza stuurt makkelijk op rotondes en is onverstoorbaar in grote bochten. In de regen en met een temperatuur onder de 7 graden toonde de Bridgestone Battlax Touring T31 zijn talenten. Er was zelfs geen tussenkomst van ABS of tractiecontrole tijdens de test. Mooi werk!


21YM HONDA FORZA 750


Maxiscooter

Door zich wat meer te positioneren als scooter dan als motor, wat betreft het uiterlijk en een paar technische details, zou de Forza 750 moeten voldoen aan het succes waar Honda op hoopt. Hij blijft uniek in z’n klasse door het gebruik van een DCT-versnellingsbak in plaats van de traditionele variomatic. Gezien het prijskaartje – het is een Honda – en de concurrentie, lijkt de Forza goed in de markt gepositioneerd. Als je ook de optionele verwarmde handgrepen en topkoffer aanduidt op de bestelbon, krijg je een maxiscooter die alles in huis heeft.

Meer weten over de 2021 Honda Forza 750? Klik hier

De Honda Forza 750 vergelijken met concurrenten? Klik hier


21YM HONDA FORZA 750


Technische gegevens en prijs


Motor

Motortype: vloeistofgekoelde SOHC parallel tweecilinder, acht kleppen
Cilinderinhoud: 745 cm3
Vermogen: 58,6 pk (43,1 kW) bij 6.750 tpm (A2-versie: 35 kW bij 6.000 tpm)
Koppel: 69 Nm bij 4.750 tpm (A2-versie: 65 Nm bij 4.000 tpm)
Versnellingsbak: 6 versnellingen dual clutch transmission (DCT)
Koppeling: natte multiplaatkoppeling, dubbele koppeling
Eindoverbrenging: ketting


Rijwielgedeelte

Frame: stalen diamantframe
Wielophanging voor: 41 mm USD voorvork, 120 mm veerweg, niet instelbaar
Wielophanging achter : monoshock demper, Pro-Link swingarm, 120 mm veerweg, instelbare veervoorspanning
Remmen voor: 310 mm dubbele remschijf met radiaal gemonteerde vierzuigerklauw, ABS
Remmen achter: 240 mm enkele remschijf met tweezuigerremklauw, ABS


Maten en gewichten

Voorband: 120/70-R17
Achterband: 160/60-R15
Zadelhoogte: 790 mm
Wielbasis: 1.580 mm
Rijklaar gewicht: 235 kg
Benzinetank: 13,2 liter
Prijs: vanaf 11.399 euro