Als je dit nieuwe vlaggenschip van KIA bekijkt, voel je dat de Koreaanse ingenieurs hun verbeelding de vrije loop hebben gelaten om een auto te ontwikkelen die alle regels aan zijn laars lapt.
Zeggen dat het design van de EV9 gemengde gevoelens opwekt, is een eufemisme. Zelfs in de straten van Monaco, waar je wel vaker niet-alledaagse voertuigen tegenkomt, deed deze Kia hoofden draaien. Maar in het segment van de grote, 100% elektrische SUV's is de concurrentie messcherp. En dus is opvallen de boodschap.
En op dat vlak legt de EV9 met 2,67 ton en een lengte van 5,015 meter overtuigende argumenten in de weegschaal. Wie de deuren van de wagen opent, ontdekt drie zitrijen (standaard), die naar wens plaats bieden aan zes of zeven personen. Net als in een minivan kunnen de stoelen van de middelste rij 180 graden draaien en in de richting van de derde zitrij geplaatst worden.
Een uitnodiging om te reizen
Qua comfort valt op deze wagen niets aan te merken. De stoelen van de eerste en tweede zitrij beschikken over verwarming en ventilatie, en bovendien is er voorin en achterin een afzonderlijke klimaatregeling. Verder zijn er veel opbergmogelijkheden en voelen de ecologisch verantwoorde materialen heel aangenaam aan. De Kia EV9 is verkrijgbaar in twee versies. De RWD beschikt over een motor met 203 pk en 350 Nm koppel. Het totale rijbereik volgens de WLTP-cyclus bedraagt 563 km. De AWD-versie heeft twee motoren en een rijbereik van 512 km, terwijl de sportieve GT-Line nog altijd 505 km haalt en in 5,3 seconden van nul naar honderd sprint.
Ondanks zijn gewicht en zijn afmetingen is de EV9 vrij wendbaar. Maar toch zouden we aanraden om op nat wegdek iets voorzichtiger te zijn. Gelukkig houden de talloze veiligheids- en rijhulpsystemen de weg en je omgeving voortdurend in de gaten. Vanaf 71.690 euro.
De Kia EV9 GT-Line in een notendop
- Motor: elektrisch, vooraan en achteraan; 385 kW; 700 Nm
- Aandrijving: op de 4 wielen
- Versnellingsbak: eentrapsautomaat
- L/b/h (mm): 5.015/1.980/1.780
- Leeggewicht (kg): 2.674
- Kofferruimte (l): 333 - 828 (+52 vooraan)
- Batterij (kWh): 99,8
- WLTP-rijbereik (km): 505
- Topsnelheid (km/u): 200
- 0-100 km/u (sec.): 5,3
- Gemengd verbruik (kWh/100 km): 22,8
- Prijs (€): 80.890
Troeven
- Modulaire binnenruimte
- Uitgebreide uitrusting
- Prestaties en rijeigenschappen
- Snel opladen
Minpunten
- Onhandige afmetingen
- Gewicht!
- Opdringerige rijhulpsystemen
- Prijzen van het hogere gamma
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels