Image
Zeggen dat het design van de EV9 gemengde gevoelens opwekt, is een eufemisme. Zelfs in Monaco, waar niet-alledaagse voertuigen schering en inslag zijn, deed deze Kia hoofden draaien.

Als je dit nieuwe vlaggenschip van KIA bekijkt, voel je dat de Koreaanse ingenieurs hun verbeelding de vrije loop hebben gelaten om een auto te ontwikkelen die alle regels aan zijn laars lapt.

Kia
Met een lengte van meer dan 5 meter en een gewicht van 2.600 kilo past de Kia EV9 in het rijtje van grote elektrische SUV's.


Zeggen dat het design van de EV9 gemengde gevoelens opwekt, is een eufemisme. Zelfs in de straten van Monaco, waar je wel vaker niet-alledaagse voertuigen tegenkomt, deed deze Kia hoofden draaien. Maar in het segment van de grote, 100% elektrische SUV's is de concurrentie messcherp. En dus is opvallen de boodschap.

En op dat vlak legt de EV9 met 2,67 ton en een lengte van 5,015 meter overtuigende argumenten in de weegschaal. Wie de deuren van de wagen opent, ontdekt drie zitrijen (standaard), die naar wens plaats bieden aan zes of zeven personen. Net als in een minivan kunnen de stoelen van de middelste rij 180 graden draaien en in de richting van de derde zitrij geplaatst worden.

Kia
De Kia EV9 rijdt niet onopgemerkt voorbij! Maar ondanks zijn afmetingen is de auto snel en zelfs behoorlijk wendbaar.


Een uitnodiging om te reizen

Qua comfort valt op deze wagen niets aan te merken. De stoelen van de eerste en tweede zitrij beschikken over verwarming en ventilatie, en bovendien is er voorin en achterin een afzonderlijke klimaatregeling. Verder zijn er veel opbergmogelijkheden en voelen de ecologisch verantwoorde materialen heel aangenaam aan. De Kia EV9 is verkrijgbaar in twee versies. De RWD beschikt over een motor met 203 pk en 350 Nm koppel. Het totale rijbereik volgens de WLTP-cyclus bedraagt 563 km. De AWD-versie heeft twee motoren en een rijbereik van 512 km, terwijl de sportieve GT-Line nog altijd 505 km haalt en in 5,3 seconden van nul naar honderd sprint.

Ondanks zijn gewicht en zijn afmetingen is de EV9 vrij wendbaar. Maar toch zouden we aanraden om op nat wegdek iets voorzichtiger te zijn. Gelukkig houden de talloze veiligheids- en rijhulpsystemen de weg en je omgeving voortdurend in de gaten. Vanaf 71.690 euro.


De Kia EV9 GT-Line in een notendop

  • Motor: elektrisch, vooraan en achteraan; 385 kW; 700 Nm
  • Aandrijving: op de 4 wielen
  • Versnellingsbak: eentrapsautomaat
  • L/b/h (mm): 5.015/1.980/1.780
  • Leeggewicht (kg): 2.674
  • Kofferruimte (l): 333 - 828 (+52 vooraan)
  • Batterij (kWh): 99,8
  • WLTP-rijbereik (km): 505
  • Topsnelheid (km/u): 200
  • 0-100 km/u (sec.): 5,3
  • Gemengd verbruik (kWh/100 km): 22,8
  • Prijs (€): 80.890

Troeven

  • Modulaire binnenruimte
  • Uitgebreide uitrusting
  • Prestaties en rijeigenschappen
  • Snel opladen

Minpunten

  • Onhandige afmetingen
  • Gewicht!
  • Opdringerige rijhulpsystemen
  • Prijzen van het hogere gamma

Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.