Met de Torres heeft SsangYong een interessant model in huis. Deze verrassend potige SUV blijkt bijzonder veelzijdig. Bovendien gaat de zorgvuldig uitgekiende prijs-ruimteverhouding gepaard met heel wat verfijning.
Bij ons is de Koreaanse constructeur vooral bekend door stoere modellen als de Rexton en de Musso, die naast heel wat comfort ook niet te onderschatten laad- en sleepcapaciteiten bieden. SsangYong pakt echter ook graag uit met modellen 'met een eigen karakter'. De Torres is daar een mooi voorbeeld van en beschikt over precies de juiste dosis originaliteit. Bovendien doet de buitenkant denken aan een rasechte terreinwagen, terwijl het interieur alles heeft om gezinnen aan te spreken.
De 4,70 meter lange SUV biedt achterin ongelooflijk veel plaats en heeft een reusachtige koffer van meer dan 700 liter! Maar wat we hier zeker moeten benadrukken, is de kwaliteit van het interieur. Volle kunststoffen, een harmonieuze materiaalkeuze, een zorgvuldige afwerking, ... alle vakjes zijn aangevinkt. Ook qua technologie blijft deze Torres niet achter, met een digitaal instrumentenbord en een volwaardig en snel reagerend infotainmentsysteem met smartphoneondersteuning. Er is zelfs een derde display om de klimaatregeling te bedienen of de rijmodus te kiezen.
Softroader
Achter het stuur blijft het aangename verrassingen regenen. De constructeur slaagt ook hier met vlag en wimpel, dankzij een heel precieze en consistente stuurervaring en bijzonder beperkte rolbewegingen. Alleen is de ophanging zeer hard met de velgen van 20 duim. Op motorisch vlak is er enkel een 1.5-liter benzine van 163 pk. Die is gekoppeld aan een zestrapsautomaat en blijkt vinnig genoeg voor de rustige rijstijl die meestal gepaard gaat met de keuze voor een SUV. De enige minpunten op dit mooie rapport zijn het wat hogere verbruik en de vele bliepjes van de rijhulpsystemen. Vanaf 36.490 euro.
De SsangYong Torres 2WD AT6 in een notendop
- Motor: benzine, 1497 cm³, 163 pk - 280 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: zestrapsautomaat
- L/b/h (mm): 4700/1890/1710
- Leeggewicht (kg): 1528
- Koffervolume (l): 703
- Tankinhoud (l): 50
- 0 tot 100 km/u (sec.): onbekend
- Topsnelheid (km/u): 191
- Gemengd verbruik (l/100 km): 8,5
- CO2-uitstoot (g/km): 194
- Prijs (€): 41.190
Troeven
- Karaktervolle look
- Verzorgd interieur
- Standaarduitrusting
- Binnenruimte
Minpunten
- Harde ophanging met 20-duimswielen
- Hoog verbruik
- Storende rijhulpsystemen
- Merkimago
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Getest in Touring Magazine: de nieuwste auto’s
Zoek je informatie over een bepaald automodel? Vind hier een overzicht van autotesten uit Touring Magazine.
Skoda Kodiaq 2024, de Tsjechische SUV wordt hybride
Achter het stuur voelt de Skoda Kodiaq veilig en comfortabel aan. Hij ziet eruit als een enorme SUV, maar laat zich rijden als een compacte sedan.
Mercedes CLE 2024, een cabrio als een Zwitsers zakmes
Cabrio's worden alsmaar zeldzamer. Maar bij de volhouders springt Mercedes er duidelijk uit, met een bijzonder coherent aanbod.
Citroën C3 2024, de 2PK van de 21ste eeuw?
De nieuwe Citroën C3 neemt het historische uitgangspunt van de eerbiedwaardige 2PK over. Op het menu: eenvoud, rationaliteit en een scherpe prijs.
Dacia Spring 2024, vroegtijdige esthetische chirurgie
La nouvelle Dacia Spring affiche une belle allure ! Les détails soignés font la différence, au point que la petite roumaine est métamorphosée.
Renault Captur 2024, een nieuwe look voor meer karakter
De Renault Captur heeft dezelfde moderne familie-uitstraling als de andere recente modellen van het merk. Maar de verlichting is origineel.
Getest in Touring Magazine: de nieuwste motorfietsen
Zoek je informatie over een bepaald model van motor? Vind hier een overzicht van motortesten uit Touring Magazine.