Image
De SsangYong Torres speelt de troeven van het merk perfect uit. Het is geen budgetmodel, maar hij biedt wel een interessante verhouding tussen prijs, ruimte en uitrusting.

Met de Torres heeft SsangYong een interessant model in huis. Deze verrassend potige SUV blijkt bijzonder veelzijdig. Bovendien gaat de zorgvuldig uitgekiende prijs-ruimteverhouding gepaard met heel wat verfijning.


Bij ons is de Koreaanse constructeur vooral bekend door stoere modellen als de Rexton en de Musso, die naast heel wat comfort ook niet te onderschatten laad- en sleepcapaciteiten bieden. SsangYong pakt echter ook graag uit met modellen 'met een eigen karakter'. De Torres is daar een mooi voorbeeld van en beschikt over precies de juiste dosis originaliteit. Bovendien doet de buitenkant denken aan een rasechte terreinwagen, terwijl het interieur alles heeft om gezinnen aan te spreken.

SsangYong
De Torres heeft flink wat persoonlijkheid, maar overdrijft daar niet in. In tegenstelling tot sommige voorgaande modellen van de constructeur.


De 4,70 meter lange SUV biedt achterin ongelooflijk veel plaats en heeft een reusachtige koffer van meer dan 700 liter! Maar wat we hier zeker moeten benadrukken, is de kwaliteit van het interieur. Volle kunststoffen, een harmonieuze materiaalkeuze, een zorgvuldige afwerking, ... alle vakjes zijn aangevinkt. Ook qua technologie blijft deze Torres niet achter, met een digitaal instrumentenbord en een volwaardig en snel reagerend infotainmentsysteem met smartphoneondersteuning. Er is zelfs een derde display om de klimaatregeling te bedienen of de rijmodus te kiezen.


Softroader

SsangYong
Het motorenaanbod is heel beperkt.


Achter het stuur blijft het aangename verrassingen regenen. De constructeur slaagt ook hier met vlag en wimpel, dankzij een heel precieze en consistente stuurervaring en bijzonder beperkte rolbewegingen. Alleen is de ophanging zeer hard met de velgen van 20 duim. Op motorisch vlak is er enkel een 1.5-liter benzine van 163 pk. Die is gekoppeld aan een zestrapsautomaat en blijkt vinnig genoeg voor de rustige rijstijl die meestal gepaard gaat met de keuze voor een SUV. De enige minpunten op dit mooie rapport zijn het wat hogere verbruik en de vele bliepjes van de rijhulpsystemen. Vanaf 36.490 euro.

De Torres ziet er vanuit verschillende hoeken heel aantrekkelijk uit.


De SsangYong Torres 2WD AT6 in een notendop

  • Motor: benzine, 1497 cm³, 163 pk - 280 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: zestrapsautomaat
  • L/b/h (mm): 4700/1890/1710
  • Leeggewicht (kg): 1528
  • Koffervolume (l): 703
  • Tankinhoud (l): 50
  • 0 tot 100 km/u (sec.): onbekend
  • Topsnelheid (km/u): 191
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 8,5
  • CO2-uitstoot (g/km): 194
  • Prijs (€): 41.190
Wat de ruimte, kwaliteit en uitrusting van het interieur betreft, is dit een van de interessantste modellen op de markt.

Troeven

  • Karaktervolle look
  • Verzorgd interieur
  • Standaarduitrusting
  • Binnenruimte

Minpunten

  • Harde ophanging met 20-duimswielen
  • Hoog verbruik
  • Storende rijhulpsystemen
  • Merkimago


Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.