Met de Torres heeft SsangYong een interessant model in huis. Deze verrassend potige SUV blijkt bijzonder veelzijdig. Bovendien gaat de zorgvuldig uitgekiende prijs-ruimteverhouding gepaard met heel wat verfijning.
Bij ons is de Koreaanse constructeur vooral bekend door stoere modellen als de Rexton en de Musso, die naast heel wat comfort ook niet te onderschatten laad- en sleepcapaciteiten bieden. SsangYong pakt echter ook graag uit met modellen 'met een eigen karakter'. De Torres is daar een mooi voorbeeld van en beschikt over precies de juiste dosis originaliteit. Bovendien doet de buitenkant denken aan een rasechte terreinwagen, terwijl het interieur alles heeft om gezinnen aan te spreken.

De 4,70 meter lange SUV biedt achterin ongelooflijk veel plaats en heeft een reusachtige koffer van meer dan 700 liter! Maar wat we hier zeker moeten benadrukken, is de kwaliteit van het interieur. Volle kunststoffen, een harmonieuze materiaalkeuze, een zorgvuldige afwerking, ... alle vakjes zijn aangevinkt. Ook qua technologie blijft deze Torres niet achter, met een digitaal instrumentenbord en een volwaardig en snel reagerend infotainmentsysteem met smartphoneondersteuning. Er is zelfs een derde display om de klimaatregeling te bedienen of de rijmodus te kiezen.
Softroader

Achter het stuur blijft het aangename verrassingen regenen. De constructeur slaagt ook hier met vlag en wimpel, dankzij een heel precieze en consistente stuurervaring en bijzonder beperkte rolbewegingen. Alleen is de ophanging zeer hard met de velgen van 20 duim. Op motorisch vlak is er enkel een 1.5-liter benzine van 163 pk. Die is gekoppeld aan een zestrapsautomaat en blijkt vinnig genoeg voor de rustige rijstijl die meestal gepaard gaat met de keuze voor een SUV. De enige minpunten op dit mooie rapport zijn het wat hogere verbruik en de vele bliepjes van de rijhulpsystemen. Vanaf 36.490 euro.

De SsangYong Torres 2WD AT6 in een notendop
- Motor: benzine, 1497 cm³, 163 pk - 280 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: zestrapsautomaat
- L/b/h (mm): 4700/1890/1710
- Leeggewicht (kg): 1528
- Koffervolume (l): 703
- Tankinhoud (l): 50
- 0 tot 100 km/u (sec.): onbekend
- Topsnelheid (km/u): 191
- Gemengd verbruik (l/100 km): 8,5
- CO2-uitstoot (g/km): 194
- Prijs (€): 41.190

Troeven
- Karaktervolle look
- Verzorgd interieur
- Standaarduitrusting
- Binnenruimte
Minpunten
- Harde ophanging met 20-duimswielen
- Hoog verbruik
- Storende rijhulpsystemen
- Merkimago
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Hoe kies je fietstassen voor kleine en grote uitstappen?
Fietsen met bagage? Ontdek de beste fietstassen voor jouw avontuur. Van bagagedrager- tot stuurtassen, we adviseren je hoe je alles meeneemt zonder comfortverlies. Kies de juiste, verdeel het gewicht goed en beleef je droomtocht!
All-in riviercruise: VIVA Cruises legt de lat hoog
De populariteit van riviercruises schuilt voornamelijk in de bijzondere reiservaring die ze bieden. De formule in een notendop? Ontspannen van stad naar stad en van land naar land reizen, terwijl je maar één keer je koffers hoeft uit te pakken.
Europa-Park bestaat 50 jaar maar glanst als nieuw
Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland, viert zijn vijftigste verjaardag en pakt groots uit met talrijke nieuwigheden en evenementen voor jong en oud.
Calabrië is niet zomaar een bestemming, maar een ervaring
Partnerinfo - Calabrië is geen plek die je louter bezoekt, het is een ervaring die begint nog voor je er voet aan land zet. Deze zuidelijke regio van Italië intrigeert met zijn vele verhalen, legendes en eeuwenoude tradities en dat prikkelt om je koffers te pakken, toch?
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?