Met de Torres heeft SsangYong een interessant model in huis. Deze verrassend potige SUV blijkt bijzonder veelzijdig. Bovendien gaat de zorgvuldig uitgekiende prijs-ruimteverhouding gepaard met heel wat verfijning.
Bij ons is de Koreaanse constructeur vooral bekend door stoere modellen als de Rexton en de Musso, die naast heel wat comfort ook niet te onderschatten laad- en sleepcapaciteiten bieden. SsangYong pakt echter ook graag uit met modellen 'met een eigen karakter'. De Torres is daar een mooi voorbeeld van en beschikt over precies de juiste dosis originaliteit. Bovendien doet de buitenkant denken aan een rasechte terreinwagen, terwijl het interieur alles heeft om gezinnen aan te spreken.

De 4,70 meter lange SUV biedt achterin ongelooflijk veel plaats en heeft een reusachtige koffer van meer dan 700 liter! Maar wat we hier zeker moeten benadrukken, is de kwaliteit van het interieur. Volle kunststoffen, een harmonieuze materiaalkeuze, een zorgvuldige afwerking, ... alle vakjes zijn aangevinkt. Ook qua technologie blijft deze Torres niet achter, met een digitaal instrumentenbord en een volwaardig en snel reagerend infotainmentsysteem met smartphoneondersteuning. Er is zelfs een derde display om de klimaatregeling te bedienen of de rijmodus te kiezen.
Softroader

Achter het stuur blijft het aangename verrassingen regenen. De constructeur slaagt ook hier met vlag en wimpel, dankzij een heel precieze en consistente stuurervaring en bijzonder beperkte rolbewegingen. Alleen is de ophanging zeer hard met de velgen van 20 duim. Op motorisch vlak is er enkel een 1.5-liter benzine van 163 pk. Die is gekoppeld aan een zestrapsautomaat en blijkt vinnig genoeg voor de rustige rijstijl die meestal gepaard gaat met de keuze voor een SUV. De enige minpunten op dit mooie rapport zijn het wat hogere verbruik en de vele bliepjes van de rijhulpsystemen. Vanaf 36.490 euro.

De SsangYong Torres 2WD AT6 in een notendop
- Motor: benzine, 1497 cm³, 163 pk - 280 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: zestrapsautomaat
- L/b/h (mm): 4700/1890/1710
- Leeggewicht (kg): 1528
- Koffervolume (l): 703
- Tankinhoud (l): 50
- 0 tot 100 km/u (sec.): onbekend
- Topsnelheid (km/u): 191
- Gemengd verbruik (l/100 km): 8,5
- CO2-uitstoot (g/km): 194
- Prijs (€): 41.190

Troeven
- Karaktervolle look
- Verzorgd interieur
- Standaarduitrusting
- Binnenruimte
Minpunten
- Harde ophanging met 20-duimswielen
- Hoog verbruik
- Storende rijhulpsystemen
- Merkimago
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Op vakantie met jonge kinderen: 10 tips voor een veilige trip
Vertrek jij voor het eerst samen met je baby of je kind op vakantie? Bereid je reis dan goed voor en check deze 10 tips. Zo ben je zeker van een zorgeloze, ontspannende vakantie.
Budgetvriendelijk op reis met deze 9 tips
Slim en budgetvriendelijk op reis is een fluitje van een cent met deze 9 inspirerende tips.
Langs burchten en kastelen: 10 Belgische parels
België telt talloze kastelen en burchten, maar welke zijn een bezoek waard? Dit zijn naar onze mening dé pareltjes in eigen land. © Kasteel van Gaasbeek
Alles over de toltarieven in Kroatië
Als je straks naar en door Kroatië rijdt, weet dan dat er op de meeste autosnelwegen tol wordt geheven.
Alles over de toltarieven in Denemarken
Als je straks naar en/of door Denemaken rijdt, hou dan rekening met de plekken waar je tol moet betalen.
Calabrië is niet zomaar een bestemming, maar een ervaring
Partnerinfo - Calabrië is geen plek die je louter bezoekt, het is een ervaring die begint nog voor je er voet aan land zet. Deze zuidelijke regio van Italië intrigeert met zijn vele verhalen, legendes en eeuwenoude tradities en dat prikkelt om je koffers te pakken, toch?
Alles over tol in België
In België zijn de snelwegen gratis. Slechts aan één tunnel moet je tol betalen.