Van zodra een wagen voor het eerst de garage buitenrijdt, krijgt de autolak het zwaar te verduren:
- Fysiek: krassen, schokken ...
- Chemisch: omgevingslucht, regen, zout tijdens de winter, vogeluitwerpselen ...
Kortom, als je zo lang mogelijk wil genieten van een "mooie auto", dan kunnen een beetje tijd en energie wonderen doen.
Zwart: mooi maar kwetsbaar!
Waar te beginnen met de zorg voor je koetswerk? Nog voor de aankoop! Inderdaad, als je tijdens de levensduur van je auto zo min mogelijk krassen wil riskeren, opteer dan voor metallic grijs of een relatief lichte kleur. Zwart, hoe mooi ook, is de slechtste keuze: op lange termijn zal zelfs een "zachte" wasstraat krasjes veroorzaken die vooral zichtbaar zijn onder een brandende zon.
Geduld en doorzettingsvermogen
Van een label "vrij van onderhoud" en zelfreinigende lak kunnen we voorlopig alleen maar dromen! De enige oplossing om zo lang mogelijk met een fonkelend koetswerk te kunnen uitpakken, is het goed onderhouden ... Hoe vaak? Er bestaan geen vaste regels, alles hangt af van de omgeving waarin jij rondrijdt. Ook de seizoenen spelen een rol : winter en strooizout zijn nefast voor het koetswerk. Een ander gevaar is afkomstig van uitwerpselen van vogels, bijzonder corrosief en liefst zo snel mogelijk te elimineren zonder te "schrapen". Dat laatste is vooral belangrijk wanneer de smurrie al droog is en wel om krassen op de lak te voorkomen.
Met de hand wassen of naar de wasstraat?
Beide methoden hebben hun voor- en nadelen. Indien je opteert voor de wasstraat, kies dan een goed onderhouden installatie met borstels in perfecte staat. Het voordeel van de machine is dat je ook het chassis - de onderkant - waar het zout en vuil de neiging hebben zich op te stapelen, kan opnemen in het wasprogramma.
Tijdbesparend en ook goed voor het milieu, want het is bewezen dat een dergelijke wasbeurt minder water verbruikt dan een handmatige wasbeurt, vooral wanneer jijzelf voor het spoelen een tuinslang gebruikt. Daar staat dan weer tegenover dat de beste wasstraat nooit alle sporen van vuil en insecten zal verwijderen. Er zal dus toch nog een nabehandeling moeten gebeuren "met de hand".
Wassen met de hand? Het neemt beslist meer tijd in beslag, maar is ideaal voor wie belang hecht aan details.
Alles bij de hand:
Om je auto met de hand een flinke wasbeurt te geven, heb je het volgende nodig:
- Twee grote emmers koud of warm water.
- Een tuinslang om het koetswerk voortdurend nat te houden.
- Een hogedrukreiniger (type Karcher) kan helpen. Wees voorzichtig: kom niet te dicht met het mondstuk bij de carrosserie of de elektrische onderdelen onder de motorkap!
- Een of meer zachte sponzen.
- Een geschikt reinigingsmiddel: huishoudelijke producten - vloeibaar afwasmiddel bijvoorbeeld - zijn te corrosief.
- Een zeem of zachte vezeldoek voor het drogen.
- Een "polish" product voor de afwerking.
Het echte werk
- Vermijd indien mogelijk je auto te wassen in volle zon. Het gebruik van detergenten en poetsmiddelen gaat niet al te best samen met een gloeiendhete carrosserie.
- Begin met de wielen/ velgen, vooral als ze erg vuil zijn.
- Reinig uitsparingen en alle gemaskeerde onderdelen door de deuren, de kofferbak, brandstofklep en motorkap te openen. Sluit vervolgens alles opnieuw.
- Maak de carrosserie door en door nat om zoveel mogelijk stof te elimineren en krassen op de lak te voorkomen.
- Werk altijd van boven naar beneden.
- Droog het hele koetswerk om kalksporen te verwijderen.
- Als je auto betrekkelijk nieuw is volstaat een eenvoudige beschermende was, aangebracht met een zachte doek, om de klus te klaren.
- Voor verf aangetast na verloop van tijd of om micro-krassen trachten te verwijderen, gebruik je best een "polish". Volg steeds nauwgezet de gebruiksaanwijzing, want deze producten zijn vaak schurend en moeten met de nodige voorzichtigheid gebruikt worden.
- Let erop dat je dergelijke producten niet gebruikt op kunststoffen zoals bumpers, zijstroken... en spoel onmiddellijk af bij eventueel morsen. Bij het opdrogen kunnen de zwarte kunststoffen elementen namelijk wit uitslaan.
Velgen, een geval apart
Velgen zijn altijd het moeilijkst te reinigen, vooral aan de voorzijde - waar het stof van het remmen samenklontert met alle andere vuil van de weg. Kies een product speciaal voor wieldoppen, laat inwerken, wrijf krachtig, maar met een zachte spons en veel water. Gebruik eventueel een hogedrukstraal. Daarna hoef je de velgen enkel nog te drogen.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.