Image
Vliegangst: hoe geraak je er vanaf?
Vliegangst is uitstekend te behandelen. Van snelcursus tot maatoplossing.

Vliegangst bestaat in vele gradaties. De ergste vorm uit zich in consequent niet vliegen, maar er zijn ook mildere vormen van vliegangst zoals mensen die wel aan boord gaan maar helemaal verkrampt en met angstzweet op het gelaat de reis ondergaan. Nog een andere vorm van vliegangst kadert binnen een ruimere complicatie, zoals claustrofobie, agorafobie, hoogtevrees of de angst voor het onbekende.

Zoals gezegd, hebben gemiddeld drie op tien mensen in een meer of mindere mate angst om te vliegen. Los van het feit dat de persoon in kwestie ermee worstelt, kan het mogelijks wrijvingen veroorzaken binnen de familiale kring. Concreet voorbeeld: de kinderen en/of de partner willen dolgraag een vliegreis ondernemen maar door de vliegangst van een familielid krijgen die plannen nooit een kans. Maar ook in het beroepsleven kan vliegangst drempels opwerpen. Denken we daarbij maar aan jobs waarbij buitenlandse verplaatsingen noodzakelijk zijn of waar ‘niet vliegen’ op een bepaalde dag een promotie in de weg staat.

Van snelcursus tot maatoplossing

Image
vliegangst

In verhouding tot de ernst van de angst bestaan er verschillende oplossingen. Zo kun je aankloppen bij Brussels Airlines dat samen met de Universiteit van Gent en met de steun van Brussels Airport een meerdaagse cursus ontwikkeld heeft, gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde procedures uit de gedragstherapie.

Volgens Brussels Airlines zijn de slaagkansen bijzonder hoog: bij 81,3% van de deelnemers die de cursus volgen, vermindert de angst zodanig dat zij niet meer behoren tot de klinische groep van mensen met vliegangst. De resterende groep zou er volgens Brussels Airlines ook baat bij hebben, al spreken ze in dat geval voorzichtig van een ‘beduidende daling van het niveau van vliegangst’.

De cursus bestaat onder meer uit een verkennend gesprek met een therapeut/psycholoog, een cursusprogramma van twee dagen op de luchthaven onder begeleiding van gespecialiseerde therapeuten en lijnvluchtpiloten, een vliegreis heen- en terug op een commerciële lijnvlucht onder begeleiding van een therapeut, cursusmateriaal en een telefonisch follow-up gesprek na 6 maanden. Deze aanpak maakt de ‘patiënt’ 999 euro lichter maar naar verluidt zijn de slaagkansen aanzienlijk.

Zijn er (goedkopere) alternatieven?

Jawel, in veel gevallen is vliegangst gebaseerd op hardnekkige misverstanden of desinformatie en kan het volstaan om argumenten te aanhoren uit de mond van specialisten ter zake (zie ook onze 10 tips hieronder). In het geval je (nog) niet van een fobie spreekt en naar eigen aanvoelen niet meteen in aanmerking komt voor de prijzige cursus bij Brussels Airlines, kan je je licht opsteken in het Kenniscentrum Vliegangst FreeSky dat samen met Jetairfly drie formules ontwikkelde. Zij bieden een snelcursus (75 euro) aan die slechts 4 uren in beslag neemt en geschikt is voor mensen die onrustig zijn/worden aan boord. Als dat niet afdoende werkt, kun je je verder persoonlijk laten begeleiden. De derde optie betreft een meerdaags begeleidingspakket dat vergelijkbaar is met wat Brussels Airlines aanbiedt.

Waar een wil is, is een weg

Wie met vliegangst kampt, hoeft dus niet meteen te panikeren. Hij of zij is immers niet alleen en er zijn gespecialiseerde instanties die in veel gevallen soelaas brengen. Aan één niet onbelangrijk aspect dien je echter zelf te werken, namelijk de wil om je angst te overwinnen. 

10 tips & weetjes

  1. Het is een misvatting dat lichtjes beneveld aan boord gaan de angst wegneemt. In tegendeel: alcohol zorgt voor meer stress en werkt negatieve gedachten in de hand. Specialisten raden ook medicatie af omdat ze slechts de symptomen behandelt.
  2. Vermijd ook cafeïne houdende dranken zoals cola, thee en koffie want een verhoogde hartslag kan het gevoel van de angst versterken.
  3. Overtuig jezelf ervan dat vliegen de veiligste manier van reizen is. Probeer met andere woorden je eigen vlucht te relativeren. Kijk bij het wachten op je vlucht naar de vele toestellen die landen en opstijgen en realiseer je dat dit op hetzelfde tijdstip ook gebeurt op vele duizenden andere luchthavens wereldwijd.
  4. Kom op tijd naar de luchthaven en wees goed voorbereid: stop tickets en identiteitskaart/reispas niet te ver weg. Kom liever wat eerder dan wordt aanbevolen, zodat stress geen kans krijgt.
  5. Zoek verstrooiing en laat je afleiden. Rekensommen maken in je hoofd helpt, kruiswoordraadsels oplossen ook.
  6. Zorg voor een niet te versmaden incentive. Is je vliegangstige zoon een hevige fan van Real Madrid, beloof hem dan tickets voor een topmatch in het Bernabéustadion. Euforie blijkt vaak een tovermiddel om angstgevoelens te verdrijven.
  7. Geluidjes aan boord zijn normaal, evenals plotse koerswijzigingen zoals een snelle daling. Dat laatste kan nodig zijn om een gebied met veel turbulentie te omzeilen.
  8. Vertragingen zijn niet ongebruikelijk in de luchtvaart. Ze verwijzen in quasi alle gevallen naar de drukte op en boven de luchthaven, niet naar technische problemen.
  9. Ga eens praten met mensen die regelmatig vliegen. Informeren is weten en begrijpen.
  10. Aan boord mag je de hostess of steward rustig laten weten dat je met vliegangst kampt. Hij/zij zal je geruststellen en door jezelf te ‘outen’ blijf je niet opgesloten zitten in de cocon van je angstgevoel.

Nuttige websites:

www.freesky.be

www.vliegangst.org

Deel deze inhoud