De technische definitie van een motorhome of kampeerwagen luidt als volgt: elk voertuig van de categorie M voor speciale doeleinden waarvan de constructie woonaccommodatie omvat die ten minste uit de volgende uitrusting bestaat:
- zitplaatsen en tafel
- slaapaccommodatie die met of zonder behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd,
- kookgelegenheid
- opbergfaciliteiten
Deze uitrusting moet vast bevestigd zijn; de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk kan worden verwijderd.
Veiligheidsgordels
Motorhomes die voor het eerst in het verkeer gebracht zijn vóór 1 januari 1991 moeten niet zijn uitgerust met veiligheidsgordels.
In motorhomes die voor het eerst in het verkeer werden gebracht tussen 1 januari 1991 en 31 maart 2003 zijn veiligheidsgordels wel verplicht, maar enkel voor de bestuurderszitplaats en voor de voorzitplaats die aan het portier grenst.
In motorhomes die voor het eerst in het verkeer werden gebracht vanaf 31 maart 2003 moeten alle naar voren en naar achter gerichte zitplaatsen uitgerust zijn met veiligheidsgordels, ook in de verblijfsruimte. Voor de zijdelingse zitplaatsen geldt deze verplichting niet.
Op een zitplaats die met een veiligheidsgordel is uitgerust, ook wanneer dit niet verplicht is, is het dragen van de gordel wel altijd verplicht. Bovendien moeten de zitplaatsen met veiligheidsgordel altijd eerst gebruikt worden. Men mag dus niet op een plaats zonder gordel gaan zitten wanneer er nog een zitplaats met gordel vrij is.
Voor het vervoer van kinderen (jonger dan 18 jaar en kleiner dan 1 m 35) gelden m.b.t. gebruik van kinderzitjes en verhogingskussens dezelfde verplichtingen als in gewone personenauto's.
Rijbewijs
Een rijbewijs B is voldoende voor het besturen van een motorhome waarvan de MTM ten hoogste 3.500 kg bedraagt, ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste 8 passagiers, de bestuurder niet meegerekend. Voor een motorhome met een MTM > 3.500 kg en ten hoogste 7.500 kg is een rijbewijs C1 vereist; de houder hiervan moet tevens over een geldig rijgeschiktheidsattest (medisch attest) beschikken.
Technische keuring
Een nieuwe motorhome moet naar de keuring wanneer hij voor het eerst in het verkeer wordt gebracht. Nadien volgt jaarlijks een periodieke keuring.
Ter gelegenheid van de eerste keuring van een nieuwe motorhome wordt het voertuig ook (1) gewogen waarbij (2) het nuttig laadvermogen hiervan wordt bepaald evenals (3) het aantal beschikbare zitplaatsen en (4) het gewicht aan bagage dat hierin mag vervoerd worden. Nadien is er jaarlijks een periodieke keuring.
Zo kan het gebeuren dat, door het gewicht van het meubilair in de motorhome, er nog nauwelijks overschot is voor het vervoer van passagiers en dat zo in feite minder passagiers mogen vervoerd worden dan het aantal zitplaatsen in het voertuig. Bij de aankoop van een motorhome laat je dus best door de verkoper in het contract vermelden hoeveel passagiers er in het voertuig mogen vervoerd worden.
Bij verkoop van een tweedehands motorhome gaat de verkoper hiermee naar een keuringsstation om een tweedehands keuring te laten uitvoeren; de nieuwe eigenaar schrijft deze in op zijn naam waarna hij terug moet naar het keuringsstation voor een administratieve regularisatie van het voertuig.
Belasting op inverkeerstelling (BIV)
Motorhomes zijn vrijgesteld van betaling van BIV.
Verkeersbelasting
De verkeersbelasting wordt berekend in functie van de maximale toegelaten massa van het voertuig (MTM). In Wallonië kan men vrijgesteld worden van betaling van verkeersbelasting en kan men bij de belastingdienst een 30-dagenrittenkaart aanvragen die men moet invullen telkens men de motorhome op de openbare weg gebruikt (maximum 30 dagen dus per jaar). Vlaanderen heeft het systeem van die 30-dagenrittenkaart afgeschaft.
Verzekering
Een verzekering “burgerlijke aansprakelijkheid – motorvoertuigen” is verplicht; zoals dit het geval is voor personenwagens wordt de premie berekend in functie van het kilowattvermogen van het voertuig. Aan te raden uiteraard is een omnium/diefstal- en brandverzekering waarvan de premie wordt bepaald rekening houdend met de waarde van de motorhome. Het beperkt gebruik van de motorhome (b.v. enkel tijdens de zomerperiode, maximaal 30 dagen per jaar) kan meespelen in de berekening van de verzekeringspremie.
Parkeren
Voor het parkeren van een motorhome gelden meestal dezelfde regels als voor gewone auto's. Hij mag zonder tijdsbeperking geparkeerd staan overal waar het parkeren niet is verboden en waar de parkeertijd evenmin beperkt is door verkeersborden.
Hij mag ook parkeren op plaatsen aangeduid met een bord E9a of E9h.
Maar hij mag NIET staan op parkeerplaatsen die gereserveerd zijn voor een andere categorie van voertuigen, b.v. bij borden E9b, E9c of E9d.
Overnachten in een motorhome
Overnachten in een motorhome die reglementair is geparkeerd, is niet verboden door de verkeersreglementering. Maar dit kan wel verboden of beperkt worden door een plaatselijk reglement. Dit is ter plaatse niet altijd duidelijk aangeduid en men kan zich dus best vooraf informeren bij de plaatselijke politie of op de website van de gemeente waar men wil overnachten.
Snelheidsbeperkingen
Voor motorhomes gelden dezelfde snelheidsbeperkingen als voor personenauto’s: 50 km/u in de bebouwde kom, 70 km/u op gewone wegen buiten de bebouwde kom (in Wallonië en Brussel blijft dit 90 km/u) en 120 km/u op autosnelwegen en op wegen met een middenberm en minstens 2 rijstroken per rijrichting. Maar motorhomes met een MTM van meer dan 3,5 t mogen op autosnelwegen en 2x2-wegen niet sneller dan 90 km/u rijden.
In het buitenland gelden vaak lagere snelheidsbeperkingen voor motorhomes, ook voor die van minder dan 3,5 ton. In Spanje b.v. mag je op autosnelwegen maar 100 km/u met een motorhome (90 indien > 3,5 t), terwijl auto's er 120 km/u mogen. In Finland is dat 100 km/u (80 indien > 3,5 t) in plaats van 120 km/u.
Tol/vignet buitenland
In het buitenland moet je vaak meer betalen voor tol of voor een wegenvignet voor een motorhome dan voor een gewone auto. Het bedrag hangt in bepaalde landen immers af van de hoogte van het voertuig, of van zijn lengte, of zijn gewichtsklasse.
In Frankrijk en Italië moeten voertuigen die een bepaalde hoogte overschrijden meer betalen. In o.m. Oostenrijk en Zwitserland vallen voertuigen met een maximale toegelaten massa van boven de 3.5T onder een ander ” duurder” stelsel dan de vignetplicht.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels