Image
Elektrische trambus
Van Hool verkoopt zijn allereerste 100% elektrische trambussen aan het Duitse Hamburg.

Van Hool, constructeur van bussen, autocars en industriële voertuigen, introduceert de 100% elektrische Exqui.City. Het voertuig met een lengte van bijna 19 meter is een gelede trambus met een capaciteit van 117 passagiers en een autonomie van 120 km.

Twee Exqui.City’s worden in de loop van deze zomer opgeleverd aan de Verkehrsbetriebe Hamburg Holstein (VHH), de plaatselijke openbare vervoersmaatschappij in het Duitse Hamburg.
Het basisconcept werd reeds in 2011 in Dubai aan het grote publiek voorgesteld en de bestellingen bleven niet uit: er werden intussen 109 exemplaren met een lengte van 18 meter (gelede) tot 24 meter (dubbelgelede) aan acht steden geleverd, waaronder Metz, Parma, Barcelona, Genève, Malmö, Martinique en de stad Luxemburg.
Voor alle duidelijkheid: het gaat in de voornoemde gevallen niet om voertuigen die 100% elektrisch worden aangedreven. 

Batterij op het dak

De 100% vol-elektrische trambus die in Hamburg gaat rijden, is voorzien van een lithium-ionaccu die (onzichtbaar) op het dak van het voertuig is geïntegreerd; de batterij kan mits een ‘snellader’ op 10 minuten opgeladen worden.
Buiten de diensturen of ’s nachts in het depot gaat de trambus ‘in de stekker’; de zogeheten ‘nacht-lading’ neemt voor een volledige belading (van 0 tot 100%) zo’n 4 uren in beslag.

In de Van Hool-fabriek in Koningshooikt zijn momenteel vijftig bussen in ontwikkeling voor Linz en Belfast en wordt de laatste hand gelegd aan de twee trambussen voor Hamburg.
Van Hool telt ruim 4.650 medewerkers wereldwijd waarvan het grootste deel is tewerk gesteld in de productievestigingen in Koningshooikt (België) en in Skopje (Macedonië).

Deel deze inhoud