Waar hebben we het over?
Je moet eerst weten dat er drie verschillende soorten snelheidsdempers bestaan:
- De verkeersremmers (meer bekend onder de benaming verkeersdrempels) zijn ‘bumps’ in het wegdek
- Verkeerseilanden zijn een verhoging op de openbare weg, in het algemeen op een kruispunt of een zebrapad
- Verkeerskussens zijn vierkante verhogingen die in het midden van de rijweg worden geplaatst
Wat zijn de gereglementeerde afmetingen?
De snelheidsdempers moeten:
- Een profiel in de vorm van een sinusoïdale curve hebben (in de vorm van een platte klok of een dromedarisbult)
- Een hoogte van maximum 12 cm en een lengte van 4,8 m
De verkeerseilanden moeten:
- Een hoogte hebben dat varieert tussen 10 en 12 cm (tussen 8 cm en maximaal 15 cm maximum als het eiland even hoog moet zijn als het voetpad)
- Hellingen hebben waarvan de hoogte afhangt van de hoogte van het verkeerseiland en de lengte van het platte stuk
De verkeerskussens mogen niet hoger zijn dan 7 cm, toch respecteren vele verkeerskussens deze regel niet.
Moeten verkeersdrempels worden aangegeven?
Allereerst moeten deze inrichtingen onderscheiden worden van de rest van de rijweg. Met een witte streep over de hele breedte en op de helling, moeten ze met, afwisselend korte en lange, witte strepen op een donker wegdek zichtbaar zijn.
Bovendien moeten de snelheidsdempers in principe via verkeersborden aangegeven worden. Op die borden (borden F87 en A14) staat het schema van een verkeersdrempel aangeduid.
Let op: de beschrijving is niet verplicht in een zone 30 (aangeduid door middel van een F4a-bord). Wees in dit geval extra voorzichtig.
Image
![]() |
Image
![]() |
Image
![]() |
F87 | A14 | F4a |
Welke regels zijn van toepassing op de automobilisten?
- Je snelheid mag niet hoger zijn dan 30 km/u als je over een verkeersdrempel rijdt
- Je mag noch stilstaan noch parkeren op een verkeersdrempel
- Links voorbijsteken over een verkeersdrempel is verboden
Wat moet je doen in geval van schade?
Verzeker je er eerst van dat je niet in fout bent. Verkeersdrempels zijn er om de snelheid te remmen. Als je bijvoorbeeld te snel komt aanrijden, ben je verantwoordelijk voor de veroorzaakte schade.
Kan je daarentegen bewijzen dat de (lichamelijke) schade veroorzaakt werd door een niet-gereglementeerde verkeersdrempel, dan kan de wegbeheerder aansprakelijk gesteld worden. In dit geval maak je best foto’s van de locatie, vraag je aanwezigen om getuige te zijn en bel je de politie om een PV op te stellen.
Maar wie is dan de wegbeheerder? In principe worden de N-wegen (oude nationale wegen) beheerd door het Gewest (dit geldt ook voor snelwegen (A) en rings (R), maar verkeersdrempels zijn op dat type wegen onbestaand). De meeste andere wegen worden beheerd door de gemeentes. Als je twijfelt, kan je de gemeente contacteren waar de weg zich bevindt. De gemeente zal je op haar beurt informeren als de verkeersdrempel die de schade aan je auto veroorzaakte, door een andere partij wordt beheerd.
Als je auto omnium verzekerd is, dan komt in principe de verzekering tussen. Maar kijk het alvast na in je contract. Als de verzekering tussenkomt, dan moet je wel nog steeds de mogelijke franchise betalen. Heb je geen omniumverzekering of moet je de franchise betalen? Dan kan je nog steeds terecht bij de juridische bijstand die mogelijk kan tussenkomen in de gemaakte kosten of in de regeling van een schadevergoeding. Er bestaat geen algemene regel, het hangt af van het type verzekeringscontract.
Veiligheid boven alles
Al is de regelgeving sinds meerdere jaren bekend, toch respecteren vele snelheidsremmers de wettelijke voorschriften niet. Wees dus extra voorzichtig als je over een verkeersdrempel rijdt en vermijd mogelijke schade. Gelijk krijgen van de wegbeheerder kan maar de wettelijke procedure kan veel tijd in beslag nemen. Beter voorkomen dan genezen dus.
Heb je nog vragen? Contacteer ons gerust.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.