Royal Enfield staat - onder andere - bekend om zijn tijdloze motoren en straffe prijzen. Met de nieuwe Meteor 350 voegen ze een motor toe aan hun gamma, eentje die alweer perfect voldoet aan deze voorwaarden.

Duizend mijl?
Take me a thousand miles away from here, horen we zingen in de sfeervideo die Royal Enfield verspreidde bij de lancering van hun nieuwste. En dat is ook wat Enfield wil dat je doet met de Meteor 350. Een dikke 1.600 kilometer lijkt misschien iets te hoog gegrepen, maar zolang het niet te snel moet, kan de nieuwe Enfield best wat kilometers aan.
De stijl van deze nieuwe motorfiets schreeuwt een en al cruiser: een laag, breed zadel, voetsteunen comfortabel naar voor geplaatst en een groot breed stuur met heel wat pullback. De Meteor 350 is een ultieme relaxbike die je met het volste vertrouwen van A naar B brengt. Of dat met deze kleine 348 cc-motor ook in de praktijk even idyllisch is als in de Enfield-video, hangt af van de ingesteldheid van de rijder.

Compleet nieuw
Wie Royal Enfield kent, weet dat ze niet vies zijn van wat nostalgie. De lijnen en het traditionele cruiserdesign doen denken aan het verleden en ook de naam Meteor is ontleend aan een model dat in de jaren 50 van de vorige eeuw al eens op de markt werd gebracht. Royal Enfield stelt echter resoluut dat dit model wel degelijk het volgende hoofdstuk is in hun intussen bijna 120 jaar oude verhaal. Waar de Thunderbird bijna twee decennia lang standhield als Royal Enfields definitie van een cruiser, is deze Meteor de ‘next generation’. Geen herwerking van de legendarische Thunderbird dus, maar een model met een compleet nieuw design, een van de grond opnieuw opgebouwd chassis met dubbel wiegframe en een nieuw motorblok.

Mono
Laten we dat blok, dat ze de ‘J-series’ doopten, eens van nabij bekijken. Met 349 cc, 20 pk, vijf versnellingen en 27 Nm koppel ben je niet meteen geneigd om dit als een langeafstandscruiser te beschouwen. Maar weet wel dat het eencilinderblok van deze Meteor 350 gloednieuw is. Het werd speciaal ontwikkeld om de tagline van de Meteor 350, ‘easy cruiser’, alle eer aan te doen. De gasrespons van de elektronische brandstofinjectie werd geoptimaliseerd voor een betrouwbare start en een lineaire acceleratie.
Het blok is lucht- en oliegekoeld. Uiterlijk zie je geen verschil met een puur luchtgekoeld blok, maar intern zorgen daartoe voorziene oliekamers voor een betere koeling via olie. Kenmerkend voor Royal Enfields eencilinders is het koppel bij lage toeren samen met de typische roffel uit de uitlaat, en dat is ook hier niet anders.

Trippen
Een fijne nieuwigheid bij deze Meteor 350 zet het cruiserkarakter nog wat meer in de verf: de Tripper. De Tripper is een geïntegreerd navigatiesysteem dat rechts van het ronde dashboard gepositioneerd staat. Je verbindt je smartphone met de Tripper met behulp van de Royal Enfield smartphone-app. Dankzij de integratie met Google Maps hoef je gewoon een bestemming in te geven. Vervolgens krijg je turn-by-turn navigatie die je naar jouw eindpunt leidt.
Dankzij Google Maps is het ook erg eenvoudig om de snelste, kortste of gewoon de leukste route te kiezen. Dit Tripper-systeem zou in de toekomst ook naar andere Royal Enfieldmodellen uitgebreid worden. De populaire twinreeks met de Continental GT en de Interceptor zou als eerste aan de beurt zijn.

Drie versies
De nieuwe Meteor 350 verschijnt in drie uitvoeringen, met elk hun eigen kleurstelling. De basisversie kreeg de naam ‘Fireball’ en verschijnt met gele of rode benzinetank en bijpassende velgranden. Al de rest (chassis, spatborden, panelen en motorblok) is volledig zwart gekleurd. De Stellar-uitvoering is iets uitgebreider, met een verchroomd stuur en een rugleuning voor de passagier. De kleuren (blauw, rood of zwart) trekken zich verder door in de spatborden en zijpanelen. In de Supernova-uitvoering krijg je hier nog een luxueuzer zadel, machinaal bewerkte wielen en een windscherm bij. Het lakwerk is in deze uitvoering tweekleurig, in lichtblauw of bruin.

Alweer sterke prijs
De Meteor 350 zou je gezien zijn geringe vermogen vooral beschouwen als opstapmotor of als overstap vanuit een 125cc-model. Royal Enfield maakt zich echter sterk dat deze motor ook voor ervaren motorrijders weggelegd is. Voor de prijs moet je ’t alvast niet laten. Voor de basisversie, de Thunderbolt, tel je 4.199 euro neer. Een meer dan schappelijke prijs voor een keurige, lichte en toegankelijke cruiser.
Meer weten over Royal Enfield? Klik hier
De Royal Enfield Meteor 350 vergelijken met zijn concurrenten? Klik hier
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.