De nieuwe BMW CE 04 scooter is een elektrisch alternatief voor de stad en daarbuiten. Hij kan rekenen op een futuristische styling en een rijke uitrusting.
De BMW CE 04 is niet de eerste elektrische BMW-scooter, maar het is sowieso de opvallendste. Niet alleen het design is futuristisch, ook de aanpak en de uitrusting getuigen van innovatief denken.

Communicatie en stedelijk vervoer
De BMW CE 04 is een nieuwe stap in de strategie voor elektrische, stedelijke mobiliteit van het Duitse merk. Met een elektrische aandrijving, een toekomstgericht design en innovatieve connectiviteitsfuncties wil BMW vervoer en communicatie samenbrengen. Of meer communicatie aan motorvervoer koppelen. Het is maar hoe je het bekijkt ...

Goede stadsautonomie
Met 31 kW (42 pk) biedt de nieuwe BMW CE 04 voldoende kracht om onder alle omstandigheden vlot te rijden. De klassieke ‘stoplichtsprint’ van 0 naar 50 km/h duurt slechts 2,6 seconden. Er is ook een versie voor het A1-rijbewijs met 11 kW (15 pk). Beide vermogensversies hebben een direct beschikbaar koppel van 62 Nm en een topsnelheid van 120 km/u. Daarmee is de BMW CE 04 ook meteen snel genoeg voor de hoofdwegen en zelfs voor de snelweg.
De futuristisch vormgegeven scooter heeft een accucapaciteit die goed is voor een actieradius van zo’n 130 kilometer (A1-versie: 100 km). Op voorwaarde dat die kilometers niet gereden worden op de snelweg, want dan vermindert de actieradius aanzienlijk. Zoals bij elk elektrisch voertuig trouwens. Daarom is het een logische zet om met de CE 04 te mikken op de stad en zijn onmiddellijke omgeving. De lithium-ion accu wordt opgeladen via de geïntegreerde lader, gekoppeld aan een huishoudelijk stopcontact, een Wallbox of een openbaar laadstation. Een lege accu is in 4 uur en 20 minuten weer opgeladen. Met behulp van de optionele snellader met een laadvermogen van maximaal 6,9 kW (2,3 kW is standaard) duurt het opladen 1 uur en 40 minuten.

Opmerkelijke bouw
De bouw van de CE 04 is opmerkelijk, want hij is geïnspireerd op de vierwielerervaring van BMW. De motor is in een frame tussen de accu en het achterwiel geplaatst. Deze opstelling is qua concept gelijk aan de aandrijflijn van BMW-automodellen zoals de 225xe Active Tourer. BMW transfereert zo zijn ervaring met elektrische auto’s naar zijn tweewielers.
Een ander kenmerk dat je eerder op een vier- dan een tweewieler zou verwachten, is de achteruitrijhulp. Hierbij laat je de BMW CE 04 op wandeltempo achteruit rijden om zo het manoeuvreren makkelijker te maken.
Ondanks - of net dankzij - de typische bouw kan je altijd vlot met beide voeten aan de grond en dat is handig bij het manoeuvreren. Anderzijds voelt de zitpositie tijdens het rijden zeer natuurlijk aan.

Rijhulp
Niet alleen bij het manoeuvreren helpt BMW je zo goed mogelijk, ook al rijdend geniet je van allerlei ondersteuning. Voor winterse wegen of een glibberige ondergrond heeft de nieuwe BMW CE 04 tractiecontrole aan boord. Die is vergelijkbaar met de Automatic Stability Control van (BMW) motorfietsen met verbrandingsmotor. Als het achterwiel sneller draait dan het voorwiel, grijpt de elektronica in. De nieuwe BMW CE 04 is standaard ook voorzien van drie rijmodi: Eco, Rain en Road. Je kiest dus het motorkarakter waarmee je aan de slag wil. Op een doorsnee droge dag is de Road-optie de beste keuze. Ook in stadsverkeer trouwens, gewoon omdat de CE dan vinniger rijdt en dat is altijd een leuk gevoel.

Rijden en stilstaan
Omdat BMW’s nieuwste niet zwaarder is dan een scooter met verbrandingsmotor, blijft hij redelijk licht en zeer wendbaar. Dat is belangrijk in stedelijk verkeer. Dankzij de relatief lange wielbasis is de motor ook stabiel aan hogere snelheden. En dat is dan weer een pluspunt als je buiten de stadsdrukte rijdt.
Wie rijdt, moet ooit ook weer eens stilstaan en dus zorgen twee schijfremmen aan de voorzijde voor kordaat maar doseerbaar afremmen. Mét ABS natuurlijk, dat spreekt voor zich. Minder vanzelfsprekend, maar zeer nuttig op een elektrische motor: de parkeerrem wordt automatisch geactiveerd bij het uitklappen van de zijstandaard. Terwijl je een ‘gewone’ motorfiets in zijn eerste versnelling kan zetten om te verhinderen dat ie in stilstand vooruit of achteruit loopt, kan dat bij een elektrische motor niet. De parkeerrem is dus geen overbodige luxe.

Multifunctioneel scherm
Het nieuwe 10,25-inch kleurenscherm maakt het voor het eerst mogelijk om een navigatiekaart weer te geven in het instrumentenpaneel. Je hebt dus geen extra beeldscherm nodig. Via de gratis BMW Motorrad Connected App kan je verschillende functies gebruiken via de smartphone, zoals interactieve navigatie. De app zorgt er bovendien voor dat de berijder altijd onderweg is met de nieuwste navigatiesoftware en -kaarten en de nieuwste functies. Ook dit is een systeem dat vanzelfsprekend is op auto’s, maar vernieuwend op tweewielers. Tenslotte zal het niemand verbazen dat het mogelijk is om je smartphone met de nieuwe BMW CE 04 te koppelen voor telefoniefuncties.

Kopen of leasen?
De lage positie van de accu biedt extra mogelijkheden, zoals een verlicht opbergvak voor de helm en de laadkabel. Dit opbergvak is zelfs zittend op de buddyseat bereikbaar – een primeur voor scooters.
De nieuwe BMW is beschikbaar vanaf € 12.650. En wie hem niet wil kopen, kan hem ook leasen. Het private leasetarief bedraagt € 199 per maand, op basis van 48 maanden en 5.000 kilometer per jaar.
Foto’s: BMW Motorrad
Klik hier als je meer wil weten over de 2022 BMW CE 04, of surf naar motorprijzen.be om hem te vergelijken met zijn concurrenten.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.