Afgelopen februari begonnen twee 20-jarige studenten aan de 4L Trophy naar Marokko. Deze solidaire autorace voor 18- tot 28-jarigen wordt uitsluitend in een Renault 4 gereden. Joséphine en Eugénie vertellen ons over hun ervaring en over de waardevolle hulp van Touring bij dit avontuur.
Aan de Raid 4L Trophy doen elk jaar 1.200 auto's mee die van Biarritz (Frankrijk) naar Marokko rijden. Deze race van 6.000 kilometer focust op solidariteit en eco-sociale betrokkenheid. Een betrokkenheid bij verenigingen zoals het Franse Enfants du Désert bijvoorbeeld, dat kinderen in de Marokkaanse woestijn toegang wil geven tot onderwijs.
Na twee jaar intensieve voorbereiding kropen de twee Belgische studenten, Joséphine Dubois en Eugénie Misonne, achter het stuur van hun Renault 4L voor een race van 10 dagen, hun auto boordevol schoolmateriaal.

Een lange voorbereiding …
“We hebben twee jaar gezocht naar sponsors om ons avontuur te financieren, wat niet gemakkelijk was. En we moesten ook een auto vinden! We waren op zoek naar een auto die in goede staat verkeerde, want we zijn totaal niet mechanisch onderlegd en zouden hem zelf niet helemaal kunnen verbouwen. Maar onze 4L bleek niet geschikt voor een raid in de Marokkaanse woestijn en onderging daarom heel wat reparaties voor ons vertrek.”
Hoewel de twee chauffeurs zich aanvankelijk zorgen maakten over rijden met een oldtimer op een lange reis, konden ze rekenen op de steun van Touring bij eventuele problemen onderweg. “Dit was voor ons een grote geruststelling. We wisten dat we bij een probleem op korte termijn geholpen zouden worden.
Rijden zonder batterij
De officiële start van de 4L Trophy 2023 vond plaats in Biarritz op 16 februari. We waren al op zondag 12 februari vertrokken vanuit Waterloo. We hadden immers nog geen lange afstanden afgelegd met onze 4L, en we wilden liever wat marge in geval van problemen onderweg.
Nadat iedereen de verplichte technische keuring hadden doorstaan om te mogen deelnemen aan de race, was het tijd voor de 1.200 auto’s om te vertrekken. We hadden anderhalve dag om heel Spanje te doorkruisen.

We maakten een tussenstop in Salamanca en reden vervolgens door naar Algeciras. Tijdens deze etappe viel de alternator van onze auto uit, waardoor we dus zonder accu moesten doorrijden ... We wisten niet eens dat dat mogelijk was. We hebben onmiddellijk Touring gebeld, die gelukkig snel een monteur ter plaatse konden sturen. Op een half uurtje was alles hersteld.

Bivak in de woestijn
Aangekomen in Algeciras, namen we de boot naar de haven van Tanger. Het echte avontuur was eindelijk begonnen! Na een eerste bivak in Rabat zetten we koers naar Boulajoul. Deze stad ligt op 1.600 meter hoogte, dus het was er erg koud! Het was ons eerste bivak in een echt woestijngebied. Elk bivak had zijn eigen mech-paal voor alle auto's die problemen hadden; sommigen moesten de hele nacht blijven.
Competitie en solidariteit
Vervolgens reden we naar de regio Merzouga, waar we 3 nachten gebleven zijn. Het is in deze streek van de Sahara dat we het schoolmateriaal hebben afgezet. We konden er spelen en praten met de kinderen die voor deze gelegenheid op het bivak aanwezig waren.
Gedurende 3 dagen deden we oriëntatiewedstrijden in de woestijn. Het doel was om verschillende markeringen te passeren en daarbij zo weinig mogelijk kilometers af te leggen. Onze 4L's gingen overal doorheen: in het zand, over de duinen, over de rotsen, ...
Hoewel het een race was en er concurrentie was, bleek iedereen erg behulpzaam. We hoefden maar een verkeerd manoeuvre te maken en we kwamen in het zand terecht, maar andere deelnemers hielpen ons telkens om eruit te komen. En ook als er een onderdeel stuk ging en we geen reserveonderdeel hadden, konden we altijd rekenen op de anderen.
Na meer dan 400 km te hebben afgelegd, namen we de weg naar Marrakech via Ouarzazate, door het Atlasgebergte. Van de woestijn tot de met sneeuw bedekte bergen, het landschap is er prachtig.
De aankomst: Marrakech
De 4L Trophy eindigde in Marrakech, waar we de finishlijn passeerden en een grootse finale beleefden. De volgende ochtend reden we acht uur non-stop naar de haven van Algeciras, om daar als een van de eersten de boot naar Spanje te nemen.
Na een overtocht van anderhalf uur reden we naar Torremolinos, waar we de nacht doorbrachten. Een lange dag liep ten einde, en we waren vreselijk moe. De volgende dag hadden we nog een tussenstop op de luchthaven van Malaga, waar onze trouwe 4L door de firma Joy T'rec terug naar België zou worden gebracht.
Dit avontuur was een uitzonderlijke ervaring. We danken Touring voor hun hulp en Joy T'rec voor de repatriëring van onze auto.
Meest recente artikelen
All-in riviercruise: VIVA Cruises legt de lat hoog
De populariteit van riviercruises schuilt voornamelijk in de bijzondere reiservaring die ze bieden. De formule in een notendop? Ontspannen van stad naar stad en van land naar land reizen, terwijl je maar één keer je koffers hoeft uit te pakken.
Europa-Park bestaat 50 jaar maar glanst als nieuw
Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland, viert zijn vijftigste verjaardag en pakt groots uit met talrijke nieuwigheden en evenementen voor jong en oud.
Calabrië is niet zomaar een bestemming, maar een ervaring
Partnerinfo - Calabrië is geen plek die je louter bezoekt, het is een ervaring die begint nog voor je er voet aan land zet. Deze zuidelijke regio van Italië intrigeert met zijn vele verhalen, legendes en eeuwenoude tradities en dat prikkelt om je koffers te pakken, toch?
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash