Met de Torres heeft SsangYong een interessant model in huis. Deze verrassend potige SUV blijkt bijzonder veelzijdig. Bovendien gaat de zorgvuldig uitgekiende prijs-ruimteverhouding gepaard met heel wat verfijning.
Bij ons is de Koreaanse constructeur vooral bekend door stoere modellen als de Rexton en de Musso, die naast heel wat comfort ook niet te onderschatten laad- en sleepcapaciteiten bieden. SsangYong pakt echter ook graag uit met modellen 'met een eigen karakter'. De Torres is daar een mooi voorbeeld van en beschikt over precies de juiste dosis originaliteit. Bovendien doet de buitenkant denken aan een rasechte terreinwagen, terwijl het interieur alles heeft om gezinnen aan te spreken.

De 4,70 meter lange SUV biedt achterin ongelooflijk veel plaats en heeft een reusachtige koffer van meer dan 700 liter! Maar wat we hier zeker moeten benadrukken, is de kwaliteit van het interieur. Volle kunststoffen, een harmonieuze materiaalkeuze, een zorgvuldige afwerking, ... alle vakjes zijn aangevinkt. Ook qua technologie blijft deze Torres niet achter, met een digitaal instrumentenbord en een volwaardig en snel reagerend infotainmentsysteem met smartphoneondersteuning. Er is zelfs een derde display om de klimaatregeling te bedienen of de rijmodus te kiezen.
Softroader

Achter het stuur blijft het aangename verrassingen regenen. De constructeur slaagt ook hier met vlag en wimpel, dankzij een heel precieze en consistente stuurervaring en bijzonder beperkte rolbewegingen. Alleen is de ophanging zeer hard met de velgen van 20 duim. Op motorisch vlak is er enkel een 1.5-liter benzine van 163 pk. Die is gekoppeld aan een zestrapsautomaat en blijkt vinnig genoeg voor de rustige rijstijl die meestal gepaard gaat met de keuze voor een SUV. De enige minpunten op dit mooie rapport zijn het wat hogere verbruik en de vele bliepjes van de rijhulpsystemen. Vanaf 36.490 euro.

De SsangYong Torres 2WD AT6 in een notendop
- Motor: benzine, 1497 cm³, 163 pk - 280 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: zestrapsautomaat
- L/b/h (mm): 4700/1890/1710
- Leeggewicht (kg): 1528
- Koffervolume (l): 703
- Tankinhoud (l): 50
- 0 tot 100 km/u (sec.): onbekend
- Topsnelheid (km/u): 191
- Gemengd verbruik (l/100 km): 8,5
- CO2-uitstoot (g/km): 194
- Prijs (€): 41.190

Troeven
- Karaktervolle look
- Verzorgd interieur
- Standaarduitrusting
- Binnenruimte
Minpunten
- Harde ophanging met 20-duimswielen
- Hoog verbruik
- Storende rijhulpsystemen
- Merkimago
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Daktenten: welk model past bij jouw gebruik?
De daktent maakt een comeback. Hier zijn 3 vragen die je jezelf moet stellen voordat je tot een aankoop overgaat.
Kamperen: de complete checklist voor een geslaagde vakantie
Alles wat je nodig hebt voor een zorgeloze kampeervakantie: voor vertrek, onderweg en ter plaatse.
Natuurpracht in Frankrijk: overnachten op adembenemende locaties
Verantwoord op vakantie: ecovriendelijke bestemmingen voor natuurliefhebbers.
De reisapotheek: wat stop je erin? Checklist!
Als je op vakantie gaat, zijn er medicamenten en middeltjes die je niet mag vergeten voor je vertrekt.
Budgetvriendelijk op reis met deze 9 tips
Slim en budgetvriendelijk op reis is een fluitje van een cent met deze 9 inspirerende tips.
Op vakantie met jonge kinderen: 10 tips voor een veilige trip
Vertrek jij voor het eerst samen met je baby of je kind op vakantie? Bereid je reis dan goed voor en check deze 10 tips. Zo ben je zeker van een zorgeloze, ontspannende vakantie.
De perfecte accommodatie: 20 alternatieven voor een hotel
We zijn allemaal gewoontebeestjes. Een hotel klinkt vaak als de veilige keuze, maar in tijden van corona wonnen de alternatieven flink terrein. Foto: Ardennes-étape.