Image
De 11 motoren die je op de Brussels Motorshow had moeten zien
In 2021 is er jammer genoeg geen Brussels Motorshow. Als die wel was doorgegaan, had je zeker moeten gaan kijken naar deze 11 splinternieuwe modellen.



In 2021 is er geen Brussels Motorshow. Mocht het Salon wél doorgegaan zijn, dan had je deze motoren zeker moeten zien:


Ducati Multistrada V4:
Ducati’s nieuwe V4 all road

Ook al is er een duidelijk familiegelijkenis, de 2021 Multistrada V4 heeft niks meer te maken met zijn voorganger. Ducati brengt niet alleen een nieuw niveau van Multistrada, misschien brengen ze wel een nieuw niveau van motorfiets.


Het V4-blok is precies wat het moet zijn. Indrukwekkend boven de 6.500 tpm, vlot daaronder en soepel bij alle toerentallen. Zelfs als je traag rijdt, is er van nukkigheid geen sprake. Het blok is een toonbeeld van souplesse. Het heeft ook 55 cc méér aan boord dan de overige V4-motoren uit Borgo Panigale en misschien is het dat wel dat zorgt voor wat meer koppel onderin en de eerder romige vermogensafgifte. En er is natuurlijk die contraroterende krukas, waardoor je veel minder trillingen hebt en een vlot gevoel krijgt. Als we dit allemaal bij elkaar optellen, is dit de meest potente maar ook de meest homogene Multistrada ooit.


KTM 890 Adventure R:
KTM’s nieuwe middenklasse avonturier

KTM 890 Adventure R


Amper twee jaar nadat KTM de 790 Adventure uit zijn hoed toverde, komt het Oostenrijkse merk al met een 890 Adventure. Geen vervanger van zijn lichtere naamgenoot, maar wel een sterker alternatief. KTM zag dat heel wat avontuurlijke reizigers graag wat meer vermogen onder het zadel hebben als ze langere afstanden afleggen. Dat is één van de zaken die de nieuwe 890 Adventure biedt. Maar hij heeft ook meer koppel, is beter uitgerust en is in alle opzichten een veel volwassener motorfiets.


Moto Guzzi V85TT:
Guzzi’s visie op een adventure motor

Moto Guzzi V85TT


Guzzi heeft zo zijn eigen idee van hoe een adventure motor er moet uitzien. De Italianen doen niet mee aan de wedren naar meer pk’s, maar bouwen rond hun gekende V-blok een motorfiets die bijzonder aangenaam rijdt. Voor wie van plan is om het avontuur iets verder van huis op te zoeken, heeft Guzzi ook de V85 TT Travel ontwikkeld, met standaard zijkoffers, een hogere ruit, verwarmde handvatten en nog meer fraais om lange ritten een stuk aangenamer te maken.


Triumph Tiger 850:
Triumphs betaalbare alleskunner

Triumph Tiger 850


Het gonst van de drukte in de fabrieken van Hinckley. De Britten brengen immers tal van nieuwe modellen op de markt en de nieuwe Tiger 850 is een van de meest opvallende motoren in hun 2021-gamma. Hij maakt gebruik van hetzelfde blok als de Tiger 900, maar elektronica zorgt ervoor dat er iets minder vermogen is. Ook de uitvoering is net iets minder hoogstaand dan op de Tiger 900, maar daar staat tegenover dat die laatste wel overvloedig is uitgerust. De Tiger 850 is dus een iets minder potente basisversie, en dat moet beginnende motorreizigers toelaten om vlot de stap naar de hoogpoters te zetten. Met 11.370 euro is de nieuwe Tiger 850 Sport de best geprijsde hoogpoter in het gamma van de Britse fabrikant.


BMW R1250 GS:
upgrade voor de koning

BMW R1250 GS


BMW viert in 2020 de 40ste verjaardag van de GS-serie en daarom wordt de meest verkochte motor van het land rijkelijker uitgerust. Er komt ook een Anniversary Edition die met een zwart-gele kleurstelling gebaseerd is op de iconische R 100 GS van 1990. De basisversie kost nu 17.290 euro, maar daar krijg je wel een meer dan degelijke basisuitrusting voor in ruil: een prachtig TFT-scherm, drie rijmodi waaronder de nieuwe Eco-modus, Dynamic ABS, bochten ABS, ‘Dynamic’ tractiecontrole, een usb-aansluiting en zelfs hill start control.


Harley-Davidson Pan America:
Harley zoekt nieuwe wegen op

Harley-Davidson Pan America


Harley-Davidson bewandelt nieuwe paden. Terwijl het Amerikaanse merk vooral bekend staat als constructeur van de bekendste customs ter wereld, wagen ze zich met de Pan America aan iets nieuws. De ‘Pan’ moet Harleys eerste adventure tourer worden. Waarmee hij zich dus in het vaarwater begeeft van motoren als de hierboven vernoemde BMW R 1250 GS.

Harley-Davidson Pan America


Na zowat anderhalf jaar gissen, krijgen we binnenkort in twee stappen alles te zien over de veelbesproken Harley-Davidson. Op 19 januari houden de Amerikanen hun virtuele productlancering voor de 2021-modellen, onder de naam United We Ride. Daar maakt de Pan America natuurlijk deel van uit. Maar de volledige informatie met alle details van de H.-D. adventure motorfiets krijgen we pas een maand later, op 22 februari. Je kan je aanmelden om de eerste productlancering live mee te volgen door op de link hierboven te klikken.


Honda CB1000R Black Edition:
coole sportieve naked

Honda CB1000R Black Edition


Heel passend bij de Neo Sports Café stijl van Honda’s sportieve nakeds, is er nu ook de Black Edition van de CB1000R. Behalve enkele machinale aluminium details (op de wielspaken, swingarm, motorcover en stuurklemmen) is alles wat je kan zien zwart: de sierrand van de koplamp, het windscherm, de binnenste vorkbuis, radiatorkappen, airboxcovers (met geanodiseerde afwerking), uitlaat en demper. Deep Graphite zwarte verf siert de brandstoftank en de bekleding van het passagierszitje. De quickshifter is deel van het standaardpakket. Een machinaal aangebracht ‘CB’-logo zorgt voor de finishing touch.


Indian FTR:
flattracker in een gehomologeerd jasje

Indian FTR


Carbon en nog eens carbon (plus een opvallende Akrapovic uitlaat): alsof een gewone Indian FTR nog niet indrukwekkend genoeg is, komen de Amerikanen met een FTR Carbon. Wat je kan verwachten? Wel, euh … heel veel extra carbon bovenop de basisversie van deze flattrack geïnspireerde twin. Met name op het spatbord, de koplampbehuizing, het luchtfilterdeksel en de tankdop, de passagierskap en ook op een mooi plaatje waarop FTR Carbon staat. Voor als je nog niet zou weten dat het lichte en sterke goedje overal op de FTR terug te vinden is.


Zero SR/S:
de meest vooruitstrevende elektrische motorfiets op de markt

Zero SR/S


Zero is het toonaangevende merk onder de elektrische motorfietsen. Binnen het gamma van de Amerikaanse fabrikant is de SR/S het neusje van de zalm. De autonomie situeert zich tussen 140 en 320 km. Dat is opmerkelijk voor een elektrische motor. Bovendien rij je met de Zero schakelvrij. Dat maakt de motor een stuk toegankelijker en het biedt een hoop extra comfort. Ook het kiezen van de rijmodus gebeurt gemakkelijk en intuïtief: Eco (met beperkt vermogen en een beperkte top van 120 km per uur), Rain, Street, Sport en een te personaliseren instelling.


Royal Enfield Interceptor 650:
Enfield op zijn pittigst

Royal Enfield Interceptor 650


De lucht-/oliegekoelde Interceptor 650 is de meest sportieve uit het Royal Enfield gamma. De naakte twin is een erg pure motor. Enfield mikt op rijders die elektronische hulpmiddelen of bergen pk’s niet belangrijk vinden. ABS zit er natuurlijk wel op. De motor is geïnspireerd op de Interceptors die al in de jaren zestig bijzonder populair waren in de VS. Dit is dus een modern classic in elke zin van het woord.


CF Moto 650 MT:
kwalitatief hoogstaande Chinese hoogpoter

CFMoto 650 MT


Met de 650 MT maakt de Chinese fabrikant CF Moto de overstap van lichte commuters naar de middenklasse motoren. De motor wordt aangedreven door een viertakt tweecilinder en blinkt vooral uit door zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Of hoe zou jij een goed afgewerkte en veelzijdige motor die maar 6.395 euro kost, beter omschrijven?

Deel deze inhoud