De BMW R 1250 RT is al meer dan 40 jaar een begrip bij de tourmotoren. De mannen uit Beieren willen daar graag nog een paar decennia bij doen, en dus heeft BMW voor 2021 zijn groottoerist op een aantal vlakken vernieuwd. Andere kenmerken blijven behouden en sommige opties worden standaard.

ShiftCam-technologie
De 2021 R 1250 RT heeft nog altijd een cilinderinhoud van 1.254 cc en levert 100 kW (136 pk) in de huidige EU5-registratie. Dankzij de BMW ShiftCam-technologie, die de timing en lifthoogte van de inlaatkleppen regelt, biedt hij een vlot vermogen bij alle toerentallen, een uiterst soepele en geraffineerde werking en uitstekende verbruiks- en emissiewaarden.

Betere standaarduitrusting
De nieuwe R 1250 RT is niet grondig anders dan zijn voorganger, maar hij heeft wel een veel betere standaarduitrusting.
De standaard dynamische tractiecontrole (DTC) garandeert een hoog veiligheidsniveau dankzij de uitstekende tractie, terwijl de nieuwe standaard ‘Eco’-rijmodus de rijder het best mogelijke brandstofverbruik helpt verzekeren.
In zijn jongste uitvoering is de R 1250 RT standaard ook uitgerust met het nieuwe Full Integral ABS Pro-systeem van BMW Motorrad. Dit is een remsysteem waarbij zowel de hand- als de voetrem gebruikt wordt om gelijktijdig de voor- en achterremmen te bedienen.

Adaptieve cruise control
In combinatie met de standaard Dynamic Cruise Control (DCC) betekent ‘dynamisch’ dat de vooraf ingestelde snelheid constant wordt gehouden wanneer je bergaf rijdt. Als het remeffect van de motor daarvoor niet volstaat, wordt de volledig geïntegreerde rem automatisch geactiveerd om de gewenste rijsnelheid aan te houden. De Active Cruise Control (ACC), die als optie verkrijgbaar is, gaat nog een stapje verder. Dankzij radartechnologie kan er ontspannen gereden worden met afstandscontrole en hoeft de rijder zijn snelheid niet aan te passen aan die van zijn voorligger.

Bijna een televisie
Een van de opvallendste nieuwe kenmerken is een knoert van een TFT-dashboard: een 10,25-inchversie met geïntegreerde kaartnavigatie en connectiviteit. Dankzij de uitstekende leesbaarheid staat de nieuwe R 1250 RT ook hier aan de top. Als primeur op een motor maakt dit 10,25″-kleurenscherm het mogelijk om een navigatiekaart weer te geven in het instrumentenbord, zodat je geen extra scherm nodig hebt.

Waardige opvolger?
De 2021 BMW R 1250 RT heeft grote schoenen om te vullen. De RT-reeks staat al jaar en dag bekend als dé referentie bij de tourmotorfietsen. BMW heeft op geen enkel vlak afbreuk gedaan aan de kwaliteiten van zijn icoon, maar ze hebben er wel een aantal belangrijke troeven aan toegevoegd. We mogen dus verwachten dat de nieuwkomer de familienaam nog minstens enkele jaren hoog zal houden.

Belangrijkste kenmerken en opties
- Boxermotor met BMW ShiftCam-technologie om de timing en slag van de inlaatkleppen te regelen
- Krachtige respons over het volledige toerentalbereik, voorbeeldig brandstofverbruik, voorbeeldige emissieniveaus, soepelheid en verfijning
- Vermogen en koppel: 100 kW (136 pk) bij 7.750 tpm en 143 Nm bij 6.250 tpm
- Nieuw Full Integral ABS Pro-systeem van BMW Motorrad standaard
- Drie rijmodi standaard
- Nieuwe ‘Eco’-rijmodus voor bijzonder zuinig rijden standaard
- Riding Modes Pro met bijkomende ‘Dynamic’-rijmodus en nieuwe regeling van het motorkoppel (MSR) als fabrieksoptie verkrijgbaar
- Dynamic Traction Control (DTC) standaard
- Elektronische ‘Dynamic ESA’-ophanging van de nieuwste generatie met volautomatische laadcompensatie als optie verkrijgbaar
- Hill Start Control Pro (HSC Pro) met uitgebreide functie als fabrieksoptie verkrijgbaar
- Nieuw ontworpen bekledingspaneel vooraan met geoptimaliseerde aerodynamica
- Nieuwe standaard led-koplampen en nieuwe ‘full led’-koplampen met adaptief zwenklicht als fabrieksoptie verkrijgbaar
- Connectiviteit: nieuw, multifunctioneel instrumentenbord met 10,25″ groot TFT-kleurenscherm en tal van andere standaard voorzieningen
- Nieuwe optie ‘Comfort telephony with extended smartphone connection’
- Nieuw optioneel audiosysteem 2.0
- Intelligent Emergency Call als fabrieksoptie verkrijgbaar
Meer weten over de BMW R 1250 RT? Klik hier!
De BMW vergelijken met zijn concurrenten? Klik hier!
Meest recente artikelen
Koopgids: is de gravelbike een gulden middenweg tussen racefiets en mountainbike?
Gravelbikes voelen zich thuis op en naast de weg.
Getest: Origine Help, de sportieve elektrische fiets die je meer doet fietsen
Het Noord-Franse merk Origine lanceert de Help als gravelbike met trapondersteuning.
Batterijen van elektrische auto's, duur en fragiel?
Private lease, de budgetvriendelijke oplossing in 10 punten
De compacte modellen van Hyundai
Partnerinfo - Je bent nog niet klaar voor een Plug-in Hybride of volledig elektrische wagen? Geen probleem. Benzinewagens blijven immers ook de komende jaren nog een vaste waarde.
Koga Colmaro Extreme gravelbike getest: veelzijdig en avontuurlijk
Koga heeft een familie van gravelbikes, die luisteren naar de naam Colmaro.