Image
trottinette
9 september 2019

Of het nu om persoonlijke of gedeelde exemplaren gaat, de elektrische step is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Is dat goed of slecht? Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Maar feit is dat er een nieuwe trend opduikt: autofabrikanten beginnen zich ermee te bemoeien!

Naarmate er alsmaar meer verkeersbeperkingen zijn, kan je je auto maar beter buiten het stadscentrum laten staan. De “laatste kilometer” kan je dan afleggen met een zachtere manier van verplaatsen, zoals het openbaar vervoer, deelfietsen of deelsteps, of je eigen elektrisch vervoermiddel.

Ideale aanvulling

Autofabrikanten, die aanvankelijk tamelijk terughoudend waren tegenover dit concept van multimodaliteit, lijken de dingen nu anders te zien. Verschillende fabrikanten hebben zich zelfs gestort op de ontwikkeling van … elektrische steps! Voor stadsgebruik is de step inderdaad de ideale aanvulling op de auto:

  • “Licht”, met elektrische modellen die zo’n 15 à 20 kg wegen.
  • Handig, zodat je hem makkelijk kan oppakken en dragen.
  • Opvouwbaar, waardoor je ruimte bespaart en hem makkelijk kan opbergen in de koffer.
  • “Proper”, want in tegenstelling tot bij een fiets heb je geen ketting en grote wielen waaraan je je vuil kan maken.

Soms gaat het om bestaande producten die voor de gelegenheid aangepast werden. Zo heeft Ford zich gediversifieerd door Spin te kopen, een bedrijf dat in de Verenigde Staten elektrische steps ter beschikking stelt aan professionele klanten. Drie jaar geleden verraste Peugeot bij de voorstelling van zijn 3008 met een elektrische step om in de koffer te plaatsen, een optie van 899 euro. En vorig jaar bracht Seat zijn “e-scooter” uit, zoals de Engelsen zeggen. De step heeft een topsnelheid van 25 km/u en een bereik van 45 km, en werd ontwikkeld door specialist Segway, wat garant staat voor kwaliteit. Seat nam een aantal details onder handen, zoals de ophanging en het elektronisch beheer … om uiteindelijk te komen tot een efficiënt product dat in concessie verkocht wordt voor 599 euro.

Alle soorten

Volgend jaar komen er nog twee andere machines op de markt, die er alvast qua vorm een totaal verschillende visie op nahouden:

  • Bij Audi: Het premiummerk stelde onlangs een op zijn zachtst gezegd origineel apparaat voor dat “e-tron scooter” gedoopt werd. Het gaat om een kruising tussen een skateboard en een step. Het bord met vier wielen gedraagt zich een beetje als een golf, waarbij je stuurt door je lichaam te bewegen. Het handvat kan je met één hand vasthouden. Om te versnellen en te remmen, gebruikt de bestuurder een hendel zoals op een scooter. Audi spreekt over een bereik van 20 km en een maximumsnelheid van 20 km/u, maar ook over een beperkt gewicht (12 kg) en een simpele manier van plooien en opbergen. Vanaf volgend jaar verkrijgbaar voor een slordige 2.000 euro! We zitten bij Audi, weet je wel …
Image
trottinette Audi
  • Bij Hyundai: Het bijzondere aan de Ionic-step, gebaseerd op een in 2017 op CES voorgesteld concept en bedoeld om mee te nemen in je auto, is dat hij automatisch wordt opgeladen wanneer je hem in de koffer plaatst. In vergelijking met de meeste andere modellen onderscheidt deze step zich door zijn achterwielaandrijving. Met een lithiumbatterij van 10,5 Ah haalt de kleine Hyundai 20 km/u en een bereik van om en bij de 20 km. Zijn gewicht (7,7 kg) en zijn ingenieuze plooisysteem maken van hem een geweldige metgezel! De prijs is nog niet bekend.
Image
Trottinette Hundai

Veiligheid voorop

De elektrische step combineert de voordelen van een fiets – snelle verplaatsing, zachte mobiliteit – met de toegankelijkheid tot andere vervoermiddelen. Maar er moet wel rekening gehouden worden met de veiligheid, zowel van de mensen op de step als van de andere weggebruikers, in het bijzonder de voetgangers. De toekomstige bestuurder moet er dan ook over waken een aantal regels te respecteren, zodat er geen problemen zijn met andere weggebruikers. En vergeet tenslotte ook je verzekering en je mobiliteitsgarantie niet, met de Move On-formule van Touring.

Besluit

Laat er geen twijfel over bestaan: ook andere constructeurs zullen deze trend volgen. De voordelen van een aan het automerk verbonden step? Ongetwijfeld een garantie op betrouwbaarheid en complementariteit (eenvoudig op te bergen en de mogelijkheid om aan boord op te laden), en het is ook gewoon fijn om een gamma accessoires te hebben dat gelinkt is aan het merk.

Deel deze inhoud
17 februari 2020

Elektrische auto: ideaal … of toch bijna!

Elektrische auto's staan volop in de belangstelling. Ze zouden dé mirakeloplossing zijn om het probleem van de CO2-uitstoot op te lossen. Maar zijn ze wel voor iedereen geschikt?

In het verkeer veroorzaken elektrische auto’s inderdaad nauwelijks vervuiling. Alleen de banden en remmen produceren fijn stof, maar dat geldt ook voor andere auto’s. Vraag is natuurlijk hoe de elektriciteit wordt geproduceerd. Als de stroom afkomstig is van hernieuwbare bronnen, is er geen vuiltje aan de lucht, maar anders klopt het ecologische plaatje niet meer. Ook de productie van de batterijen gebeurt trouwens niet bepaald milieuvriendelijk.

17 februari 2020

Dieselwagens: redelijk blijven

België is lang een dieselland geweest. Diesel stoot immers weinig CO2 uit, is goedkoper en presteert beter. Toch wordt diesel tegenwoordig met alle zonden van de wereld overladen. Zijn dieselwagens vandaag dan nog een goed idee? Alles hangt af van hoe je ze gebruikt!

13 februari 2020

Benzinemotoren hebben de wind in de zeilen!

Benzine is uitgegroeid tot de populairste brandstof in ons land. Waar diesel vijf jaar geleden nog een grote voorsprong had, zagen we in 2019 een heel ander beeld, met 62% van de nieuwe inschrijvingen voor benzinemodellen en iets meer dan 30% voor diesels. De populariteit van benzine heeft natuurlijk te maken met de antidieselcampagne. En de trend lijkt zich ook door te zetten. Waarom?