Na twee edities in mineur als gevolg van de coronapandemie neemt het Autosalon opnieuw zijn intrek op de Heizel. Zoals je elders al kon lezen gaat het om een ‘originele’ editie, in die zin dat er geen sprake meer is van een ‘groot’ of ‘klein’ Salon ...

Christophe Dubon, vertegenwoordiger van automobielfederatie Febiac: “Normaal was 2022 het jaar van de bedrijfsvoertuigen. Maar gezien de omstandigheden en ter gelegenheid van deze 100ste editie hebben we beslist om niemand uit te sluiten.” Het staat de merken dus vrij om auto's, bedrijfsvoertuigen of zelfs motoren te presenteren op hun stands. Maar voor alle duidelijkheid: er zullen geen aparte paleizen zijn voor motoren, ‘dream cars’, bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens.

Auto van het jaar in Brussel
Traditioneel wordt de “Europese auto van het jaar” bekendgemaakt op het Salon van Genève tijdens de maand maart. Alleen is dat salon nu al voor het derde opeenvolgende jaar geannuleerd en vindt de volgende editie eind dit jaar plaats … in Qatar.
Er moest dus een nieuwe locatie gevonden worden voor de bekendmaking, en deze keer valt die eer Brussel te beurt. Uit de 45 deelnemende modellen selecteerde de jury, die bestaat uit autojournalisten uit 22 Europese landen, een shortlist met acht kanshebbers: vijf elektrische modellen (de VW ID.Buzz, de Jeep Avenger, de Nissan Ariya en de tweeling Toyota bZ4X / Subaru Solterra), de Kia Niro (elektrisch en plug-in) en twee Franse hybrides: de Peugeot 408 en de Renault Austral. Wie wordt de winnaar? Dat komen we te weten op 13 januari!
Data en openingstijden
- Van zaterdag 14 tot zondag 22 januari, van 10 tot 19 uur
- Nocturnes tot 22 uur: maandag 16 en vrijdag 20 januari
- Ceremonie Car of the Year: vrijdag 13 januari om 12.30 uur
- Openingsceremonie: vrijdag 13 januari om 14.30 uur
- Avant-première & Opening night: vrijdag 13 januari van 15 tot 23 uur

Tarieven
- Online voorverkoop tot 13 januari 2023
- Gewone toegang (vanaf 16 jaar): € 12,5 (€ 15 vanaf 14/01)
- Kinderen (6 tot 15 jaar): € 7,50 (€ 10 vanaf 14/01)
- Kinderen (0 tot 5 jaar): gratis
- Avant-première & Opening night: € 60 (parking inbegrepen – beperkt aantal plaatsen)
- Parking C (10.000 parkeerplaatsen): € 10
Openbaar vervoer: tramlijn 7 en metrolijn 6 (halte Heizel)
Online tickets en informatie: www.autosalon.be
Aanwezige automerken
Dit zijn alle merken die dit jaar present tekenen op het Salon:
Paleis 5
- Abarth, Alfa Romeo, Alpine, Citroën, DS, Dacia, Fiat, Jeep, Lotus, Maserati, Opel, Peugeot, Renault
Paleis 6
- Ford, Honda, Hyundai, Isuzu, Maxus, Mazda, MG, Polestar, SsangYong, Suzuki, Tesla
Paleis 7
- BMW, BYD, Kia, Lexus, MINI, Nissan, Subaru, Toyota
Paleis 9
- Aiways, BAIC, DFSK, Dodge, Seres
Paleis 11
- Audi, Bentley, Bugatti, Cupra, Lamborghini, Microlino, Porsche, Seat, Skoda, Rimac, VW, VW Commercial Vehicles
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.