Dit jaar wordt in Brussel een 'Auto Show' gehouden in plaats van het traditionele Autosalon. Verwacht je aan een evenement dat vooral spectaculair wil zijn.
De autowereld is voortdurend in beweging, net als onze samenleving. Het Autosalon van Brussel is geen uitzondering op die regel. Er komt dit jaar wel een editie, maar niets zal zijn ‘zoals vroeger’. Een woordje uitleg …
In mei 2023 maakte Febiac (de vertegenwoordiger van de autosector in België) bekend dat het traditionele Autosalon van Brussel in januari 2024 niet doorgaat. Een zware klap voor een evenement dat sinds 1902 al 100 keer in Brussel georganiseerd werd!
Autoconstructeurs (en importeurs in ons land) plaatsen wel al enkele jaren vraagtekens bij de rentabiliteit en levensvatbaarheid van dergelijke evenementen. Een paar grote merken, zoals Volvo, bleven er weg, zelfs in het buitenland. Legendarische autosalons zoals Genève, Frankfurt en Parijs kregen allemaal met soortgelijke tegenslagen te maken.
Het einde voor het Autosalon van Brussel?
Niet echt. Een paar weken na de mededeling van Febiac kondigde het Nederlandse bedrijf 402 Automotive namelijk aan van 17 tot 24 januari een ‘Autoshow’ te willen organiseren in plaats van het traditionele Salon ... 402 Automotive werpt zich op als leider op het gebied van auto-evenementen in Nederland en daarbuiten.
Vergeet dus maar de grote en kleine salons in de stijl van Febiac. Dit is een evenement dat vooral spektakel wil bieden en ongetwijfeld veel minder gericht is op nieuwe auto's die op traditionele salons getoond worden.
Wat mogen we verwachten?
De organisator belooft een ‘catwalk’ in hal 5, met een podium van meer dan 100 meter lang waar je de nieuwste creaties kan bewonderen ... Hij vermeldt echter niet welke merken aanwezig zullen zijn. Wat wel zeker is, is dat bezoekers supercars als Pagani, Bugatti en Koenigsegg van heel dichtbij kunnen zien, maar ook ... influencers als de Engelse ‘Shmee150’, de Nederlander Enzo Knol en onze landgenoot POG.
Dit evenement, de ‘Brussels Auto Show’, is ook een gelegenheid om over mobiliteit in het algemeen te praten. Zo is er op donderdag het Congres Laadinfra en op de openingsdag de Automobility Summit. Meer informatie vind je op de website van de organisator.
Tickets voor volwassenen: € 17,50 online (€ 25 aan de ingang)
Een minisalon van Febiac?
De officiële vertegenwoordiger van de autosector staat niet te springen om commentaar te geven op het door 402 Automotive aangekondigde evenement. Woordvoerder Christophe Dubon wijst er eenvoudigweg op dat het wegvallen van het Autosalon dit jaar niets zegt over de toekomst. “Als onze leden in 2025 een salon willen organiseren, zijn we uiteraard bereid om de uitdaging aan te gaan.”
Voorlopig heeft Febiac wel al aangekondigd een groot auto-evenement te organiseren: de Automotive eMotion Summit. Maar dit evenement, dat plaatsvindt van 20 tot 22 februari in de Skyhall van de luchthaven van Zaventem, focust vooral op de automobielsector in zijn geheel. Officiële instellingen, Belgische en Europese overheden, zullen er zich samen met de wereld van fleet en B2B buigen over tal van onderwerpen die verband houden met deze belangrijke sector. En laten we niet vergeten dat 2024 een verkiezingsjaar is, dus iedereen wil zijn stem laten horen!

Meest recente artikelen
Calabrië is niet zomaar een bestemming, maar een ervaring
Partnerinfo - Calabrië is geen plek die je louter bezoekt, het is een ervaring die begint nog voor je er voet aan land zet. Deze zuidelijke regio van Italië intrigeert met zijn vele verhalen, legendes en eeuwenoude tradities en dat prikkelt om je koffers te pakken, toch?
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.