Image
De nieuwe Renault Espace staat garant voor uiterst aangename ritten. Het model is geen monovolume meer, maar blijft wel een echte gezinswagen.

Na een generatie die een moeilijke spreidstand probeerde tussen heden en verleden, maakt de nieuwe Renault Espace een duidelijke keuze. Voortaan is het model een echte SUV. Maar is dit ook een Espace?

Renault Espace
Het design verschilt dag en nacht met dat van z’n voorganger.


Als we op de vormgeving afgaan, zien we eerder een Austral XL. Zelf vinden we dat trouwens een troef, want dankzij de langere achterzijde is het model eigenlijk beter in balans dan de echte Austral. De proporties komen overigens nog beter tot hun recht als je kiest voor een koetswerk in een lichte kleur. In die mate zelfs dat deze nochtans grote wagen er plots heel gestroomlijnd gaat uitzien. Met 4,72 meter is de nieuwe Espace ook wel 14 cm korter dan zijn voorganger, dus dat speelt eveneens een rol.

Toch slaagt Renault erin om plaats te bieden aan 7 inzittenden (gratis optie), zodat de aantrekkingskracht van het model als wagen voor grote gezinnen behouden blijft. Maar eerlijk is eerlijk: de twee zitplaatsen in de koffer zijn vooral bedoeld voor kinderen. Als je de optie in kwestie aanvinkt, daalt het uitstekende basisvolume van 581 liter bovendien tot een iets minder riante 477 liter. De klapstoeltjes zijn helaas niet verwijderbaar en happen een stevige 100 liter uit de kofferruimte.


Al bij al verrassend dynamisch

Objectief gezien hebben de inzittenden van de nieuwe Renault Espace eigenlijk niet minder ruimte dan in de grootste voorgaande generaties als alle plaatsen ingenomen zijn. Alleen biedt een SUV niet hetzelfde ruimtegevoel als een echte monovolume. Onderschat dat effect trouwens niet: wie ooit een 'echte' Espace gehad heeft, zal het duidelijk merken.

De Franse constructeur biedt de nieuwe Espace alleen aan met een hybride aandrijflijn van 200 pk (driecilinder turbobenzine, 1.2 liter), wat vrij nipt kan lijken voor een wagen van deze omvang. Maar dankzij de elektromotor van 70 pk en de elektrische starter-alternator kwijt de 1.2 zich prima van zijn taak.

Onderweg kunnen we enkel lovend zijn over het onderstel van de Espace: comfortabel, doeltreffend, wendbaar (zeker met de optionele meesturende achterwielen), opvallend licht (nauwelijks 1.600 kg) en ga zo maar door. Als we op een leuk kronkelbaantje het tempo wat de hoogte in jagen, worden onze verwachtingen zelfs overtroffen. Rijden met deze grote nieuwe Renault is dan ook allerminst een straf. Basisprijs: 43.900 euro, wat volgens ons zeker niet overdreven is voor een dergelijke wagen.

Renault Espace
Het beperkte gewicht zorgt voor extra rijplezier.


De Renault Espace Hybride 200 in een notendop

  • Motor: driecilinder turbobenzine; hybride; 1199 cm³; 200 pk - 400 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: multimode-automaat
  • L/b/h (mm): 4.722/2.083/1.645
  • Leeggewicht (kg): 1.619 (7 pl.)
  • Koffervolume (l): 477 – 1.714 (7 pl.)
  • Tankinhoud (l): onbekend
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 8,8
  • Topsnelheid (km/u): 175
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 4,6
  • CO2-uitstoot (g/km): 104
  • Prijs (€): 43.900

Troeven

  • Duidelijk aanwezig rijplezier
  • Zuinige hybride motor
  • Beperkt gewicht
  • Ruimte? Jazeker.

Minpunten

  • Ruimtegevoel? Nee.
  • Geen verwijderbare stoelen
  • Reactiesnelheid van de motor bij dynamisch rijden
  • Panoramisch dak (optie) zonder zonnewering

Andere automodellen ontdekken? Lees hier alle autotests van Touring.