Na een generatie die een moeilijke spreidstand probeerde tussen heden en verleden, maakt de nieuwe Renault Espace een duidelijke keuze. Voortaan is het model een echte SUV. Maar is dit ook een Espace?
Als we op de vormgeving afgaan, zien we eerder een Austral XL. Zelf vinden we dat trouwens een troef, want dankzij de langere achterzijde is het model eigenlijk beter in balans dan de echte Austral. De proporties komen overigens nog beter tot hun recht als je kiest voor een koetswerk in een lichte kleur. In die mate zelfs dat deze nochtans grote wagen er plots heel gestroomlijnd gaat uitzien. Met 4,72 meter is de nieuwe Espace ook wel 14 cm korter dan zijn voorganger, dus dat speelt eveneens een rol.
Toch slaagt Renault erin om plaats te bieden aan 7 inzittenden (gratis optie), zodat de aantrekkingskracht van het model als wagen voor grote gezinnen behouden blijft. Maar eerlijk is eerlijk: de twee zitplaatsen in de koffer zijn vooral bedoeld voor kinderen. Als je de optie in kwestie aanvinkt, daalt het uitstekende basisvolume van 581 liter bovendien tot een iets minder riante 477 liter. De klapstoeltjes zijn helaas niet verwijderbaar en happen een stevige 100 liter uit de kofferruimte.
Al bij al verrassend dynamisch
Objectief gezien hebben de inzittenden van de nieuwe Renault Espace eigenlijk niet minder ruimte dan in de grootste voorgaande generaties als alle plaatsen ingenomen zijn. Alleen biedt een SUV niet hetzelfde ruimtegevoel als een echte monovolume. Onderschat dat effect trouwens niet: wie ooit een 'echte' Espace gehad heeft, zal het duidelijk merken.
De Franse constructeur biedt de nieuwe Espace alleen aan met een hybride aandrijflijn van 200 pk (driecilinder turbobenzine, 1.2 liter), wat vrij nipt kan lijken voor een wagen van deze omvang. Maar dankzij de elektromotor van 70 pk en de elektrische starter-alternator kwijt de 1.2 zich prima van zijn taak.
Onderweg kunnen we enkel lovend zijn over het onderstel van de Espace: comfortabel, doeltreffend, wendbaar (zeker met de optionele meesturende achterwielen), opvallend licht (nauwelijks 1.600 kg) en ga zo maar door. Als we op een leuk kronkelbaantje het tempo wat de hoogte in jagen, worden onze verwachtingen zelfs overtroffen. Rijden met deze grote nieuwe Renault is dan ook allerminst een straf. Basisprijs: 43.900 euro, wat volgens ons zeker niet overdreven is voor een dergelijke wagen.
De Renault Espace Hybride 200 in een notendop
- Motor: driecilinder turbobenzine; hybride; 1199 cm³; 200 pk - 400 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: multimode-automaat
- L/b/h (mm): 4.722/2.083/1.645
- Leeggewicht (kg): 1.619 (7 pl.)
- Koffervolume (l): 477 – 1.714 (7 pl.)
- Tankinhoud (l): onbekend
- 0 tot 100 km/u (sec.): 8,8
- Topsnelheid (km/u): 175
- Gemengd verbruik (l/100 km): 4,6
- CO2-uitstoot (g/km): 104
- Prijs (€): 43.900
Troeven
- Duidelijk aanwezig rijplezier
- Zuinige hybride motor
- Beperkt gewicht
- Ruimte? Jazeker.
Minpunten
- Ruimtegevoel? Nee.
- Geen verwijderbare stoelen
- Reactiesnelheid van de motor bij dynamisch rijden
- Panoramisch dak (optie) zonder zonnewering
Andere automodellen ontdekken? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Winterbanden: wanneer moet je eraan denken?
Même si les saisons ne sont plus aussi marquées, nous vous conseillons le passage aux pneus hiver. En fait, dès que la température passe sous les 7 degrés.
Elektrische auto: bereid hem goed voor op de winter
Winterse temperaturen zorgen ervoor dat de batterijcapaciteit van je elektrische auto afneemt. Zo kan je de situatie verhelpen.
Veilig op de fiets of bromfiets in de winter
Vous vous déplacez en deux-roues en hiver? Voici nos conseils en matière de style de conduite, d’équipement et de règles de circulation pour rouler dans des conditions hivernales en toute sécurité.
Sneeuwkettingen: wat is er allemaal op de markt?
Hoewel sneeuwkettingen in ons land niet verplicht zijn, zijn ze dat in veel bergregio's wel. Maar welke soorten zijn er allemaal, en hoe maak je je keuze?
Winter: hoe ontdooi je makkelijk je voorruit?
Je voorruit ijsvrij maken op een koude ochtend in de winter is niet bepaald een pretje. Maar als je deze tips volgt, ben je er veel sneller vanaf!
Winter: vermijd slippertjes in moeilijke omstandigheden
Panikeer je in de winter bij het zien van de eerste sneeuwvlokken op de weg? Deze tips geven je genoeg oplossingen om je angst te verlichten.