Nu de verkoop van e-bikes al jaren in de lift zit, steken fabrikanten een tandje bij om hun tweewielers van elkaar te onderscheiden. Zo ontstaan er verschillende deelsegmenten binnen het e-bike aanbod. Zoals design stadsfietsen bijvoorbeeld. En daarin spelen de lage landen een hoofdrol. Klaar voor een ouderwetse België-Nederland tussen de Cowboy 3 en de Vanmoof S3?
De protagonisten in deze strijd gaan respectievelijk als Cowboy en VanMoof door het leven. De eerste is Belgisch en jong. Cowboy bestaat nog maar sinds 2017 en heeft zijn eerste e-bike vanuit het niets ontworpen. Ze gaan er bij Cowboy prat op dat het een op en top Belgisch/Europees product is. Lees: het design gebeurt in België, de uiteindelijke productie binnen Europa. Het hier geteste model is versie 3, wat je moet interpreteren als de derde evolutie van de oorspronkelijke Cowboy.
Bij VanMoof bouwen ze al langer fietsen. Pardon, designfietsen. Meer bepaald sinds 2009. In 2014 zag de eerste elektrische VanMoof het levenslicht in Amsterdam. Het valt trouwens op dat het hier geteste S3-model radicaal goedkoper is dan zijn voorgangers. Niet zomaar een evolutie dus, maar eerder een revolutie.
Onderweg kregen we regelmatig de opmerking dat ze wel erg op elkaar lijken. “Zijn het gewoon twee verschillende kleuren? Of is het een ander model van hetzelfde merk”, hoorden we weleens zeggen. De praktijk heeft ons echter geleerd dat schijn bedriegt. Ze lijken misschien wat op elkaar, maar ze zijn o zo verschillend. Daarom vergelijken we ze in een ouderwetse België-Nederland stijl. Klaar voor de aftrap?
Cowboy gaat voor minimalisme
Je hoeft niet lang te kijken naar de twee fietsen om vast te stellen wat de geestelijke vaders van deze tweewielers voor ogen hadden: het ontwerp terugbrengen naar de essentie. Twee wielen en trappers, een stuur, een zadel en een reeks buizen die alles met elkaar verbinden.
Bij VanMoof voel je dat er een knipoog gemaakt wordt naar het verleden. Let op zijn ronde buizen, het glooiende stuur, het retro-zadel, ... De Cowboy gaat resoluut voor strakkere hoeken en rechte lijnen – let even op het smalle stuur. Het zijn stuk voor stuk fietsen waar je mee gezien wil worden, als je wil opvallen tenminste. Want daar mag je wel vanuit gaan: dat je bekijks zal hebben.
Wie mooi wil zijn moet echter ook een beetje lijden, en dat geldt ook voor liefhebbers van minimalistische e-bikes. Vergeet een bagagedrager (wel in optie bij de VanMoof) of vering. De Cowboy gaat zelfs zo ver dat een staander optioneel is. De fietsbel wordt wel meegeleverd, maar je moet ze zelf monteren. Alsof Cowboy wil zeggen: “Wil je ons strak design naar de verdoemenis helpen met een fietsbel, dan doe je maar.”
Waarop ik bedenk dat zo’n fietsbel wel verplicht is (en verdomd handig), dus daar hadden ze op de tekentafel rekening mee moeten houden. Wat VanMoof dan ook gedaan heeft: de statische Nederlander heeft een elektronische claxon die je kan laten klinken als ... een fietsbel! Het feit dat ze standaard ook een staander én fietsslot (met de voet bediend) voorzien, doet de balans op dit vlak toch kantelen in het voordeel van onze noorderburen.
België – Nederland: 0-1
VanMoof zet je rechtop
Wie de twee fietsen naast elkaar zet en een beetje oog heeft voor geometrie, merkt op dat de tweewielers wel degelijk verschillen. De Cowboy lijkt compacter, met zijn kleinere wielen en een lagere horizontale buis. Het grootste verschil zit ‘m in het stuur: dat staat bij de Cowboy een flink stuk vooruit en is vooral erg smal. Bij de VanMoof loopt het breder uit en op het einde iets naar de rijder toe.
Dat vertaalt zich in een heel andere zithouding – meer rechtop, met een gevoel van controle. Terwijl je op de Cowboy meer vooruit hangt, sportiever zit en als het ware uitgenodigd wordt om er flink tegenaan te gaan. Ook bij het insturen is het verschil groot: de Cowboy valt als vanzelf in de bocht, wat aanvankelijk een beetje nerveus aanvoelt. Maar eens je daaraan gewend bent, levert het wel intenser rijplezier op. De VanMoof is op dat vlak een neutralere allemansvriend. Je overschouwt het verkeer vanuit de hoogte en neemt er relaxed aan deel.
Op luxueus comfort hoef je niet te rekenen, op geen van beide fietsen: de enige vorm van vering en schokdemping zit in het zadel en de banden. Hoe harder je die laatste zet, hoe beter je de staat van het wegdek zal kunnen beoordelen. Lees: zet de bandendruk een beetje lager als je vindt dat deze fietsen te spartaans aanvoelen.
Wie op deze criteria de bovenhand haalt, is een persoonlijke kwestie. Wij vielen uiteindelijk voor het intensere rijplezier op de Cowboy. Wat de volgende nieuwe tussenstand oplevert:
België – Nederland: 1:1
Cowboy biedt intenser rijplezier
Wie een blik werpt op het stuur en het achterwiel, zal merken dat er geen versnellingen voorzien zijn. Wellicht onder impuls van de designers in hun eindeloos streven naar less is more. Toch hebben beide merken een oplossing gevonden om makkelijk met de fiets te vertrekken en op hogere snelheid niet als een gek te moeten trappen.
De Cowboy werkt met een ingebouwde koppelsensor die de mate van ondersteuning laat variëren afhankelijk van de druk die op de pedalen gezet wordt. Concreet: je vertrekt vanuit stilstand aan een groen licht en zet je lichaamsgewicht op de pedalen. De koppelsensor voelt dat er een grotere kracht overwonnen moet worden en levert een maximum aan trapondersteuning. Gevolg: je raakt vanuit stilstand vlot weg, ook al maak je weinig omwentelingen. Een keer op snelheid daalt de mate van ondersteuning en draai je natuurlijk vlot rond.
VanMoof voorziet een viertal versnellingsverhoudingen (die je in de app kan afstellen, zie verder), maar vraagt aan de bestuurder geen handelingen. Beschouw het als een automatische versnellingsbak die afhankelijk van je snelheid en trapfrequentie steeds op zoek gaat naar de juiste verhouding.
Dat lukt in de praktijk best aardig, al is het soms even schrikken als de fiets met een luide klak een stukje doorschiet. Met name wanneer je met een hoge snelheid stevig op de pedalen drukt, wil de VanMoof dat af en toe weleens doen. We sluiten af met een leuke gimmick: de boost-knop aan de rechterkant van het stuur. Die geeft tijdelijk wat extra power, om (even) een wielertoerist voor te blijven bijvoorbeeld.
Op dit vlak waren we (verschillende testpersonen) unaniem: de Cowboy biedt met zijn koppelsensor en naadloze trapondersteuning en versnelling het aangenaamste rijgevoel.
België-Nederland: 2-1
VanMoof wint op gebruiksgemak
We zijn het onderwerp wat uit de weg gegaan, maar je kan er niet omheen. Zowel de Cowboy als de VanMoof wil dikke vriendjes worden met je smartphone. Beide merken hebben hun eigen app die je moet installeren om je fiets ten volle te gebruiken. Al kan je zowel de Cowboy als de VanMoof ondertussen ook gebruiken zonder tussenkomst van de app en dus je smartphone. Dat was aanvankelijk niet het geval, waardoor een lege smartphone ook meteen geen fiets betekende.
Bij de Cowboy moet je de uitneembare batterij even loskoppelen met het sleuteltje en ze binnen de 20 seconden weer vastklikken. Dan kan je de fiets starten zonder tussenkomst van de app. Bij VanMoof is het iets handiger geregeld. Die tweewieler zet zichzelf aan als je op een drukknop een zelfgekozen sequentie indrukt. Kort-kort-lang bijvoorbeeld. Klinkt ingewikkeld, maar in de praktijk valt het aardig mee. Op dit vlak scoort de VanMoof dus beter.
Anders is het gesteld met de batterij van de VanMoof: die is niet uitneembaar, wat betekent dat je de fiets enkel kan opladen op plaatsen waar een stopcontact voorzien is. En da’s minder handig als je bijvoorbeeld in een appartement woont en gebruik moet maken van een gemeenschappelijke fietsenstalling. De batterij van de Cowboy haal je er in een handomdraai uit en je laadt ze probleemloos op in je woning of tijdens een langere rit bij een tussenstop. Handig!
Toch schatten we het dagdagelijks gebruiksgemak van de VanMoof iets hoger in. Je kan de fiets dankzij de uitklapbare standaard makkelijker parkeren, zet ’m met je voet ook meteen op slot en rijdt na een tussenstop makkelijker weg met enkele drukken op de knop. Je kan de S3 bovendien uitrusten met een bagagedrager achteraan en een fietsmand vooraan. Nieuwe tussenstand:
België – Nederland: 2-2
Cowboy heeft betere app
Zoals we al zeiden, haal je het meeste uit deze geconnecteerde fietsen als je ook gebruikmaakt van de bijhorende apps. Om het licht aan of uit te zetten, de mate van trapondersteuning en schakelmomenten af te stellen, te navigeren van A naar B, je fiets terug te vinden als je niet meer weet waar je hem geparkeerd hebt – of erger: wanneer iemand ermee aan de haal is gegaan.
En omdat de apps regelmatig updates krijgen, evolueert de functionaliteit voortdurend. Zo voegde Cowboy onlangs nog ongeval-detectie toe: wanneer je met de fiets valt, wordt er automatisch een noodnummer verwittigd. Of wat dacht je van de navigatie-optie om niet te kiezen voor de snelste of kortste route, maar wel de route met de beste luchtkwaliteit? Weg van vervuilend autoverkeer dus.
Het zijn leuke gimmicks, en het voordeel gaat hier naar de Cowboy omdat de app in de praktijk net iets intuïtiever te bedienen bleek.
België-Nederland: 3-2
Kostprijs Cowboy en VanMoof
Beide fietsen worden verkocht van fabriek aan consument. Je vindt ze met andere woorden niet bij de fietsenhandelaar om de hoek, maar op het internet. Je kan op het web wel een proefrit vragen om het rijgevoel te ervaren. En omdat het om verkoop op afstand gaat, heb je in principe ook recht op ruilen.
De VanMoof S3 wordt vanaf 1.998 euro bij je thuis geleverd. Hij is verkrijgbaar in twee kleuren (lichtgrijs zoals op de foto’s of zwart), is voorzien van spatborden en een staander en kan tegen een meerprijs uitgerust worden met een voordrager (€ 99), een bagagedrager achteraan (€ 59) en fietstassen (€ 39 of € 59 voor de kleine of grote versie). De Cowboy wisselt van eigenaar voor 2.290 euro of 2.379 euro mét (sterk aanbevolen) spatborden. Da’s dus een flink stuk duurder.
Om je in te dekken tegen diefstal, onderhoud en eventuele herstellingen bieden beide merken ook verzekering en servicepakketten aan. Bij VanMoof kan je opteren voor contracten van 3 jaar voor diefstal (€ 290), onderhoud (€ 290) of een combinatie van beide (€ 490). Bij Cowboy betaal je respectievelijk € 96 en € 120 per jaar voor service en verzekering, waarbij de laatste ook schade dekt. Een soort omniumverzekering dus.
We gaan er even van uit dat je voor de meest complete bescherming en service kiest gedurende drie jaar. Dan kom je in het geval van de VanMoof weg met een budget van net geen 2.500 euro. Wil je een Cowboy met spatborden (echt doen!), dan moet je rekenen op 2.739 euro voor drie jaar rijplezier en gemoedsrust. Een prijsverschil van zo’n 10% in het voordeel van de Nederlander …
Eindstand: België – Nederland: 3-3
De consument wint
Hoewel deze fietsen op het eerste gezicht erg op elkaar lijken, zijn ze best wel verschillend. Welke van de twee het best aansluit bij jouw behoeften, is een persoonlijke keuze. Val je voor de intense rijsensatie tijdens langere fietstochten en de sportievere insteek van de Cowboy, en neem je de praktische ongemakken er voor lief bij?
Of val je voor de relaxte houding op de VanMoof tijdens een sporadische stadsrit en hecht je belang aan het iets hogere gebruiksgemak? Aan jou de keuze. Weet dat je met beide fietsen erg degelijke tweewielers in huis haalt die je tonnen rijplezier zullen opleveren én nieuwsgierige blikken. Bereid je voor op een vragenvuur van omstaanders. Want noch met de Cowboy noch met de VanMoof rij je onopgemerkt naar de bakker.
Goed om weten: Pech, lekke band, ongeval of vandalisme? Met Touring Bike geraak je altijd weer thuis. Elektrische of gewone fiets, het maakt niet uit. En zelfs als je fiets het laat afweten nog voor je thuis vertrekt, kan je beroep doen op onze unieke fietsbijstand.
Technische fiche Cowboy 3
Motor: 250 W achterwielmotor met koppel- en snelheidssensor voor traploos variabele ondersteuning.
Batterij: 360 W, verwijderbaar met sleutel, 2,4 kg.
Opladen: Oplaadtijd 3,5 uur.
Autonomie: Fabrikant: tot 70 km; praktijktests 60-80 km
Rijwielgedeelte: Aluminium frame; 27,5" lichte aluminium wielen, hydraulische schijfremmen voor en achter, carbon tandriem.
Gewicht: 16,9 kg.
Prijs: € 2.379 (€ 2.290 zonder spatborden).
Verkoopkanaal: Direct op www.cowboy.com; thuislevering; 2 jaar garantie; 30 dagen proeftijd.
Testritten: Boekbaar in 13 verschillende steden verspreid over België, mét persoonlijke introductie door een Cowboy-specialist.
Technische fiche VanMoof S3
Motor: 250 W voorwielmotor, vier ondersteuningsniveaus, turboboost met knop aan het stuur.
Batterij: LG 504 W, enkel verwijderbaar voor onderhoud.
Opladen: 36V 4A, oplaadtijd 4 uur.
Autonomie: Fabrikant: 60 - 150 km; praktijktests > 70 km
Rijwielgedeelte: Aluminium frame; 28" RVS-wielen, verstelbaar stuur, hydraulische schijfremmen voor en achter, ketting met automatische spanner.
Gewicht: 21 kg.
Prijs: € 1.998.
Verkoopkanaal: Direct op www.vanmoof.com; thuislevering; 2 jaar garantie; 30 dagen proeftijd.
Testritten: Voorlopig enkel in Amsterdam. Voor eventuele pop-up stores check www.vanmoof.com.
Meest recente artikelen
Autovrije Zondag in Brussel: Touring checkt jouw fiets
Autovrije Zondag in Brussel staat garant voor een unieke kijk op onze hoofdstad. Wie met de fiets komt, kan 'm laten checken bij Touring. Afspraak op 22/9.
Wat gaan we doen vandaag? Tips voor dagtrips met kids
En, wat gaan we doen vandaag?’ Dat is dé vraag die kinderen de komende twee maanden meermaals zullen stellen. Als je als ouder om ideetjes en tips verlegen zit, hou dan dit lijstje goed bij.
Op culinaire ontdekkingstocht in Slovenië
La Slovénie n'est pas seulement une destination de choix pour les amoureux de la nature et les vacanciers actifs, mais aussi pour les gastronomes.
Onze B2B-klanten aan het woord: Touring trekt eerste lessen uit zomer 2024
Heel het jaar door volgt Touring de reacties van zijn B2B-klanten op de voet. Zo blijven we onze diensten verbeteren om beter in te spelen op hun behoeften.
Week van de Mobiliteit: de belangrijkste evenementen op een rij
De Week van de Mobiliteit vindt dit jaar plaats van 16 tot 22 september. Een overzicht van de belangrijkste evenementen in Wallonië, Brussel en Vlaanderen.
Een ongeval of panne in Wallonië? Bel 112, en Touring is onderweg!
Sta je in panne of heb je een ongeval gehad op het Waalse snelwegennetwerk? Dan moet je sinds 2 januari het noodnummer 112 bellen, ook als je lid bent van Touring. Op die manier wordt er zo snel mogelijk een takelwagen gestuurd. Een woordje uitleg ...