Honda heeft een rijke geschiedenis in het sport-touring segment, maar de voorbije jaren was er geen enkel model in het gamma waarmee ’s werelds grootse motorfabrikant zich kon meten met de concurrentie. Nu, die concurrentie is te tellen op de vingers van één hand van een arbeider uit de houtzagerij. Misschien is de komst van de NT1100 dus niet alleen goed voor Honda, maar ook voor de klasse op zich?

Geen nieuwe Pan
De vraag die Honda de voorbije jaren wellicht het meest moest beantwoorden, is ‘wanneer komt die nieuwe Pan European er’? Wel, daar is nu dus een antwoord op: hij komt er niet, maar wel deze Honda NT1100. Een tweeclinder, met het hart en het frame van de Africa Twin en een focus op touren en aandacht voor sportiviteit. Een Gran Turismo dus. En een motor die ons tijdens deze test verraste door zijn stuurkwaliteiten. Indrukwekkend hoe goed deze NT1100 stuurt. Precies en verrassend licht. Het past helemaal in het plaatje van de gebruiksvriendelijkheid die Honda wil meegeven aan deze motor.

Bekend blok
Nu, gebruiksvriendelijkheid is één ding, het mag nooit uitmonden in saaiheid. Dat is hier gelukkig niet het geval. Het blok wordt met exact hetzelfde vermogen (104 pk) overgenomen uit de Africa Twin, maar er zit wel wat variatie op de rijmodi en ook het DCT is verder ontwikkeld; noem het met wat goede wil DCT 2.0. De schakelacties verlopen nog soepeler, zodat een passagier niet eens zal merken dat er geschakeld wordt. Tenminste als je kiest voor dit optionele systeem, want klassiek schakelen is natuurlijk ook nog een optie. Eentje die trouwens 1.200 euro goedkoper is dan de versie met DCT.

Toegankelijk
De NT1100 mag dan wel de honger stillen van wie wachtte op een nieuwe Pan, hij is meer dan dat. En bijgevolg ook meer dan een opvolger van de VFR1200, Crossrunner, Crosstourer of beide Deauville-varianten. Gewoon omdat dit een motor is die alles biedt wat een sport-tourer anno 2022 moet bieden. Een bijzonder compleet elektronicapakket met daarin vijf rijmodi, instelbare motorrem en tractiecontrole en in het geval van onze testmotor ook een DCT met keuze uit vier verschillende schakelkarakters.
Complete uitrusting
Standaard gooit Honda daar ook nog handvatverwarming, een middenbok, usb-contactpunten en compatibiliteit met CarPlay of Android bij. De NT is geen evolutie van een van de al dan niet illustere voorgangers, maar een motor die voldoet aan de hoge eisen die je aan een moderne sport-tourer mag stellen. Met comfort en rijgemak hoog in het vaandel, maar net zo goed met sportieve kwaliteiten die ervoor zorgen dat rijden met de NT niet alleen gemakkelijk is, maar ook gewoon fun.

Gedeelde basis
Met het frame en het blok die nagenoeg identiek zijn aan wat we op de CRF1100L Africa Twin terugvinden, kan je de motor natuurlijk niet compleet nieuw noemen. Hoeft ook niet, want alles heeft zijn deugdelijkheid al bewezen op Honda’s adventure-tourer en werken vanop een gedeeld platform helpt ook de prijs drukken. Zo is de NT zelfs iets goedkoper dan de AT en toch krijg je standaard meer.
Honda nam ook de bediening over van de Africa Twin en uit ervaring weten we dat het altijd even wennen is. Op de linker stuurhelft zitten maar liefst dertien knoppen (als je voor DCT kiest), en daar moet je even wegwijs in geraken. Het voelt initieel als een nadeel aan, maar het is een kwestie van gewenning. Je raakt snel vertrouwd met de bediening op de NT en daarna is er geen vuiltje meer aan de lucht.

Instant vertrouwen
Al rijdend wekt de Honda NT1100 instant vertrouwen op. Het blok kennen we ondertussen, maar het is goed om vast te stellen dat het net zo goed past in dit sport-touring concept als in een adventure. Heerlijk romige kracht onderin, sportieve punch in het middengebied en een vermogen dat nog aardig lang doorloopt. Wie sportief wil rijden, zal vaststellen dat dit op de NT1100 beter lukt dan op de Africa Twin. Kortere veerwegen zorgen ervoor dat je minder duikt bij het remmen naar de bocht. In combinatie met de 17-inchwielen resulteert dat in een heerlijk stuurgedrag en een uitstekende stabiliteit. We zagen dat de voorrijder op een Africa Twin veel meer wiegbewegingen te verwerken kreeg en minder stabiel naar de bochten reed dan wij. Zolang er geen onverharde ondergrond onder je wielen schuift, is de NT1100 de betere van de Africa Twin.

Bescherming
Als het lang rechtdoor gaat, toont de windbescherming zijn nut. Onze Spaanse collega’s, die een dag voor ons de test deden, kregen een pak regen over zich heen. Ze lieten weten dat buiten de hielen, het ganse lichaam letterlijk uit de wind gezet wordt. En dus ook beschermd is tegen opspattend water. Honda gebruikt daarvoor extra windgeleiders onder het windscherm en aan de benen. Dat windscherm is alleen instelbaar in stilstand, wat Honda ziet als een extra veiligheid. ’t Is maar hoe je het bekijkt.
In de praktijk stelden we hoe dan ook vast dat eens je de stand van het windscherm gekozen hebt, je er niks meer aan verandert. Wij kozen de op één na laagste stand en dat bleek zelfs op de snelweg prima. Tenzij je een lange rit naar het zuiden of een andere windstreek plant, zal je zelden raken aan de hoogte en de hoek van het scherm.

Handig
De extra windgeleiders vallen niet op in het strakke design van de Honda NT1100. De koffers zijn goed in het geheel verwerkt, wat ervoor zorgt dat de Honda achteraan amper 91 cm breed is. Een helm kan je er niet in kwijt, maar los daarvan is de opbergruimte best groot. Dat betekent meteen ook dat je de NT1100 vlot kan gebruiken als woon-werk motorfiets. Niet alleen een stuk smaller dan je doorsnee adventure met aluminium koffers, maar ook wendbaar en comfortabel.

Sportief maar comfortabel
Honda koos voor een design zonder striping of andere opvallende grafische elementen. Kniesoren zullen het saai noemen, maar als je de motor in het echt bekijkt, lijkt ‘strak’ een betere omschrijving. En strak is ook hoe de motor rijdt als je wat harder wil gaan. Sportiviteit en comfort gaan hier hand in hand, en dat is toch een beetje de essentie van wat je in een beetje Gran Turismo graag wil terugvinden. Sport en comfort in combinatie met het eerder genoemde gebruiksgemak bij dagelijkse trips, betekent dat dit een polyvalente motorfiets geworden is.

Nieuwe topper
Vertrekkend van een bekende basis, heeft Honda een motor gebouwd die werkelijk alle vakjes aanvinkt op de lijst van een moderne sport-tourer. De motor vult niet alleen een gat op in Honda’s gamma, hij voldoet ook aan de eisen die je mag stellen aan een moderne alleskunner. Elektronica, design en uitrusting staan op een hoog niveau. Honda staat bekend om motoren waarop je je snel thuis voelt en de nieuwe NT1100 knoopt helemaal aan bij die traditie.
Maar hij doet meer dan dat. Hij biedt naast de hiervoor genoemde kwaliteiten ook een meer dan gezonde portie rijplezier. En dat is uiteindelijk toch waar het bij motorrijden allemaal om draait. Het plezier van die knauw met je rechterpols. Als dat aangevuld wordt met de kwaliteiten die we hiervoor opsomden, kom je tot de vaststelling dat Honda meer gedaan heeft dan een opvolger bouwen voor een van zijn bekende modellen. Ze hebben gewoon een nieuwe topper op de markt gebracht.
Foto’s: Félix Romero, Zep Gori, Ciro Meggiolaro

Klik hier om meer te weten over de 2022 Honda NT1100 of surf naar motorprijzen.be om hem te vergelijken met zijn concurrenten.
Meest recente artikelen
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Het dagelijkse leven in Portugal
Voor je naar Portugal vertrekt, lees je best even deze weetjes over het leven daar.
Het dagelijkse leven in Frankrijk
Voor je naar Frankrijk vertrekt, is het verstandig om deze nuttige informatie na te lezen.
Alles over vignetten en tol in Zwitserland
Voertuigen tot en met 3,5 ton moeten een vignet kopen om gebruik te mogen maken van de Zwitserse autosnelwegen en autowegen. In Zwitserland zijn er ook tol- en spoorwegtunnels.
Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming
La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.
Lage-emissiezones in België: wat moet je weten?
Tout savoir sur les trois zones à faibles émissions (ZBE) en Belgique: leur localisation, les critères d'accès, les amendes, les dérogations.