Aprilia’s potige Tuono V4 1100 is een ultieme streetfighter waarmee je je duivels ook kan ontbinden op een circuit. De nieuwe Aprilia Tuono 660 is dat in zekere zin ook, maar hij is méér. Een goede combinatie tussen rijplezier en dagelijkse bruikbaarheid. Een Tuono voor iedereen?

Tuono 660: naakte allemansvriend
Aprilia lijkt met deze nieuwe 660 goed naar de doorsnee rijder te hebben gekeken om met dit verrassende eindresultaat voor de dag te komen. Deze halfnaakte twin blijft een motorfiets die zijn naam alle eer aandoet. Dit is een volbloed Tuono, en dat schept verwachtingen. Maar hij is ook gebruiksvriendelijk en betaalbaar. Een echte allemansvriend dus.

Aangepast
Met de RS660 supersport als basis onderging de Tuono de nodige aanpassingen om zijn nieuwe uitstraling te dienen. Twee motorophangpunten in plaats van drie voor meer flexibiliteit, een kleinere balhoofdhoek (23,9°), een kortere wielbasis (1.378 mm) en een kortere veerweg vooraan. Ook het stuur is aangepast ten opzichte van de RS en zorgt voor een meer rechtop rijpositie.

Zoals in de MotoGP
Met een enkele blik op de Tuono 660 zie je meteen de invloed van de MotoGP. Met dank aan de Italiaanse designers die er hun eigen touch aan gaven, zodat deze Aprilia zich toch onderscheidt van de rest. De zwartgrijze Tuono 660 met het grote Aprilia-logo aan de zijkanten is qua uiterlijk gelijkaardig aan de zilveren versie.
De goudkleurige uitvoering is visueel dan weer helemaal anders, door de afwezigheid van graphics op de zijkanten. Maar niet alleen op visueel vlak weet de Tuono zich te onderscheiden. Het mag duidelijk zijn dat deze motor ook het evenwicht vindt tussen puur plezier en dagelijkse bruikbaarheid – waar concurrenten tussen de 600 en de 900 cc dat evenwicht vaak niet vinden.

Als een visje in het water
We vatten onze tocht aan in Rome, aan hotel Villa Grazioli. Initieel leek deze route allerminst een evidente beslissing: stapvoets rijden, korte bochten, dorpspleinen, veel verkeer en voetgangers, kuilen en verkeerslichten, ... niet bepaald de omgeving om alles uit de kast te halen. Maar tijdens het rijden beseften we dat deze route wel degelijk de juiste keuze was voor deze kennismaking: het is het soort route dat je in elk land wel vindt en het soort omstandigheden waar je realistisch gezien niet onderuit kan in het leven van elke dag.
En het moet gezegd: de Tuono voelde zich ondanks zijn sportieve karakter als een vis (noem het een tonijn) in het water, ook in deze omgeving. Een ontspannen rijpositie en een comfortabele zithouding, een zadel dat voldoende steun biedt en een stuur dat de armen niet belast, dankzij een gebogen positie. Het was gezien de omstandigheden voortdurend schakelen. In het opschakelen verliep alles vlekkeloos, het terugschakelen verliep soms wat stroever.

Heerlijke prestaties
De prestaties van de motor (met ride-by-wire) zijn uitstekend. Van uiterst lage toeren gaat het blok soepel naar de middenregio, ontspannen en comfortabel. Geen horten en stoten, gewoon het onmiddellijke koppel dat de motorfiets vooruit stuwt, ongeacht de versnelling.
Je kan bijvoorbeeld rustig in derde versnelling rijden met 40 km per uur, vervolgens gas geven en moeiteloos elke bergroute beklimmen, inhalen, bochten pakken, … De prestatiecurve is indrukwekkend.
De prestaties dan: 95 pk en een koppel van 67 Nm bij 8.500 tpm, waarbij Aprilia benadrukt dat 80% van zijn koppel beschikbaar is bij 4.000 tpm, een getal dat oploopt tot 90% bij 6.250 tpm.

Ook in de stad?
We selecteerden de ‘Commute’ modus uit de drie gemakkelijk mappings die de Tuono ter beschikking stelt in het submenu Sportinstellingen. In deze omstandigheden is de ‘Commute’ stand het best, en we vragen ons zelfs af waar de andere mappings beter zouden zijn. Deze instelling bracht ons op de weg alles wat we willen. De Tuono 660 wordt trouwens gekenmerkt door een resem elektronische hulpmiddelen, waarvan Aprilia beweert dat ze de lat erg hoog hebben gelegd. Niet ten onrechte.

Genereus rijplezier
We stoppen om wat te eten en gaan op de terugweg verder met een goudkleurige Tuono. De optionele quickshifter werkt perfect, waardoor je moeiteloos kan schakelen – zowel omhoog als omlaag. De motor is krachtig en soepel in gebruik, met het karakteristieke geluid en de prestaties van de V2. De windbescherming is goed voor dit type motor en de houding is ontspannen en comfortabel. Na een dag in het zadel zijn we totaal niet moe. We hebben genoten van een dag sportief rijden in reële omstandigheden, zonder al te gekke snelheden, extremen of gevaren. De Tuono bood een genereus rijplezier.
Het is een zeer goed doordacht en ergonomisch platform, dat het niveau van zowel de sportiviteit als de bruikbaarheid in deze categorie verhoogt. Hoewel hij er agressief uitziet – en dat is een bewuste keuze van Aprilia – is de Tuono 660 in de praktijk erg vriendelijk en bruikbaar. Hij is anders dan de RS 660 en heeft net iets minder sportief potentieel, maar is anderzijds breder in gebruik en net zo opwindend.
Meer weten over de 2021 Aprilia Tuono 660? Surf dan naar de website van de importeur of vergelijk de motor met zijn concurrenten op motorprijzen.be

Technische gegevens Aprilia Tuono 660
Motor
Motortype: vloeistofgekoelde DOHC tweecilinder
Cilinderinhoud: 659 cc
Maximaal vermogen: 95 pk (70 kW) bij 10.500 tpm.
Maximaal koppel: 67 Nm bij 8.500 tpm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: aluminium dubbel buisframe
Voorvork: Kayaba 41 mm UPSD-vork met instelbare in- en uitgaande demping, 110 mm veerweg
Achterschokbreker: enkelvoudige schokdemper met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, 130 mm veerweg
Remmen voor: dubbele 320 mm schijfrem met radiaal gemonteerde Brembo-vierzuigerremklauw, ABS
Remmen achter: enkele 229 mm schijfrem met Brembo tweezuigerklauw, ABS
Voorwiel: 17” aluminium
Achterwiel: 17” aluminium
Afmetingen
Wielbasis: 1.370 mm
Zadelhoogte: 805 mm
Rijklaar gewicht: 183 kg
Tankinhoud: 15 liter
Prijs: 10.550 euro
Meest recente artikelen
Cruise met het gezin: van Amsterdam naar de Noorse fjorden
Touring a testé une croisière en famille d'Amsterdam vers la Norvège.
Van Luik naar Marche-les-Dames: op ontdekking in Terres-de-Meuse
Van Luik naar Marche-les-Dames, ontdek de nieuwe toeristische regio van Terres-de-Meuse.
Cultuur en wintersport in en om Luzern
Combiner les sports d'hiver avec un citytrip? L'idée séduit de plus en plus de voyageurs. La Suisse est la destination idéale. Grâce aux transports en commun, vous passez facilement de la ville aux pistes. Nous avons tenté l’expérience à Lucerne et aux alentours.
Met huisdieren naar de Verenigde Staten reizen
Je kunt je huisdieren zeker meenemen naar de VS, maar je moet je wel aan de regels en wetgeving houden. De regels zijn afhankelijk van het type gezelschapsdier dat je meeneemt.
Test dakkoffers: belangrijkste keuzecriteria en nuttige tips
Nous vous proposons un test approfondi de 10 coffres de toit qui nous a permis de sélectionner les meilleurs.
Koopgids dakkoffers: zo maak je de juiste keuze
De prijs van een dakkoffer kan aanzienlijk verschillen naargelang het merk, het design en de opties. Vergelijken is dus de boodschap!
14 last-minute tips voor een geslaagde Valentijn
Romantische zielen hebben 14 februari (Valentijn) al een tijdje in het vizier, maar voor de late beslissers hebben we een paar ideetjes gesprokkeld.