Image
Triumph Tiger 1200 GT
Met de nieuwe Tiger 1200 GT en Rally wil Triumph een vooraanstaande rol gaan spelen in de klasse van de zware adventure motoren.


De Britten mikken hoog. Met de nieuwe Triumph Tiger 1200 GT en Rally wil het merk uit Hinckley een vooraanstaande rol gaan spelen in de klasse van de zware adventure motoren. Je moet niet eens tussen de lijnen lezen om te weten dat de ambities wel erg hoog liggen.



Lef of ambitie?

Nu, een beetje ambitie kan nooit kwaad. Of moet je het gewoon lef noemen? Triumph zegt met zoveel woorden dat ze beter willen doen dan de koning van de klasse, de BMW R 1250 GS. Cijfergewijs doen ze dat alvast – hoewel de vraag hier rijst of méér ook beter is. Hoe dan ook leveren de Tigers 150 pk, een heuse paardenstal om mee op avontuur te trekken. Ten opzichte van het vorige model daalt het gewicht met 25 kg. Noteer ook dat we het over Tigers hebben, meervoud dus. Er zijn immers twee modellen, en die zijn onderling goed voor vijf varianten van de Triumph Tiger 1200.

Triumph Tiger 1200


Rally of GT?

Op dag één gingen we op en rond het gi-gan-tische domein van de Wim Motors Academy in Portugal offroadrijden met de Rally Pro. Genoeg voor dik 100 km onverhard rijplezier. Op dag twee reden we iets minder dan 300 km met de Tiger GT Pro, GT Explorer en Rally Explorer. De Pro-versies zijn goed uitgeruste motoren, de Explorers zijn telkens de overtreffende trap. Met onder andere 10 liter meer in de tank, een radarsysteem voor dodehoekdetectie, een verwarmd zadel en een aangepast design. Bekijk de Pro-uitvoeringen als goed uitgeruste adventures, met semiactieve ophanging, 20-litertanks, complete elektronicapakketten en een ranker design. Er is ook nog een basis GT, en daar is het allemaal wat minder. Ook de prijs, maar het valt te verwachten dat de meeste Triumph-klanten, ondanks dat gunstiger prijskaartje, toch een Pro- of Explorer-versie zullen kiezen.

Triumph Tiger 1200


Eerst offroad

Dag één aan het stuur van de Triumph Tiger 1200 werd dus een offroadervaring. De wendbaarheid van de motor behoort tot zijn grote troeven, het gemak waarmee je het potentieel van het blok kan gebruiken is een tweede groot pluspunt. Gek voor een Tiger, maar dit is een beresterk blok. En toch wordt dat vermogen in gelijk welke mapping vlot afgegeven. Het gas is perfect doseerbaar, er is geen on-off gevoel en je voelt te allen tijde dat je de motor helemaal onder controle hebt.

Dat klinkt makkelijker dan het is, want ondanks een dieet dat 25 kg bespaarde, blijft deze Rally Pro toch 249 rijklare kilo’s op de schaal brengen. De lichtste Tiger 1200, de GT, weegt rijklaar 240 kg. Dat had zelfs nog iets lichter gekund, had Triumph niet voor een cardanaandrijving gekozen. Dat deden ze toch, in de eerste plaats voor het onderhoudsvriendelijke karakter en ten tweede omdat de typische cardanreacties zo goed als onbestaande zijn.

De Rally voelt veel lichter aan dan hij is, en dat komt door zijn laag zwaartepunt. Wat dan weer te danken is aan dat driecilinderblok. Het deelt zijn genen met de driepitter uit de onvolprezen Speed Triple, maar intern is het blok grondig anders.


Op de openbare weg

De tweede testdag startten we aan het stuur van de Triumph Tiger 1200 Rally Explorer. Een mastodont met 261 rijklare kilo’s en een 30-litertank die zich al bij al heel vlot laat rijden op de openbare weg. Ook hier komen die wendbaarheid en het gemak waarmee je het vermogen controleert weer naar boven. Hoe goed die Rally ook rijdt op de openbare weg, de GT doet het toch nog een stuk beter. De combinatie van de radiaal gemonteerde monobloc Brembo Stylema-remmen, het 18-inch voorwiel en de semiactieve ophanging zorgt voor een sportief potentieel dat op dit type motor zelden gezien is.

Omdat je naast je mappings ook nog je ophanging kan gaan instellen op je rijstijl, ligt het sportieve potentieel hoog. Maar als je rustig en comfortabel wil rijden, gaat dat net zo goed. Je stelt het windscherm moeiteloos met één hand in, kiest de mapping die je het best ligt en voor de rest is het genieten. Dat de adventure klasse er een challenger, een waanzinnig goede motor én een belangrijke speler bij heeft, staat buiten kijf.

Triumph Tiger 1200


Technische gegevens Triumph Tiger 1200 GT (Rally) (Explorer)


Motor

  • Type: vloeistofgekoelde drie-in-lijn, DOHC
  • Cilinderinhoud: 1.160 cc
  • Maximaal vermogen: 110,4 kW (150 pk) bij 9.000 tpm
  • Maximaal koppel: 130 Nm bij 7.000 tpm


Prijzen, maten & gewichten

  • Wielbasis: 1.560 mm
  • Zithoogte: 850-870 mm (875-895 Rally)
  • Rijklaar gewicht: 240 kg (245 Pro, 255 Explorer, 249 Rally Pro, 261 Rally Explorer)
  • Tankinhoud: 20 liter (30 liter op beide Explorer-versies)
  • Prijzen België: € 18.400 - € 20.900 (GT Pro) - € 22.400 (GT Explorer) -
    € 21.900 (Rally Pro) - € 23.500 (Rally Explorer)
  • Prijzen Nederland: € 20.700 - € 23.600 (GT Pro) - € 25.500 (GT Explorer) -
    € 24.850 (Rally Pro) - € 28.600 (Rally Explorer)

Klik hier voor meer info via de site van Triumph Benelux

Vergelijk de Triumph Tiger 1200 -reeks met de concurrenten op motorprijzen.be.

Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming

La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.