Image
De Yamaha XSR 125 is een motor die zowel geschikt is voor houders van een A1-motorrijbewijs als voor autobestuurders met een rijbewijs B.


Een 125cc-motor test je best in de stad of net erbuiten. Op wegen waar je doorgaans niet harder dan 70 à 80 km/u mag rijden. Boven die snelheid is de rek toch uit een 125cc-blokje en wordt het wat aanpappen. Of is dat op de Yamaha XSR 125 anders?


Yamaha XSR 125


XSR 125 als stadsmus

Motormerken staan dus voor een grote uitdaging om hun model te presenteren, want op een mooie bergpas of op lange rechte stukken waar je flink gas kan geven, heeft een 125cc niets te zoeken. Een hippe stad dan maar, waar er toch genoeg mogelijkheden zijn om ook buiten de (stads)lijntjes te kleuren. En zo werd het ... Amsterdam.



Zonnige rit

Maar dan heb je meteen een volgend probleem, want Nederland durft nogal eens gebukt gaan onder slecht weer. Dat was ook niet anders tijdens de testweek: regen, zware buien, koude temperaturen, dikke ellende. Op één dag na, de dag dat wij mochten rijden met de XSR 125. Toen was het namelijk dik 20 graden, zonder ook maar een wolkje aan de felblauwe hemel. Pothelm op, zonnebril op en gas erop!

Yamaha XSR 125


Juiste sfeer

Waarom vertellen we dit allemaal en beginnen we niet meteen over de XSR 125? Wel, het is heel belangrijk om een indruk te krijgen van de sfeer waarin de test zich afspeelde. Net zoals het even belangrijk is of je de retrolooks van de XSR 125 mooier vindt dan de moderne looks van de MT-125. In wezen zijn het immers grotendeels dezelfde machines, dus waarom kies je voor de ene of de andere? Heel simpel: de sfeer. Je bent mee? Mooi zo!


Hoogtechnologisch

De kleinste telg van de XSR-familie bestond al in de Aziatische landen, maar dan als XSR 155. Nu komt hij dus ook naar Europa, maar dan als voor ons interessantere 125cc. Dat je daarmee mag rijden met een B-rijbewijs, zal je ondertussen al wel weten. De basis van de XSR 125 is idem aan de MT-125 en de R125. Dat wil zeggen dat ze het frame en het motorblok delen. Het blok is nu voor het eerst Euro 5 en behoudt zijn variabele kleppentiming. Vanaf 7.000 tpm treedt het systeem in werking, maar je voelt er helemaal niets van.


Anders

Anders aan de XSR 125 ten opzichte van zijn neefjes zijn de vering, de remmen en de banden. Die zijn allemaal wat minder kwalitatief en minder overbemeten, dus ook goedkoper. Neem dit echter niet te negatief op, want de vering voldoet prima voor een lichte motorfiets, de remmen bijten voldoende en de banden presteren goed. Kan het beter? Jazeker, op de MT-125 en R125 voel je dat die onderdelen superieur zijn.


Pretraket

Toch kan je, ook als ervaren motard, serieuze fun maken op de XSR 125. Je krijgt voor een 125cc best wel een sterk gevoel van koppel en de wegligging geeft je veel vertrouwen. Door het lichte gewicht (140 kg rijklaar) kan je extreem laat remmen voor een bocht, waarbij de machine uiterst stabiel blijft, en hem uit de bocht laten rollen met zo weinig mogelijk snelheidsverlies. Dat klinkt heel voor de hand liggend, maar in de 125cc-klasse is het een verademing om zo’n volwassen machine onder je billen te hebben. Een motorfiets die geen gekke dingen doet op onverwachte momenten.


Hogere restwaarde

Yamaha wil de XSR 125 laten concurreren met goedkope Chinese 125’s die het goed doen in België. De prijs werd bewust ‘laag’ gehouden en komt op 4.599 euro. Dat is 600 euro goedkoper dan een MT-125, maar wel nog altijd een stuk duurder dan menig Chineesje. Als je weet dat de meeste 125cc-rijders maar een paar jaar op hun motor rijden alvorens door te groeien naar een A2- of A-rijbewijs, wordt het een simpele rekenoefening om te kijken welke 125cc na zijn dienst nog de hoogste restwaarde heeft. Dat antwoord kennen we allemaal. Anderzijds is dit een uitstekend file-alternatief voor oudere rijders die hun B-rijbewijs op zak hebben. Je moet hoe dan ook 4.599 euro op tafel kunnen leggen bij de dealer. Als min 20-jarige kan dat iets zwaarder doorwegen, dus misschien is het toch geen slecht idee om in het weekend eens de haag te scheren of het gras af te doen. Alle beetjes helpen ...

Meer weten over de Yamaha XSR 125? Ga naar de site van de importeur of vergelijk hem op motorprijzen.be

Yamaha XSR 125
Yamaha XSR 125
Yamaha XSR 125


Technische gegevens

Motor

Motortype: vloeistofgekoelde viertakt ééncilinder
Cilinderinhoud: 124 cc
Maximaal vermogen: 15 pk bij 10.000 tpm
Maximaal koppel: 11,5 Nm bij 8.000 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte

Frame: diamantvormig frame
Voorvork: 37 mm UPSD-vork
Achterschokbreker: swingarm
Remmen voor: enkele 267 mm-schijf
Remmen achter: enkele 220 mm-schijf

Afmetingen

Wielbasis: 1.330 mm
Rijklaargewicht: 140 kg
Zithoogte: 815 mm
Tankinhoud: 11 liter

Prijs

4.599 euro

Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming

La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.