Om een of andere reden ligt elektrisch motorrijden bij heel wat motards gevoeliger dan elektrische wagens bij automobilisten. Zijn die vooroordelen terecht? Of verdient elektrisch motorrijden ook een plek onder de zon? Wij gingen twee weken aan de slag met de Zero FX om dat uit te vlooien.
Laag gewicht
De Zero FX is niet het topmodel uit het gamma van de Amerikaanse fabrikant, maar precies door zijn eenvoud heeft hij heel wat troeven. Zo weegt de FX amper 131 kg. In dit geval is drooggewicht meteen ook rijklaar gewicht, want geen olie in het blok en geen benzine in de tank. Meer zelfs: ook geen tank. Het enige wat je op de FX moet doen – buiten rijden – is hem iPhone-gewijs op het einde van de dag in de stekker steken. Het is een eerste gewoonte die je moet aanleren: doe met je motor wat je met je telefoon doet: als je hem niet gebruikt, laad hem dan op.

Weinig onderhoud
Er zijn ook gewoontes die je moet afleren. Een vinger op de koppeling leggen bijvoorbeeld. Schakelen. Op de startknop duwen. Je ketting smeren. Je afvragen of je die aftermarket demper wil. Olie verversen. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Dit zijn trouwens stuk voor stuk kenmerken die gelden voor alle modellen in het alsmaar groeiende Zero-gamma.

A2-rijbewijs met 106 Nm
Wij kozen voor deze test de FX, omwille van zijn eenvoud en veelzijdigheid. Eenvoudig omdat er geen overtollige franjes op zitten. Veelzijdig omdat hij met een vermogen van 45 pk nog in aanmerking komt voor een A2-rijbewijs. Daar voegen we meteen aan toe dat er ook … 106 Nm koppel uit de motor stroomt. Een bescheiden piekvermogen dus, maar hopen kracht. Veel meer dan op gelijk welke A2 met een verbrandingsmotor.
In combinatie met het lage gewicht zorgt dat voor een acceleratie aan warp speed. Dit ding trekt sneller op dan een doorsnee middenklasse naked of sportmotor. Dat hij dat geluidloos doet en zonder schakelen, ook daar moet je even aan wennen. Maar het heeft ook zo zijn voordelen. Als je een stukje off-road gaat rijden bijvoorbeeld. Dan steken wandelaars vriendelijk de hand op. Op dezelfde plaats waar we een week voordien met een traditionele enduro nog een steen naar het hoofd geslingerd kregen. Johan Cruyff zei het al. Elk voordeel heb zijn nadeel.

Elektrisch rijden
Rijden met de FX is dus grondig anders dan met een klassieke motorfiets. Je mag hem trouwens niet als dusdanig bekijken. Anders val je over het feit dat de actieradius minder groot is. En dat het langer duurt om hem op te laden dan een tank vol te gooien. Terechte bezwaren als deze dingen bovenaan je checklist staan bij de aankoop van een motor. Maar wat als dat niet het geval is? Wat als je vooral in de stad of op secundaire wegen rijdt en zelden of nooit meer dan 50 km in één keer aflegt. Wat als je, zoals de overbuur van de redactie hier, een motorfiets zoekt om geen last te hebben van de files en je werk op 30 km van je huis ligt? Of als je verplaatsingen nooit al te lang zijn en zelden op de snelweg? Dan komt de Zero FX misschien wel in beeld.

Elektrisch rijden
Met een volle batterij kwamen we op de FX net boven de 100 km uit. Maar omdat we van bij het begin niet van plan waren om met de Zero grote afstanden te doen, leerden we hem vooral kennen als een fun-bike. Een motor met de wendbaarheid van een enduro, de pit van een sportieve naked en de speelsheid van een supermoto. De combinatie van die factoren laat je inzien waarom Zero zijn FX ook weleens een ‘hooligan bike’ noemt. Een kwartiertje op de FX, en je krijgt de ondeugendheid van een 16-jarig straatrakkertje in de ogen. Slalommen tussen de auto’s, vluchtheuveltje meepikken, sprintje aan de stoplichten, ... Alles wat stedelijk is, krijgt plots een speels tintje.
Buiten de stad zijn veldwegels hapklare brokken. Dit is geen enduro, maar hij kan best wat onverhard aan. En dus slaat Zero met de andere benaming die ze aan de FX geven, nagels met koppen: een go-anywhere-bike. De vertaling is simpel: je kan er letterlijk alle kanten mee op. Met de beperkingen die eigen zijn aan elektrisch rijden, maar vooral met de troeven die dit met zich meebrengt en enkele extra pluspunten eigen aan de FX.

Stekker eruit, gas erop
Zijn stuureigenschappen bijvoorbeeld. De combinatie van de Showa voorvork en de geometrie van het rijwielgedeelte zorgt voor een voorkant die bijzonder veel vertrouwen opwekt. Het brede stuur in off-road stijl biedt een zeer goede controle. En ondanks de plaats van de batterij ligt het zwaartepunt niet al te hoog en kom je tot een vrij impressionante wendbaarheid.
Bovendien is dit een opstappen-en-wegwezen motor. Stekker eruit en het gas erop. Plug and play. Er een been over gooien en gas geven. Met een stevige dosis extra voorzichtigheid rij je hier net zo eenvoudig mee als met de Camino van nonkel Jef. De FX is trouwens net zo wendbaar.

Mobiliteit
Als je de voordelen van de FX op een rijtje zet, kom je tot de slotsom dat Zero met deze motor niet mikt op de traditionele motorrijder, maar eerder op mensen die op zoek zijn naar iets anders. Of gewoon op nieuwkomers die mobiliteit en gebruiksgemak als prioriteiten hebben. Fun en prestaties zijn dan weer eigenschappen die wel overlappen met de noden van traditionele motorrijders. Met een prijs van 13.050 € is de Zero FX correct geprijsd. Vooral omdat er – afhankelijk van waar je woont – nog premies bij horen van de Vlaamse en/of federale overheid, de btw voor zelfstandigen volledig aftrekbaar is en rijtaksen en BIV wegvallen. Voeg daarbij dat er een veel lager gebruik is en er geen onderhoudskosten zijn, en dan besef je dat die 13.050 euro een beetje uit een andere hoek bekeken mag worden. Net als de FX zelf dus. Wie daar in slaagt, ziet dat de Zero FX een goede kans maakt om zijn eigen stek te verdienen.

Foto’s: Cornelio Longo
Tekst: MotoMedia
Motor
Type: elektromotor
Cilinderinhoud: nvt
Maximaal vermogen: 45 pk - constant
Maximaal koppel: 106 Nm - constant
Transmissie: directe aandrijving
Eindoverbrenging: riem
Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizenframe
Voorvork: 41 mm Showa Upsd, volledig instelbaar
Achterschokbreker: Showa monoshock, volledig instelbaar
Remmen voor: enkele 300 mm schijf met tweezuiger remklauwen
Remmen achter: 245 mm schijf met enkelzuiger remklauw
Voorwiel: 21 inch
Achterwiel: 18 inch
Afmetingen
Wielbasis: 1.428 mm
Zithoogte: 880 mm
Rijklaar gewicht: 131 kg
Tankinhoud: nvt
Laden: standaard stekker in standaard stopcontact
Laadtijd: van 0-100% in 10 uur
Prijs
België: 13.050 €
Nederland: 13.050 €
Meest recente artikelen
Cruise met het gezin: van Amsterdam naar de Noorse fjorden
Touring a testé une croisière en famille d'Amsterdam vers la Norvège.
Van Luik naar Marche-les-Dames: op ontdekking in Terres-de-Meuse
Van Luik naar Marche-les-Dames, ontdek de nieuwe toeristische regio van Terres-de-Meuse.
Cultuur en wintersport in en om Luzern
Combiner les sports d'hiver avec un citytrip? L'idée séduit de plus en plus de voyageurs. La Suisse est la destination idéale. Grâce aux transports en commun, vous passez facilement de la ville aux pistes. Nous avons tenté l’expérience à Lucerne et aux alentours.
Met huisdieren naar de Verenigde Staten reizen
Je kunt je huisdieren zeker meenemen naar de VS, maar je moet je wel aan de regels en wetgeving houden. De regels zijn afhankelijk van het type gezelschapsdier dat je meeneemt.
Test dakkoffers: belangrijkste keuzecriteria en nuttige tips
Nous vous proposons un test approfondi de 10 coffres de toit qui nous a permis de sélectionner les meilleurs.
Koopgids dakkoffers: zo maak je de juiste keuze
De prijs van een dakkoffer kan aanzienlijk verschillen naargelang het merk, het design en de opties. Vergelijken is dus de boodschap!
14 last-minute tips voor een geslaagde Valentijn
Romantische zielen hebben 14 februari (Valentijn) al een tijdje in het vizier, maar voor de late beslissers hebben we een paar ideetjes gesprokkeld.