Zero is momenteel de koning van de elektrische motorfietsen in een markt waar niet-thermische motoren alsmaar aan belang winnen. De Amerikanen hebben met de 2019 SR/F een opvallende stap voorwaarts gezet. En dit jaar doen ze er nog een schepje bovenop met de SR/S, de gekuipte versie van de meest tot de verbeelding sprekende elektrische motorfiets op de markt.
Verbazende acceleratie
Elektrisch motorrijden heeft voordelen die vooral door milieubewuste rijders gesmaakt zullen worden, maar ook een aantal kenmerken die elke motorrijder leuk vindt. Dit ding is bijvoorbeeld een regelrechte raket. In alle eerlijkheid: als we de vorig jaar gelanceerde SR/F niet meetellen, reden we nog nooit op een motor die sneller accelereerde dan de Zero. Waan-zin-nig hard gaat ie. Van nul tot ik-durf-niet-meer-kijken in geen tijd. We reden bij elke sprint gemakkelijk 40 km per uur sneller dan we dachten. Omdat de SR/S natuurlijk ook fluisterstil rijdt. Er is wel het gezoem van de banden en de aandrijfriem, maar voor het overige hoor je vooral wind. En dus ga je soms harder dan je denkt.

Superieur rijwielgedeelte
In elk geval is ook het rijwielgedeelte van de SR/S voorzien op het potentieel van de elektromotor. Een volledige instelbare Showa-ophanging voor- en achteraan en een frame dat een goede balans biedt tussen stijfheid en comfort zijn daarvoor verantwoordelijk. De zithouding is goed uitgekiend. De remmen zijn ok: niet waanzinnig goed, maar ook niet ondermaats. Alles wat elektrisch of elektronisch is, is top. Dashboard, ledverlichting, de programmatuur van het besturingssysteem, …

Zonder schakelen
Je kan met de SR/S rustig en schakelvrij rijden, maar ook heel sportief. Lekker veel grondspeling ook. Op de testroute haalden we bochtensnelheden identiek aan die van andere sportieve motoren. Het remmen verloopt anders, omdat je niet kan afschakelen om meer motorrem te krijgen en er is ook geen transitie van vloeistof naar voor. Dat zorgt voor een stabiel en neutraal remgedrag. Het ABS-systeem is uitschakelbaar en als je dat doet, kan je met een tik op de achterrem ook wel naar een bocht glijden. Bijkomend voordeel: de gierende banden produceren dan weer wel wat geluid. Maar met een dergelijke rijstijl doe je de SR/S een beetje oneer aan. Hij is gemaakt om comfortabel en sportief te rijden, niet om te driften of te glijden.

Rijmodi
Het dashboard is overzichtelijk en geeft je alle mogelijke informatie. De meest essentiële info is hoe hard je rijdt en hoe groot je actieradius nog is. Die varieert naargelang de gekozen modus. En ook het kiezen van die modus gebeurt gemakkelijk en intuïtief: Eco (met beperkt vermogen en een beperkte top van 120 km per uur), Rain, Street, Sport en een te kiezen modus.

Grotere autonomie
Als je een aankoop overweegt, moet je een aantal zaken in het juiste daglicht plaatsen. De autonomie situeert zich tussen 140 en 320 km. Vooral dat minimum bereik is merkelijk hoger dan bij de naakte versie. Gewoon omdat je met een aerodynamische kuip – ontwikkeld met behulp van ruimtevaarttechnologie – veel efficiënter door de wind klieft. En dus kom je op de snelweg 13 procent verder. De marge tussen de minimale en maximale autonomie is bij een verbrandingsmotor veel kleiner. Het in stilte rijden zullen velen als een voordeel zien, anderen zullen de stevige viertaktgrom misschien missen. Maar in alle eerlijkheid: wat aanvankelijk als eigenaardig ervaren wordt, blijkt heel snel te wennen.

Opladen
De SR/S is compatibel met standaard laadmodus 2-type laadstations. Met de snelste oplaadopties van Zero Motorcycles is de oplaadsnelheid tot 10 keer zo snel als via een normaal stopcontact. Zo kan je in slechts een uur tijd tot 95% opladen. En dat is knap. Je betaalt wel een meerprijs voor de optionele snelladers van 6 kW. Met de lader die wij op de motor hadden, was er na anderhalf uur ongeveer 50 procent batterijlading bij gekomen. Dat betekent dat je de SR/S oplaadt tijdens je werkuren of ’s nachts, maar niet terwijl je een half uurtje stopt aan een terras. Even ‘bijtanken’ kan je wel bij een korte stop.

Onderhoudskost
Op de prijs is het nog even wachten. Wat wel al vaststaat, is dat de SR/S een lagere gebruikskost heeft. Geen onderhoudsbeurten meer, geen bougies, olie, distributiekettingen, koppelingen of luchtfilters meer vervangen.
Puur op prestaties is de Zero SR/S gewoon uitstekend en het lijdt geen twijfel dat dit de meest veelzijdige elektrische productiemotorfiets aller tijden is. Veelzijdiger zelfs dan zijn SR/F bijna-naamgenoot, want hij biedt extra voordeel op de snelweg. De SR/S heeft ook het rijwielgedeelte om zijn sportief potentieel te kunnen benutten. 230 km is een realistische autonomie bij gemengd gebruik op de snelweg en secundaire wegen.

Hoger niveau
Het is de verdienste van Zero dat ze elektrisch motorrijden met de SR/S nog maar eens naar een hoger niveau tillen. Het kuipwerk geeft niet alleen extra voordelen op de snelweg, maar zorgt er ook voor dat Zero nu een heuse sport-tourer in zijn rangen heeft. Een klasse die traditioneel op een grote schare fans kan rekenen. Benieuwd hoeveel daarvan ook voor de voordelen van de SR/S zullen kiezen.

Technische gegevens Zero SR/S
Motor
Type: elektrische motor
Cilinderinhoud: nvt
Maximaal vermogen: 110 pk
Maximaal koppel: 190 Nm
Transmissie: directe transmissie
Eindoverbrenging: riem
Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizenframe
Voorvork: 43 mm upsd Showa, instelbaar
Achterschokbreker: Showa Monoshock, instelbaar
Remmen voor: dubbele 282 mm schijven met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen
Remmen achter: 245 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 17 inch
Achterwiel: 17 inch
Afmetingen
Wielbasis: 1.445 mm
Zithoogte: 825 mm
Rijklaar gewicht: 236 kg
Tankinhoud: opgegeven autonomie van max. 320 km
Meest recente artikelen
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Het dagelijkse leven in Portugal
Voor je naar Portugal vertrekt, lees je best even deze weetjes over het leven daar.
Het dagelijkse leven in Frankrijk
Voor je naar Frankrijk vertrekt, is het verstandig om deze nuttige informatie na te lezen.
Alles over vignetten en tol in Zwitserland
Voertuigen tot en met 3,5 ton moeten een vignet kopen om gebruik te mogen maken van de Zwitserse autosnelwegen en autowegen. In Zwitserland zijn er ook tol- en spoorwegtunnels.
Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming
La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.
Lage-emissiezones in België: wat moet je weten?
Tout savoir sur les trois zones à faibles émissions (ZBE) en Belgique: leur localisation, les critères d'accès, les amendes, les dérogations.