Image
Elektrisch motorrijden:

Elektrisch motorrijden wint aan populariteit. Terwijl er vroeger veel meer nadelen dan voordelen waren aan een elektrische motorfiets, geraakt de balans steeds meer in evenwicht. Snellere laadsystemen, hogere vermogens en een grotere actieradius brengen elektrische motorfietsen stilaan in beeld voor wie een alternatief zoekt voor de traditionele motorfiets. En de federale overheid helpt de prijs drukken.

Koplopers

Dat neemt niet weg dat laden nog steeds tijd kost en dat de actieradius vatbaar blijft voor verbetering. Er zijn heel wat fabrikanten van elektrische tweewielers, maar als we naar prestaties en kwaliteit kijken, zijn er slechts twee puur elektrische merken die momenteel een rol spelen. Energica heeft in België slechts één verdeler. Zero Motorcycles heeft er 10 en is marktleider. Als we de motorfietsen van het Amerikaanse merk als referentiepunt nemen, dan zien we dat de prijzen in het gamma schommelen tussen 13.000 en 23.000 euro. Niet bepaald een koopje, al zou dit net zo goed de prijslijst van een doorsnee Europese fabrikant kunnen zijn. Er zijn trouwens twee traditionele (Europese) motormerken die (al) een elektrische tweewieler in het gamma hebben: BMW met de elektrische C evolution scooter en KTM met de E-Freeride.

Image
Zero SR/F

Korting

Belangrijk om te weten is dat de federale overheid een korting geeft bij aankoop van een elektrische motorfiets. Die korting komt er in de vorm van een rechtstreekse belastingvermindering. Tot 31 december 2019 was er ook nog een tussenkomst van de Vlaamse overheid bij aankoop van een elektrische motor, in de vorm van een premie die rechtstreeks van de aankoopfactuur afgetrokken werd. Maar die premie is door de nieuwe Vlaamse regering afgeschaft; enkel de federale overheid komt nog tussen.

Opvallend: sinds het aanslagjaar 2014 (inkomsten 2013) is er geen belastingvermindering meer voor de aankoop van een elektrische personenwagen, wagen voor dubbel gebruik of minibus, noch voor de installatie van een laadpaal. De belastingvermindering blijft wel nog van toepassing voor motorfietsen, driewielers en vierwielers.

Image
BMW C-Evolution

Voorwaarden voor belastingvermindering

Het elektrisch voertuig moet ‘in nieuwe staat’ zijn: het wordt dus ingeschreven bij de DIV (Directie voor Inschrijving van de Voertuigen), en dat gebeurde nog niet eerder (in België of in het buitenland) dan de datum die op de factuur staat.

Ook goed om te weten: de vermindering kan toegekend worden voor zover je geheel of gedeeltelijk eigenaar bent van het verworven voertuig. Het feit dat het voertuig niet ingeschreven staat op jouw naam of gebruikt wordt door andere personen dan jijzelf heeft geen invloed op de toekenning van de belastingvermindering.

Voor dit fiscaal voordeel mogen de betrokken uitgaven betaald worden door een andere persoon dan jijzelf. Het elektrisch voertuig mag dus bijvoorbeeld ook door je echtgeno(o)t(e) betaald worden, zelfs wanneer jullie als alleenstaanden worden belast.

Het moet gaan om een motorfiets, een driewieler of een vierwieler:

  • die uitsluitend wordt aangedreven door een elektrische motor (hybride voertuigen zijn dus uitgesloten)
  • die ten minste twee personen kan vervoeren
  • waarvoor een geldig Belgisch (categorie A of B), een Europees of een ander gelijkwaardig rijbewijs vereist is

Wat is een motorfiets?

Wettelijk gezien, en naar analogie met voertuigen die uitgerust zijn met een verbrandingsmotor, geldt de volgende definitie:

“Een motorfiets is een tweewielig voertuig met of zonder zijspan uitgerust met een motor en/of haalt een maximale snelheid van meer dan 45 km per uur.” De belastingvermindering geldt niet voor elektrische fietsen en bromfietsen.

Hoeveel korting?

Voor een motorfiets en een driewieler bedraagt de belastingvermindering:

  • 15% van de aankoopwaarde van het elektrisch voertuig
  • maximum 3.140 euro voor het aanslagjaar 2020 (inkomsten 2019)

Voorbeeld 1: Je koopt in 2020 een Zero FX voor een bedrag van 13.000 euro. Dat betekent een belastingvermindering van 1.950 euro in 2021. De Zero FX kost je dus 11.050 euro.

Voorbeeld 2: Je koopt in 2020 een BMW C evolution scooter voor een bedrag van 16.550 euro. Dat betekent een belastingvermindering van 2.482 euro in 2021. De BMW C evolution kost je dus 14.068 euro.

Voorbeeld 3: Je koopt een Zero SR/F Premium van 23.380 euro. Je krijgt in 2021 de maximum toegelaten belastingvermindering van 3.140 euro (omdat 15% procent van de aankoopsom 3.507 euro bedraagt, wat hoger is dan de maximum toegekende premie). De Zero SR/F kost je dus 20.240 euro. Hetzelfde geldt voor de Harley-Davidson LiveWire, die een catalogusprijs heeft van 34.000 euro.

Je berekent het bedrag van de belastingvermindering en vult het in op je belastingaangifte, in vak X, P, naast de code 1325 (motorfiets).

Laatste verplichting: je moet de aankoopfactuur van het voertuig én het betalingsbewijs voor het factuurbedrag kunnen voorleggen.

Image
Harley Davidson

Andere besparingen?

De belastingvermindering is een aardige korting die de aankoop van een elektrische motor iets interessanter maakt. Andere besparing bij elektrisch motorrijden: de gebruikskost, die puur voor het rijden ongeveer 1/3 bedraagt van de verbruikskost met een verbrandingsmotor. En tot slot is er nog de onderhoudskost: die valt zo goed als weg, want er zit geen olie in het blok (althans bij Zero; bij de Harley-Davidson LiveWire bijvoorbeeld dan weer wel).

Het is bijzonder moeilijk om een sluitende vergelijking te maken met ‘gewone’ motoren, want de aankoopprijzen schommelen enorm – zowel bij traditionele motorfietsen met een verbrandingsmotor als bij elektrische – en ook de waarop je elektriciteit laadt varieert (thuis, laadpaal, snelladen, …). Maar je mag ervan uitgaan dat je met een betaalbare elektrische motor (zoals de Zero FX) binnen de 3 tot 6 jaar het verschil terugverdient. Hou er wel rekening mee dat de batterij na 8 à 10 jaar aan vervanging toe is. Als je het vergelijkt met de duurdere motorfietsen zoals de Harley-Davidson LiveWire (31.860 euro, met de korting van 3.140 euro al in mindering gebracht), duurt het terugverdienen langer. Tenzij je het vergelijkt met een andere Harley, die in aankoop in dezelfde prijsklasse zit …

Image
Foto Elektrisch motorblok

Enkel voor het milieu?

Tot voor kort zouden we deze bijdrage afgesloten hebben door te stellen dat elektrische motoren vooral geschikt zijn voor mensen met een groot goen hart en een boel centen. Maar de komst van minder dure alternatieven en de prestaties van motoren als de Zero SR/F zorgt ervoor dat we die mening moeten nuanceren. Je kan met een elektrische motor ook puur voor de prestaties rijden. Aandacht voor de actieradius en de laadtijd blijft echter nodig.

Tekst en foto’s: MotoMedia

Deel deze inhoud