Image
Met de Honda Gold Wing over de hoogste pas van Europa, de Col de la Bonette.


De GL1800 Gold Wing is het luxe-icoon van Honda. Maar toch cruisen we verrassend vlot over de Col de la Bonette, de hoogste pas van Europa.


Vernieuwd icoon

Honda heeft in 2018 zijn luxe-icoon grondig vernieuwd en brengt voor 2021 een update van het model. Dat wil zeggen dat er meer plaats is in de topkoffer van de Gold Wing Tour (er gaan nu vlotjes twee integraalhelmen in) en dat de mappings geoptimaliseerd werden. Er is ook een merkbare verbetering in het audiosysteem, de ophanging werd verbeterd en er is een beter zadel. Geen wereldschokkende verbeteringen, maar doelgerichte aanpassingen.

Honda Gold Wing


Uitdaging

De uitdaging om de Col de la Bonette met een Honda GL1800 Gold Wing te doen, leek groter dan ze in werkelijkheid was. Het weerbericht – dat tussen 1 en 3 graden aankondigde, met onweer en sneeuw – zat er grandioos naast. Zo’n berg wil weleens een loopje nemen met de voorspellingen. In dit geval in de goede zin. Vertrokken uit Jausiers, moesten we al na 10 kilometer aan de kant. Omdat de windstopper onder onze jas, de fleecekraag en de extra binnenvoering in onze broek ervoor zorgden dat we zweetten als een politieker in een onderzoekscommissie. De Bonette beklimmen met zomerhandschoenen is een luxe en het maakte de test nog leuker.


Vlotte kolos

De grootste verrassing kwam echter van de Gold Wing zelf. Onwaarschijnlijk hoe een kolos van meer dan 360 kg (hoeveel meer hangt af van de uitvoering) zich door de bochten laat leiden. We zeggen hier bewust niet dat de Wing zich in een bocht moet laten dwingen, want het sturen gaat bijzonder vlot. Hadden ze ons verteld dat de Honda 100 kilo minder woog, we hadden het wellicht geloofd. Het gemak waarmee je de Gold Wing de bocht induwt, is ronduit verbazend.

Alpenmaster 2007


Je reinste GT

Als de bochten langer worden, kan je kiezen voor de Sport-modus, waarmee de zescilinder-boxer verandert in een ware GT. Enkel te gebruiken als de wegen openen, want het schakelgedrag en de vermogensafgifte verschillen grondig van wat je in Tour-modus aangeboden krijgt. Meer dan op de vorige versie zelfs, zo leek het wel. Tour is Tour, Sport is écht Sport. En zo heeft de Gold Wing twee gezichten. Een ervan zou de rijders die al jaren hopen op een nieuwe Pan European best kunnen bekoren. Alleen is de prijs nogal verschillend. Geduld blijven oefenen, is de enige boodschap die we aan die mannen en vrouwen kunnen meegeven.


Heerlijk schakelen

Terug naar de Gold Wing en de manier waarop hij vriend en vijand verraste tijdens de klim én in de afdaling. Het is totaal geen probleem om een tempo aan te houden dat gelijk loopt met dat van de sportmotoren die je onderweg tegenkomt. Maar je kan je net zo goed onderdompelen in de luxe van deze motor. Een muziekje op via Spotify, genieten van de verbeterde audio, windscherm op de hoogte van je keuze en in Tour-modus cruisen met het gemak van de DCT. Dat laatste is een optie, maar als je weet dat Honda’s DCT-systeem nergens meer thuishoort dan op de Honda GL1800 GoldWing, is het niet verbazend om te vernemen dat de meeste GW-rijders kiezen voor de dubbele koppeling. Het systeem past zich opvallend aan naargelang de gekozen rijmodus en in Sport schakelt de motor bijvoorbeeld niet naar de zevende versnelling – die je als pure overdrive mag beschouwen.


Sportief potentieel

Uiteindelijk hebben we de Gold Wing tijdens de beklimming van Europa’s hoogste pas veel sportiever gereden dan de meeste eigenaars zullen doen. Maar Honda’s zwaarste toonde dat hij dat probleemloos aankan. Tijdens de 400 overige kilometers die we reden, ging het er afwisselend rustig en minder rustig aan toe. Het leverde het bewijs dat deze Gold Wing de veelzijdigste ooit is. Hij zal nog altijd elke ‘klassieke’ Gold Wing-rijder een glimlach op de lippen toveren, maar profileert zich verrassend genoeg ook als kandidaat voor wie een meer GT-gerichte motor wil.

Honda Gold Wing


Luxekoning

Bovendien mag je ervan uitgaan dat je passagier nergens meer comfort zal vinden dan op deze flat six. Mocht de elektronisch bediende ruit nog een klein stukje verder naar beneden kunnen, dan zou je lichaam bij trage ritten nog net iets meer wind kunnen krijgen. Dat is mooi meegenomen als de temperatuur – zoals in de Maritieme Alpen het geval was – boven de 35 graden stijgt en wat meer rijwind bij lage snelheden welkom is. Het is niet eens een smet op het blazoen van de motor die sinds zijn debuut in 1974 een reputatie opgebouwd heeft als onbetwiste nummer 1 op het vlak van luxe en comfort. Dat Honda er nog een boel uitmuntende rij-eigenschappen aan heeft toegevoegd, maakt de positie van de GL1800 Gold Wing als King of the Road alleen maar sterker.

Foto’s: MotoMedia

Meer info op www.fl.honda.be/motorcycles en op www.motorprijzen.be